• Netriosa

Hjälp med apelsinris!

Nån som är duktig på att göra apelsinris här? Tänkte göra det imorgon men är lite tveksam på hur man ska göra trots olika recept här hemma där alla egentligen skriver samma sak.
    Det står att man ska koka riset som det står på förpackningen. Men då blir det väl gröt? (ris, vatten och mjölk som får koka ca. 40-50 min) Ska man sen spola gröten i kallt vatten? Tycker det hela låter mkt märkligt!

Nån som vet? Ska ha det imorgon så jag uppskattar verkligen snabba svar

Gott nytt år på er!

• Svar på tråden Hjälp med apelsinris!
  • mammutten81

Apelsinris? Är det risalaMalta?

• Netriosa

Ja det är det fast den stora skillnaden är väl att man har i apelsiner i apelsinris?

• mammutten81

jA, i ris alamatla är det clementiner..hahaha.

Ja, men det är ju gröt.
    Jag brukar ta vanlig risgrynsgröt som finns på plats"korv" och sen lite vispgrädde eller vaniljvisp och röra runt och sen i med klyftorna!

• Mickis74

Apelsinris gör jag på vanligt matris, då blir det inte gröt.

* kokt ris (som man spolar i kallt vatten sen)
    * vispad grädde
    * vaniljsocker
    * socker
    * apelsin (gärna blodapelsin)

• mammutten81

Oj, glömde ju svara.
    Ja koka som gröt, låt sen kallna i kyl.

• Netriosa

trodde det var grötris som kokat i vatten först...alltså, bara vatten. Skölja det och sen tillsätta med vispad grädde, vaniljsocker och sånt...

Men man ska alltså göra vanlig gröt av riset och sen blanda?

• Netriosa

mickis74:
    tackar för svaret! Men nu har jag köpt grötris, hur gör jag med den isåfall? I alla mina recept står det "grötris som ska kokas enligt förpackningen". Det är bara det att det finns bara ett grötrecept på denna förpackning...

• mammutten81

ja, grötrid, då blir det ju gröt.

Ja, man kokar det i bara vatten om det står på paketet.

Men skölja? Det blir ju som gröt, då ska det ju inte sköljas.
    Hmm, vi kanske har olika sorter.

Har du inget recept?

• mammutten81

ja, grötrid, då blir det ju gröt.

Ja, man kokar det i bara vatten om det står på paketet.

Men skölja? Det blir ju som gröt, då ska det ju inte sköljas.
    Hmm, vi kanske har olika sorter.

Har du inget recept?

• maj 2007

gör först gröten som vanligt, låt den kallna riktigt och vänd ner grädden, sluta med att klippa i apelsinbitar. vet inte vilka mängder det ska vara eller om grädden ska vara lätt vispad, men jag tror det, min farmor brukade också ha i lite vanljsocker i gädden. hoppas det blir bra blir lite sugen själv =)!

Svar på tråden Hjälp med apelsinris!