• blomsterfrön

fläskfile recept!!!

Jag ska göra fläskfile och potatisgratäng till nyårs middag,men jag hittar inget bra recept på fläskfile. Nån som kan hjälpa mig!!!

• Svar på tråden fläskfile recept!!!
  • Muminmamman

Bryn filen hel runt om och salta/peppra. Skär en skåra på längden och fyll med en röra gjord på philadelfiaost (ev smaksatt) och hackade soltorkade tomater.
    Läg filen i ugnsform och laga färdig i ugnen (ca 20 min kanske)

Klart. Och jättegott!

• Puck76

vi ska göra fylld fläskfile. fyller med soltorkade tomater, oliver, fetaost och färsk oregano, rullar ihop filen, och lindar den med parmaskinka. bryner snabbt, sen in i ugnen 200gr i 20min.

• Varför så svårt

Hej..

Jag ska göra helstekt fläskfile med färska champinjoner lök inbakat i smördeg

*Lever på hoppet *
  • blomsterfrön

Jag behöver ingen sås till då? Det räcker med gratängen?!

• Jumjum84

helstekt fläskfilé brukar jag göra. Du delar fläskfilén på två eller tre bitar.. beror ju på storleken.
    Sen Saltar o Pepprar du ganska rikligt.. Stek den för stekytans skull. lägg dem i aluminiumfolie o in i ugnen. sista stunden tar du bort aluminimufolien och steker utan den för lite extra färg.
    Smaskens med potatisgratäng och en fräsch sallad.

• blomsterfrön

Det är stängt på affären här hemma...
    Men jag hade en rödvins marinad i kylen. Tror ni det räcker att marinera filen Försteka i panna, och hel steka den i ugnen? 200grader/20 min..?!

• sheeba

Jag brukar helsteka fläskfilén fast den ska vara lite rosa i mitten.
    Sedan låter jag den vila i en 15 min för att sedan skära upp den i 1 cm tjocka skivor.
    Sedan lägger jag den på potatisgratängen och häller över hela champinjoner och riven ost.

Potatisgratängen ska nästan vara färdig när man gör det.

Som sås tar jag spaet som blev när jag stekte filén och häller i grädde, saltar och pepprar efter behag. Tar lite färgningsoja i också.

Häller du vatten i undertiden du steker filén blir den saftig och god, låt den inte "torka in"

• Dinturiel

zeta.ballou.se/templates/start.aspx

Det ska vi äta, fast med oxfilé istället för fläskfilé, med balsamvinägersåsen och hasselbackspotatis. Har ätit det med fläskfilé tidigare och det är underbart gott

• blomsterfrön

Kom gärna med mer tips. Brukar bli så att jag blandar runt lite bland alla...

• 1malle

Vi ska ha potatis gratäng o fläskfilé
    Jag gör så här...
    Steker filén i bitar o kryddar medsalt o peppar o aningen vitlökspulver.
    Sen har jag 2 burkar ÖRTCREMEFRAICHE som jag häller i en kastrull o spär med lite kaffegrädde (inte lika fet som vanlig grädde)
    Lägger i filén i såsen o låter koka upp, pressar i aningen vitllök.
    Till detta har vi potatis gratäng, grovt skurna grönsaker med vinegrätti *stavning* Och vitlöksbaguetter....

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • sheeba

Själva ska vi göra gryta man kan ju ha gratäng till den med.

Fläskfilé skär upp den i skivor och steker så de får lite färg.
    Sedan låter jag de puttra upp med lök och champinjoner. När de har puttrat i 45 min ca så häller jag ner grädde och saltar och pepprar, ja det har jag gjort innan på köttet med
    Fast vi ska ha ris till. Super gott.

Svar på tråden fläskfile recept!!!