Inlägg från: Aussielotta |Visa alla inlägg
  • Aussielotta

    Det supergoa gänget del IV

    Åh vilket härligt väder det är ute nu! Det får bli en långpromenad hela lilla familjen :) Mysigt! Har testat att sätta Viggo i bärselet i morse och han verkade gilla den! Bra! Bra för min rygg också!

    Inatt somnade han som en prins kl 2230, sov som en stock till 0340 då han fick käk, koksalt i näsan, ny blöja och minifom (många bestyr att göra halvt i sömnen...), sen somnade han som en prins igen...vaknade kl 06 av att han nog var hungrig, käk igen och hela fadderullan....sen hade han svårt att somna om, då fick han sova i vår säng och då sov han till 0930, HÄRLIGT!!!!

    Jag måste verkligen köpa lite nya kläder, särskilt toppar och nån skjorta. Köpte tre skjortor på HM iförrgår utan att prova dem. De satt INTE bra, satt görkonstigt över bysten. Jag har helt klart fått en annan kroppsform ioch med amningen och ökad bröststorlek. Känns underligt. Får nog gå upp en storlek på överdelar.

    Nä, nu skall jag hoppa in i duschen!

    Kram på er och ha en härlig helg!

  • Aussielotta

    Tjena på er alla i orkanovädret! Här blåser det för fulla muggar, men det är strålande fint väder i övrigt. Surt att man inte kan gå ut på promenad med lillen då...

    Sessa --> Va trist att Leon inte vill sova i spjälisen. Vi lägger honom i vaggan varje kväll och han sover gott där. Det är inte ofta han ligger hos oss, det är bara om han verkar vara lite pigg eller orolig, då sover han hos oss och vi klappar honom lite lätt på huvudet, det älskar han och slumrar in så gott. Mysigt.

    Vi testade att lägga honom i spjälisen i hans egna rum idag på dagen. Han somnade gott, men jag tror vi har det för varmt i det rummet, går inte att reglera elementet heller...får ringa fastighetsskötaren...

    Inatt somnade lilleman kl 00 och sov till kl 05, åt litelitegranna och sov vidare till kl 08.30 :) då han inte ville äta, konstigt. Han har börjat bajsa mindre nu, han som brukar bajsa typ jämt, känns liksom konstigt, men antar att det är fullständigt normalt det med.

    Hans näsa är fortfarande störande för honom, men vi kan som läkaren sa inte göra så mycket mer för honom nu, mer än det som vi gör. Inatt funderade jag såååå många gånger på om jag skulle ta upp honom tidigare för att ge honom mat, eftesrom hans sömn stördes av hans trånga näsgångar, han får liksom sömnapnéer och andas inte i perioder...lite läskigt, men antar att det inte är nån fara. Han har ju munnen att andas med om han skulle behöva :)
    Man får liksom sluta oroa sig så mycket.

    Sessa --> Har tyvärr inget bra tips ang att Leon skall hålla kvar nappen längre. Viggo älskar sin napp och man får jobba hårt för att få ut den från hans mun ibland :)

    När det gäller att det tar tid efter amning att få Leon att somna om, det problemet har vi också med Viggo emellanåt, men försöker vagga vaggan och klappa honom på huvudet och lägga honom på sidan ihopkrupen...så brukar det funka bra.... :) Han älskar att ligga på sidan :)

    Förresten, kniper era bebbar ihop sina händer stenhårt? Viggo gör det och samtidigt blir han liksom svettig i händerna...konstigt. NOrmalt det också kanske? haha...

    Ha en fin dag!

  • Aussielotta

    Viggo sover en del på dagarna, men nu tycker jag att han börjar vara vaken lite mer. Nu har han nog inte sovit sedan 12-tiden. Jag var iväg på stan i några timmar och då hade Jonas hand om honom och då sov han inte nåt. Nu sitter han i babysittern coh tittar lite.

    Snart kommer reprisen på Greys Anatomy, den måste jag ju helt enkelt se på!

    Mia --> Viggo sover vissrligen länge om natten (ibland iallafall), men han störs också av sin näsa och det gör jag också, så jag är rätt trött om dagarna ändå ibland. Idag är jag inte trött, vilket är skönt. Däremot har jag nog fått nåt bacill i magen eller nåt....får springa på toa hela tiden nu på eftermiddagen...inte kul. Kanske den nya sojaproteindrycken jag köpte som jag inte riktigt tål..?!?!

    Har förresten idag köpt leksaker till babysittern och en sängmobil till lilleman. Han måste ju liksom få nåt att titta på annat än taket och våra ansikten :) Köpte även en backspegel att ha i bilen så att jag kan se vad lilleman gör i baksätet när han sitter i babyskyddet och jag åker ensam med honom....

  • Aussielotta

    Christina --> Ang byta kläder utan kvitto....jag har bytt i många affärer utan kvitto. Jag vet att Kappahl kan vara lite kinkiga, för de menar att de rear ut så mkt kläder att det är svårt att veta till vilket pris plaggen är köpta för. Det skall nog itne vara några problem. Särksilt inte om det bara är storleken som skall bytas :) Testa!

    Usch vilket trist väder det är här. Varken bu eller bä liksom. Får väl gå ut ändå trots att det är risk för regn och lite blåst... Annars blir det en heldag hemma, vilket är rätt trist faktiskt. Har ingenting inplanerat den här veckan, tråkigt. Inga besök eller så.....buhuuuuuuuu *snyft*

    Fasen att Viggos näsa inte är okej. Han sover ju visserligen om nätterna, men jag kan ju förstå att han har en något störd sömn då han måste andas tyngre pga näsan, nästan snarkande liksom....hoppas hans näsgångar växer till sig snart!!!!!!

    Han verkar ha slutat bajsa helt plötsligt också! Han har inte bajsat sedan i fredags i stort sett...eller nja, en liten liten klick i lördags, men sen inget mer...KOnstigt att det kan ändra sig så över en natt...han som bajsat i stort sett JÄMT! Antar att det är normalt det med???!??!

    Han har börjat oja sig över magen igen tror jag....kanske min kost med icke-mjölkprodukter inte hjälpte...eller så besväras han av att han inte kan bajsa....?!

  • Aussielotta

    Tjena alla tjejer!

    Hur står det till?
    CHristina --> hur mår Tedisen och Rubisen? Har deras magar blivit bättre? SLutat kräkas?

    Sessa --> På vår BVC här i Gbg finns det listor på föräldragrupper man kan skriva upp sig på och på så vis träffa lite nytt folk. Jag har skrivit upp mig på en sån, men det har ännu inte organiserats någon träff, men tror att det kommer att styras upp snart av BVC. Jag har visserligen kompisar som har barn, men det är kul att lära känna nya människor också :) Tänkte det kanske kunde vara nåt för dig, eftesrom du inte känner några på nya stället. Men du och Christina måste ju helt klart synka ihop er nån dag!!!!!

    Jag hade hoppats på att träffa några av er alla, men ingen av er bor ju i Göteborg... :(

    Igår testade vi att ge Viggo en flaska (100 ml) med bröstmjölk med 20.30-tiden på kvällen när vi var på besök hos svärmor. Jonas gav honom den och den slurkade han i sig i ett svep utan problem och var inte mätt därefter, så jag fick amma honom lite. Sen var han sååååå belåten, har aldrig sett honom så mätt och go tidigare. Han slocknade i min famn, sov utan att vakna hela vägen hem och även på skötbordet och sen direkt ner i vaggan efter att han sovande fått på sig pyjamas...och sov sedan till 02.30. Hur härligt som helst. Då fick han sitt "kvällsmål", det som jag hade tänkt å ge honom vid 23-tiden innan han skulle gå och lägga sig, men nu sov han ju så det var ju lika bra att vänta med kvällsmålet och göra det till nattmål istället. Han åt 0230 och sov sedan till 06 då han fick mat igen och sedan kl 0830. Nu på morronen har han varit såååå pigg och gosig, skrattat och tittat och grejat liksom :) Nu slumrar han igen i babysittern.

    Verkar vara en "hit" att ge honom flaska som kvällsmål och sedan amma honom lite till....han vill uppenbarligen ha åtminstone 125 ml, bra att veta. Kanske man skulle pumpa så att jonas kan mata honom varje kväll...eller det kanske inte är nån bra idé? Känns som han får i sig mer via flaskan än bröstet. Flaskan släpper han aldrig, men bröstet kan han släppa emellanåt.

    Igår blev det en promenad, det var uppehållsväder. Skönt. Idag är det strålande sol för tillfället. Får kanske göra ett ryck på morronen och se till att komma ut och promenera i tid idag.

    Vi skall inte gå på babysim. Läkaren avrådde oss från att göra det, med tanke på infektionsrisken för Viggo. Hon har ju sagt att OM han blir förkyld så kommer han att få det jobbigt, både med trånga näsgångar och snorig, så vi låter bli babysimmet. Dessutom är jag själv inte någon vattenmänniska och hatar att vara under vattenytan, så jag skulle nog ha svårt att se när Viggo ligger under vattnet och sprattlar...Särskilt om han inte skulle gilla det särskilt mycket. Nä, funderar på att gå på nån babyrytmik såsmåningom, men vet inte var man kan anmäla sig till sånt.

    Nä, dags att skicka lite mail.

    Ha en skön dag!

  • Aussielotta

    Hoho på er!

    Åh vilken härlig dag! Promenad med Viggoliten och en sväng på POP. Jag köpte ingenting förutom ett par billiga vantar till lillkillen. Jag är ute efter ett par minijeans till honom, men tycker inte att jag hittar några. Vill ha ett par billiga, typ HM eller Lindex, eftersom jag tänkte att de skulle passa NU, utan att behöva kavla upp byxbenen alltför mycket. Men jag hittar fasiken inga. Hittade ett par Name It men de var i stl 56 och i byxor är stl 56 gigantiska på Viggo. Stl 50 känns lite fånigt, för de lär han växa ut jäkligt snabbt. Kanske får bli stl 56 då och kavla upp dem.....

    Katten --> Viggo har också plitor som kommer och gå. Det är hormonprickar som kommer från mig har jag fått berättat för mig. Inget att göra åt, inget farligt heller :)

    Jag har en Aventpump. Jag tycker iofs att det är svårt att pumpa ut stora mängder, även fast jag har en riklig mjölkproduktion, men det är liksom inte samma sak att pumpa ut som när Viggo suger :) Jag fick ut 100 ml genom att pumpa vid två tillfällen. Tror inte att vi skall köra med flaska varje kväll, det blir för jobbigt att pumpa, men det funkade iallafall himla bra den här gången. Kul! Han blev totalt däckad av mjölken :) Konstigt, för det är ju samma mjölk som kom från flaskan som frnå tutten...kanske fick han ett bättre tag om flaskan än om tutten :) *morr*....konkurrens från en satans dinapp.....*haha*

    På lördag tänkte jag ialfall gå på stan i några timmar och försöka shoppa lite nya toppar till mig själv. INga passar ju av dem som jag har, alldeles för korta på grund av att bysten vuxit. Jag köpte en randig POP-tröja häromdagen, men inser att jag ser ännu mer bred och bystig ut i den, så den skall jag lämna tillbaka. Trist, men så är det. På lördag får jag nog se till att ha en flaska redo för Jonas när jag går och shoppar, så slipper jag stressa hem helt enkelt. Är såååå sugen på att köra ett träningspass också, men inser att jag nog skall vänta några veckor till, iallfall till efter efterkontrollen :) så jag vet att jag är okej i underlivet.

    Sessa --> Jaså, León gillar inte pyjamas med dargkedja och fötter. På Viggo sitter dom som gjutna. Gärna om pyjamasarna är lite smala i modellen också :)

    Mia --> Viggo bajsade också typ 100 ggr om dagen förut, även på natten, vilket var ett bestyr. Nattbajsningen har han slutat med för nån vecka sedan, nu kissar han gigantiska mängder istället. Att han slutat bajsa hände bara över en natt (fredags). Nu idag fick han ur sig GULT bajs som var väldigt löst, lösare än vanligt, dvs inget grynigt.... Annorlunda karaktär helt klart, GULT har det inte varit sedan han föddes och så löst har det inte heller varit. Konstigt. Bra att han fick ur sig lite iallafall :) Skönt om han bajsar mer sällan tycker jag.

    Viggo har verkligen kommit igång med skratt och pluddrande/försök till att prata (som givetvis inte lyckas :)). Han är såååå mysig att kommunicera med och gulla med när han är vaken. Han har upptäckt de gosedjur som prasslar och är färgglada vid skötbordet nu också, så han vänder sig typ 360 grader för att kolla på dem :) Roligt!

    Hur går det för er med knipövningar? Jag är dålig på att göra dem och vet ärligt talat inte om jag gör rätt. Idag testade jag att "knipa" av när jag kissade och dte gick sådär lagom bra när jag var som mest kissig....Ooops, inte bra...får börja med knipisarna omedelbums helt enkelt om jag inte vill bli inkontinent! Jag som alltid trott att jag har superbra muskler i underlivet :) hihi...

    Katten --> Viggo har inte heller någon far rent juridiskt. Vi har inte fått nån kallelse till den där faderskapserkännandet ännu, så än så länge heter han Viggo Nielsen....men snart heter han Viggo Berg efter far sin :)

    Imorgon blir det BVC igen för vägning och mätning. Egentligen behövde jag inte gå dit den här veckan, men jag tycker att det är roligt att gå dit, en liten utflykt iallafall :) Lade besöket på eftermiddagen, så jag slipper stressa på förmiddgen, tycker det är mysigt att gosa med Viggo då och ta det lugnt. Det är eftermiddagarna som är segast tycker jag...

    Nä, nu får jag nog sluta.

    kram på er!

  • Aussielotta

    mia --> vet bara inte om jag kniper rätt? Jag tycker att det är svårt att knipa hårt, magmusklerna används ju då och jag tycker det är jobbigt att andas samtidigt när man skall knipa så hårt....men det är väl iofs ingen som sagt att det skall vara lätt att knipa :)

  • Aussielotta

    Håller med Christina om att knappar på PJ går bort. Alldeles för trixigt på natten att hålla på med sånt. Dragkedja är superbra. Fötter är bra också tycker jag, kanske det är dumt att ha fötter när lillen börjar sparka mer. Jag tycker iofs att han sparkar rejält, men ändå sitter fossingarna där dom skall. Kanske är PJ:n för liten så att han inte får ur fötterna.....ooopss...

    Christina --> jag vågar nog inte köpa en overall till nästa år...men jag är jäkligt sugen på det. Det enda jag köpt på POP var en fleeceväst (röd) i stl 74 som jag tänkte att lilleman skulle ha i sommar när det är lite kyligt :) Tycker det var lite utplockat på POP. De bodiesar de har är mest för tjejer tycker jag. Dåligt utbud för killar fakitskt. Jag skulle gärna vilja ha en velouroverall till Viggo från deras 30-serie, men det var inte rea på dem. Dessutom vet jag inte riktigt när han skulle ha på sig en sån. Nån som har en sån overall? När har era bebisar på sig den?

    Dags för food!

  • Aussielotta

    sessa --> Va kul att du träffat lite nytt folk på Lidingö! Kul!

    Katten --> Trist med magsjuka. Jag vet inte hur man skall göra med amning. Känns konstigt att amma, känns liksom som om bacillerna går över till bebisen via bröstmjölken, men så kanske det inte är. Du får nog ringa till bvc och fråga.

    Jag vet inte vad det är med Viggo, men han sover som bara den. Igår fick han mat 2030, men var inte nöjd, så 2130 fick han en slurk till. Vi båda somnade i soffan. Kl 00 vaknade jag av att min sambo bytte blöja på Viggo och då tänkte jag ge honom lite mat inför natten, men han stensov....och sov till kl 0415, då jag tog upp honom och gav honom ett skrovmål, så att han sov till 0830, härligt. Vet inte varför han sover så himla mkt.

    Jag har ju pratat om bajs och hur ofta dom skall bajsa osv. Viggo har fått en väldigt förändrad bajs. Det är helt vattnigt, dvs inte grynigt alls och gulbrunt, ungefär som vanlig vuxendiarré. Och han får nästan aldrig ut nåt, utan det sipprar ut lite när han pruttar. Igår fick han iofs ut en del i blöjan, helt diarréigt alltså. Lite orolig för att det är nåt fel. Tycker också han verkar lite torr/sprucken precis vid ändtarmsöppningen, kanske diarren har frätt lite där? Äh, det är säkert ingenting, men jag tycker det är så konstigt att hans bajsmönster kan ändras bara över en natt......eller? Kissar gör han iallafall i mängder, vilket ju är bra.

    Idag dags för bvc igen. Jag behövde egentligen inte gå dit, men jag tyckte det var kul att få komma ut lite :) Undra om lilleman vuxit nåt.

    Katten --> Aha, Meja heter också Nielsen, va lustigt. Viggo skall dock heta Berg när Jonas har blivit erkänd fader :) Inte för att Berg är nåt fint, men Jonas är enda barnet och min brorsa har två barn som båda heter Nielsen, så det kan ju vara kul att föra Berg vidare :)

  • Aussielotta

    mia --> Viggo får också lockigt hår när han badar. När han föddes låg håret som om han hade vattenkammat det så där vågigt som typ pianisten Lars Roos har håret...hahaha...jag tänkte, vem sjutton är pappa egentligen...hahah...varken jonas eller jag har lockigt hår....men nu är det rakt när det är torrt och lockigt när det är vått!

Svar på tråden Det supergoa gänget del IV