• Netriosa

Hjälp med apelsinris!

Nån som är duktig på att göra apelsinris här? Tänkte göra det imorgon men är lite tveksam på hur man ska göra trots olika recept här hemma där alla egentligen skriver samma sak.
    Det står att man ska koka riset som det står på förpackningen. Men då blir det väl gröt? (ris, vatten och mjölk som får koka ca. 40-50 min) Ska man sen spola gröten i kallt vatten? Tycker det hela låter mkt märkligt!

Nån som vet? Ska ha det imorgon så jag uppskattar verkligen snabba svar

Gott nytt år på er!

• Svar på tråden Hjälp med apelsinris!
  • mammutten81

ja, men vad bra Maj, då trodde jag rätt!

• Netriosa

maj 2007:
    Men man ska tydligen skölja riset...hur blir det då egentligen när det är en klibbig gröt?

mammutten:
    ska man isåfall koka riset i endast vatten? Alltså ersätta mjölken som egentligen skulle vara i med vatten?
    tror det var 2 dl grötris som kokar med 2 dl vatten i 2-3 minuter. Sen tillsätter man 1 1/4 l mjölk och kokar sakta i ca. 40-50 min.

• Netriosa

Tråddödare i sin egen tråd...? Det var inte illa

Men aja, får väl testa mig fram. Tack ni som svarat iaf! Gott nytt år på er

• Crazymama

Vad då ersätta mjölken med vatten?
    Står det på paketet eller?

• Netriosa

crazymama:
    På förpackningen står det bara hur man gör vanlig gröt. I dem recepten jag har står det "koka så som det står på förpackningen". Men jag tycker det hela låter väldigt skumt att koka gröt för att sedan spola gröten...? För det är det som står i dem recept jag har.
    Vet att min mormor kokar sitt grötris i vatten men hur mkt vatten ska det vara och hur länge?

• Netriosa

ja, spola gröten/riset i vatten.

• pepsimax

Smidigast är väl "korv-gröten"

• AnnaK

Apelsinris
    Ingredienser

Till 4 port behövs:
    3 dl kokt ris (ca 1 dl okokt)
    1 dl mellangrädde
    4 st apelsiner, blanda gärna vanliga och blodapelsiner
    1 msk socker

Tillagning

1. Vispa mellangrädden.

2. Blanda det kokta riset med grädden och smaksätt med socker.

3. Skala apelsinerna och skiva dem.

4. Blanda apelsinerna med ris- och gräddblandningen eller servera apelsinskivorna till ris- och gräddblandningen.

Svar på tråden Hjälp med apelsinris!