• Shadowbeing

    Varför får man inte kritisera Islam?

    Varför blir folk så otroligt uppretade när man kritiserar islam, eller är misstänksam gentemot muslimer?!
    Vad är det som gör att folk generellt genast MÅSTE på och försvara Islam och muslimer?
    Varför tål inte människor generellt att många "svenskar" är kritiska och misstänksamma gentemot denna religion?
    Debatten och hetluften skulle med all sannolikhet inte uppstå om någon gick ut med misstänksamhet mot te.x buddism eller hinduism... tror jag.

    Ja, vad tror ni alla där ute?


    ~:What goes around, comes around:~
  • Svar på tråden Varför får man inte kritisera Islam?
  • mammutten81

    fatima- ja vi är måna om vårat land och försöker förstå, men det är inte alltid så lätt.
    Och när du skriver " sätter vidriga marionetter att styra landet" låter det som att du pratar enbart om Irak.
    Och det finns ju fler länder än det.
    Jga förstår att folk flyr, det gör jag, men svara då fatima, att om om an flyr från Irak, varför ser man då ner på och vill ta bort landets man kommer till och deras tradiotoner och riktlinjer?
    Varför stannar man inte kvar och kämpar, eller flyttar till ett annat muslimsktland?

  • AnnaGBG

    Tja..tänke skriva något liknande mammuten där men.

    Så för att USA och Storbrittanien ( för inte kan du väl tro att Göran hade så mycket att säga till om ) skjuter ihjäl muslimer ( som ju är helt oskyldiga i det hela ) så kan alla muslimer komm atill Sverige och håna våra traditioner

    Då är jag helt säker på att vanligt hyfs funkar bättre än fanatism

  • Nadia
    Shadowbeing skrev 2006-12-26 22:53:08 följande:
    Varför blir folk så otroligt uppretade när man kritiserar islam, eller är misstänksam gentemot muslimer?!Vad är det som gör att folk generellt genast MÅSTE på och försvara Islam och muslimer?Varför tål inte människor generellt att många "svenskar" är kritiska och misstänksamma gentemot denna religion?Debatten och hetluften skulle med all sannolikhet inte uppstå om någon gick ut med misstänksamhet mot te.x buddism eller hinduism... tror jag.Ja, vad tror ni alla där ute? ~:What goes around, comes around:~
    Jag har inte läst igenom tråden. Orkar inte. För mkt tjafs. Men jag ska ge mitt svar på TS fråga.
    Varför tror du personligen att folk blir "så otroooligt uppretade" ? Kan det vara så att de kanske har en helt annan bild av islam, än den som utmålas i media? Jag "måste på" och försvara islam och muslimer, då jag är uppvuxen med/bland dem. Alltså kanske jag har lite bättre inblick i islam än "svenskarna" som du nämner, som bara sitter och tror och läser utifrån det de ser här. Ja, t ex i media. OBS, då menar jag INTE dem som känner muslimer, umgås med dem, känner till islams budskap osv. Utan jag menar dem som faktiskt inte vill veta vad som är sant. De som vill tro att den som har slöja och säger att hon inte är förtryckt, ljuger. Den som säger att den inte står bakom terrorism, kvinnoförtryck osv, ljuger. 
    Det här är ett ämne som jag gärna skriver mer om, och jag känner mig inte färdig, men min dotter sitter och skriver på tangenterna också. Så jag lämnar det såhär och återkommer kanske till tråden.
    Tack för ordet.
    Mvh Nadia
  • xxmeyaxx

    Jag kritiserar  kristendom och kristna!
    Lika mycket som alla andra religioner.


    En rörelse i ögonvrån.
  • Shadowbeing

    "men jag tror en del tjejer som gifter sig med muslimer känner sig ifrågasatta av svenska samhället och därmed känner att de måste försvara sitt val med näbbar och klor, och i detta val ser de det som att islam som religion ingår.."

    Så om jag är gift med en "svensk kille" så måste jag omvända alla åsikter jag hör om att han skulle vara suput och runtknullare?


    ~:What goes around, comes around:~
  • Shadowbeing
    "jag kritiserar det jag tycker känns fel, både inom islam, kristendom, judendom m.m
    Ma har , i allfall i sverige en rät hyffsad yttrandefrihet. "

    Tycker du?
    Man blir ju inte avrättad rent fysiskt med "fel" åsikter och erfarenheter iallafall....
    ~:What goes around, comes around:~
  • Shadowbeing

    Fatima:
    Anser du att muslimska flickor ska slippa vissa bitar i det svenska skolsystemet också?
    Som gymnastik och sexualkunskap?


    ~:What goes around, comes around:~
  • Shadowbeing
    "Mammuten--Jag vet att det låter elakt..och det är ju lite min mening, för annars hade jag uttryckt mig annorlunda. Men dock är det sant.

    Jag skulle väl aldrig komma på tanken att åka till Libyen och börja ifrågasätta deras traditioner! Eller sitta i Irak och predika ateism framför deras tramsiga Islam, liksom.

    Skulle jag befinna mig på dessa ställen så skulle jag vara jävligt tyst i de lägena "
    ---------------------------------------------

    Jag kunde inte sagt det bättre själv!
    ~:What goes around, comes around:~
  • Shadowbeing
    Shadowbeing skrev 2006-12-26 22:53:08 följande:
    Varför blir folk så otroligt uppretade när man kritiserar islam, eller är misstänksam gentemot muslimer?!Vad är det som gör att folk generellt genast MÅSTE på och försvara Islam och muslimer?Varför tål inte människor generellt att många "svenskar" är kritiska och misstänksamma gentemot denna religion?Debatten och hetluften skulle med all sannolikhet inte uppstå om någon gick ut med misstänksamhet mot te.x buddism eller hinduism... tror jag.Ja, vad tror ni alla där ute? ~:What goes around, comes around:~
    Jag har inte läst igenom tråden. Orkar inte. För mkt tjafs. Men jag ska ge mitt svar på TS fråga.
    Varför tror du personligen att folk blir "så otroooligt uppretade" ? Kan det vara så att de kanske har en helt annan bild av islam, än den som utmålas i media? Jag "måste på" och försvara islam och muslimer, då jag är uppvuxen med/bland dem. Alltså kanske jag har lite bättre inblick i islam än "svenskarna" som du nämner, som bara sitter och tror och läser utifrån det de ser här. Ja, t ex i media. OBS, då menar jag INTE dem som känner muslimer, umgås med dem, känner till islams budskap osv. Utan jag menar dem som faktiskt inte vill veta vad som är sant. De som vill tro att den som har slöja och säger att hon inte är förtryckt, ljuger. Den som säger att den inte står bakom terrorism, kvinnoförtryck osv, ljuger. 
    Det här är ett ämne som jag gärna skriver mer om, och jag känner mig inte färdig, men min dotter sitter och skriver på tangenterna också. Så jag lämnar det såhär och återkommer kanske till tråden.
    Tack för ordet.
    Mvh Nadia
    -----------------------------------

    Tack för orden Nadia. Mycket intressant läsning, jag delar dock inte din åsikt.
    ~:What goes around, comes around:~
Svar på tråden Varför får man inte kritisera Islam?