• Ebba74

utseende på prematurbarn?

hej! kommer med stor sannolikhet att föda prematurt, är nu i v 35+3.

nu hör man att prematurer har ett visst utseede. hur ser det ut? jag har hört nåt om hög panna och stora ögon, men vet inte säkert. vad har ni för erfarenheter?

försvinner någonson prematurutseenedet eller måste barnet dras med det hela livet?

jag vet många som säger att man kan se direkt om ett barn är prematurt.

hoppas någon av er kan svara. såklart är det ju viktigast att barnet mår bra, men lite orolig blir man ju att barnet ska se alldeles konstigt ut...

mvh ebba

• Svar på tråden utseende på prematurbarn?
  • Ebba74

hej igeno och tack för alla svar! fick veta att jag öppnat mig två cm för 2, 5 vecka sedan så nu ligger jag hemma och äter bricanyl och bara väntar, enl läkare kunde bebben komma när som helst.

undrar igen; vilka mer speciella utseende kan premature ha förutom pannan och ögonen? och försvinner prematurutseendet någonsin?

kram på er!
    ebba

• Simben

jag tror inte du har nånting att oroa dig för. Tror det är vanligare med särskilt prematurutseende när dom föds mycket för tidigt alltså vecka 24-27 eller nåt. Min flicka föddes i vecka 31+6 och visst kanske hon hade särskilt utseende precis i början men det försvann fort. Gå gärna in och titta på henne i mitt bildgalleri. Eftersom du har gått så långt som mer än 35 fulla veckor så kommer ditt barn med största sannolikhet att se ut som vilket nyfött fullgånget barn som helst. Kanske tom storleksmässigt eller har ni gjort nåt tillväxtul?
    Lycka till med kommande knytet! Kram

• sannalainen

Hejan.
    Ddenna prematur-utseendet är kanske just det att ansiktet kan se lite långt ut. Mkt just för att dom är så smala dessa barn.
    Våran son föddes i 32+1 och hade lite preremie.utseende, men jag tyckte han var så söt så, inget man reagerar över. eller att barnet ser "konstigt" ut.
    Och det försvinner sen när dom växer till sog och för underhudsfett och det där bebis-hullet.
    Håller tummarna för er!
    ((kram))

♥ Theo älsklingen-mitt ALLT!! ♥
  • sannalainen

Hmmm skriver ju som en kratta , men hoppas du förstår vad jag menar-

♥ Theo älsklingen-mitt ALLT!! ♥
  • Ebba74

Tack alla goa människor för era svar, nu kännns det mycket bättre! Det viktigaste är ju naturligtvis att bebben mår bra och är frisk!

kram på er!

• jeatea

Min dotter föddes i v 26 o såg ut som en prematur bebis men så fort hon la på sig några kilo så försvann det.
    Ser man henne nu ser hon "vanlig" ut förutom att hon är fruktansvärt söt =)

• Viran

Tror inte att din bäbis kommer att ha nått speciellt prem utseende då  den föds så sen i grav. Det gäller väl barn som är tidigare. Mina tjejer hade prem look;) ett tag men nu ser man inte det på dom ....

Elvira, stolt mamma till Lilja och Otilia födda 040920 v. 30+3
  • misa67

mina barn föddes vecka 36... ettan va 1990g/43cm tvåan va 2550g/45cm o JÄTTE söta... som alla andra bebisar

• Mamma Lotta

Min lillebror föddes i v 32 och han såg inte prematur ut och idag 18 år senare syns det inte heller...

• Kicksen79

Vår dotter är född i v.30+1 kika gärna!
    Det så individuellt och prematurbarn är väldigt söta barn de också!!!

Svar på tråden utseende på prematurbarn?