• Netriosa

Hjälp med apelsinris!

Nån som är duktig på att göra apelsinris här? Tänkte göra det imorgon men är lite tveksam på hur man ska göra trots olika recept här hemma där alla egentligen skriver samma sak.
    Det står att man ska koka riset som det står på förpackningen. Men då blir det väl gröt? (ris, vatten och mjölk som får koka ca. 40-50 min) Ska man sen spola gröten i kallt vatten? Tycker det hela låter mkt märkligt!

Nån som vet? Ska ha det imorgon så jag uppskattar verkligen snabba svar

Gott nytt år på er!

• Svar på tråden Hjälp med apelsinris!
  • AnnaK

Apelsinris
    (Från den 12.12 2006)

Det här behöver du:
    3 dl kokt ris (ca 1 dl okokt)
    1 dl vispgrädde
    1 apelsin
    1 blodapelsin eller blodgrape
    1 msk socker
    kanelstång
    kanel

Gör så här:
    Vispa grädden. Blanda det kokta riset med grädden och smaksätt med socker. Skala apelsinerna och skiva dem. Blanda apelsinerna med ris- och gräddblandningen. Dekorera med kanel och kanelstång.

• AnnaK

APELSINRIS

Portioner: 4 portioner

Ingredienser:
    1 dl risgryn
    1 dl mellangrädde
    1 dl keso
    1 msk socker
    2-3 apelsiner

Gör så här:
    1. Koka riset enligt anvisning på förpackningen. Spola av i kallt vatten och låt det rinna av väl. Vispa grädden.

2. Blanda ris, grädde, keso och socker. Skär apelsinerna i tärningar och blanda i strax före servering.

• Joonas

Man gör vanlig gröt, byt gärna ut lite mjölk mot en paket vanilojvisp när du kokar gröten och sockra lite grand. När gröten kallnat vänder du ner vispad grädde. Apelsinerna skalar du och skär i småbitar. Lägg dem sedan i en skål med socker några timmar medans gröten svalnar i kylen t.e.x. Sedan blandas alltsammans! Supergott, äter vi alltid på julaftonskväll.

festlig, funktionell och fryntlig
  • Netriosa

Vad alla gör på olika sätt! Jag blir helt snurrig.

Jag får helt enkelt testa mig fram Tack så mkt för era svar.

• Netriosa

Fast...köp vanlig gröt säger vissa av er. Men man ska ju spola riset i vatten. Hur ska man göra då om man köper färdigt ris? Inte för att jag ska göra det för jag har ingen möjlighet att köpa sånt idag. Det känns lika mysko som spola gröt man gjort hemma...

Ja, kalla mig dum som inte fattar...men mest föredrar jag att bli kallad graviditetsförvirrad

• mammutten81

Om du köper färdig gröt så spolar man den INTE i vatten, det gör man ju aldrig, det är ju gröt.
    Detr är bar aom det är ris.
    Men gröten är redan fäördigkokt, så du ska bara blanda den med grädde och smak.

• ijacarina

apelsinris det gör man av risgrynsgröt, färdig/egenkokt. Vispar grädde oväder ner i gröten. Smaksätter med vaniljsocker o sen skala o skär apelsin i bitar o vänder ner i gröt/grädd blandningen

• Netriosa

Apelsinriset blev helt oki. Kokade grötris med enbart vatten, spolade i kallt vatten och blandade det sedan i vispad grädde med socker & vaniljsocker.
    Eftersom jag var förkyld kände jag inte mkt av smaken men enligt maken var den helt oki, men inte lika god som min mormors...attans

• ijacarina

Netriosa! Din mormor kokade säkert gröt o gjorde apelsinriset av, därför blev det godare:= Ni ni fick ju en ganska god efterrätt ändå. =)

• Netriosa

ijacarina:
    Nej hon gjorde som jag gjorde faktiskt, frågade mor min Det är jag som inte fått kläm på hur mkt/lite av varje det ska vara bara

• ijacarina

netriosa;
    okej. Jag vet bara att mina farmor/mormor gjorda alltid av gröt så därför gör jag det oxå.

• Netriosa

ijacarina:
    Det verkar som om man kan göra apelsinris på många olika sätt Huvudsaken är att det blir gott, hur man gör spelar ingen roll.

Svar på tråden Hjälp med apelsinris!