• Ebba74

utseende på prematurbarn?

hej! kommer med stor sannolikhet att föda prematurt, är nu i v 35+3.

nu hör man att prematurer har ett visst utseede. hur ser det ut? jag har hört nåt om hög panna och stora ögon, men vet inte säkert. vad har ni för erfarenheter?

försvinner någonson prematurutseenedet eller måste barnet dras med det hela livet?

jag vet många som säger att man kan se direkt om ett barn är prematurt.

hoppas någon av er kan svara. såklart är det ju viktigast att barnet mår bra, men lite orolig blir man ju att barnet ska se alldeles konstigt ut...

mvh ebba

• Svar på tråden utseende på prematurbarn?
  • Hannnna

Ella föddes i v 33+6, vägde 1900 gram och var 42 cm. Bilder finns i mitt galleri, så du kan ju få avgöra själv om du tycker hon ser annorlunda ut. Vi tycker ju såklart att hon är sötast i hela världen! .
    Du är ju ändå i v 36 nu, så det blir ju inte så väldigt för tidigt. Du behöver nog inte oroa dig

• Vera 74

Min lilla Ismone är född i vecka 36+0, det ända som jag kan tänka mig att man skulle ha sett i hennes utseende är väl att ögonen möjligt vis ser lite utstående ut om ni förstår vad jag menar...
    Men det är något som försvinner itakt med att huvudet ökar i storlek...

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • 12 Augusti

Själv var det inget jag tänkte på, bara att hon var det minsta jag sett! Alla har vi ju olika utseeende......

• Vännen

Mina tvillingar föddes i 31+6 och ena tjejen har prematurutseende. Hon har stooora vackra ögon och smalare huvud, men de är hur gulligt som helst!! den andra tjejen såg dock "fullgången" ut..
    Hoppas de går bra! hur som helst är de det vackraste som finns.. ditt eget barn! lycka till
    kram

• Viran

Du behöver nog inte oroa dig, barn som är födda så sent i graviditeten som v. 36 ser ut som vanliga barn...

Elvira, stolt mamma till Lilja och Otilia födda 040920 v. 30+3
  • Familjen G

Min erfarenhet av hur de ser ut i sk "prematurutseende" Är att de har som lite svullna ögon som ser lite utstående ut om du förstår vad jag menar... Det försvinner oftast med tiden.. min lilla kille hade det och han är född i v 30+2 och nu är han snart 11 månader och har hört många gånger att det inte syns längre....
    Jag tycker själv att jag kan se om andra barn är prematurer men det är väldigt olika från barn till barn...

Lycka till med bebisen!

*Jag älskar mina två pojkar, en stor och en liten...
  • Jenkan82

Mon dotter är född i v. 35+6. Inget särskilt annorlunda i hennes utseende. Kika in i mitt galleri får du se.

• tjorvig

TS: Prematurbarn, är mycket mycket mindre än ditt. Dom som föds före v 30 är dom som det synns mest på. Kan även endel som gått längre men inte så långt gången som du. Har själv fått två barn i v36 och två i v 35 och det är inget som synns, eller att man skulle ha kunnat se. Om du ställer in dej på att föda, så kommer mjölken igång. Så har det varit för mej, jag har vetat att barnet skulle ut så då har min kropp varit inställd på det.

• Julmust

Tjorvig: fast det finns ju många vars mjölk läcker tidigt utan att de får barn tidigt för det. Min mjölk läckte i v 19, fick stina v 26 efter att ha legat på bb en vecka med sd o vattenavgång och mjölken kom inte igång ordentligt förrän jag fick börja amma efter 6 veckor. Ursäkta att jag är OT, men jag tycker det är synd om folk känner att deras mjölk inte kom igång för att de inte var tillräckligt inställda på att de skulle föda. Visst, det funkar säkert bättre om kroppen är inställd, men frågan är om man kan styra det med tankarna eller om det inte helt enkelt är kroppen som styr det själv med hormoner, precis som det är så själva förlossningen kommer igång.

• pellepluttskrutt

min son föddes i v. 35 och han har inget annorlunda utseende alls. han var bara lite liten. vägde 2575 och var 45 lång.. de är vell vanligare att riktigt tidiga bebisar kan få ett speciellt utseende? dom som är födda typ i v.28-29?

• tjorvig

Julmust: Skrev inte att det gäller alla, utan mej!
    Sorry om jag var otydlig.
    Jag vet att tanken kan styra, har ju varit med så pass många gånger så jag vet.

• tjorvig

Ps: Jag är snittad dom fyra gångern. Och dom har inte kunnat suga, jag har pumpat.
    Men det är jag, skulle nog blivit kossa. Har fått slänga och sälja all mjölk.

• HelenB

Ebba74
    Min prins och min prinsessa kom i 35+5 typ, och de var tvillingar. De är det sötaste jag någonsin sett, inget märkligt utseende alls.. Får höra dagligen av folk att de är de finaste bebbarna de sett Så du behöver inte alls oroa dig! Tror det är mkt tidigare barnen får ett sådant utseende. Lycka till!

• Dani71

Min lilla tjej är född i vecka 27+3 och hon har inte alls något prematurutseende. Hon såg ut som en vanlig bäbis redan när hon kom ut (fast hon var väldigt liten) 35 cm. Hon har aldrig haft t.ex. utstående ögon. Jag tror också att du kanske tänker på det där med hög panna. Det beror oftast på att barnet har haft CPAP. Då kan huvudet bli lite tilltryckt. Oftast går det bort i och med att huvudet växer, men inte alltid. Hur det än blir så är ju ens eget barn finast i världen.

• Madicken73
    Mlifoto2.JPG Vår lille älskling föddes i vecka 25 +3. Helt mirakulöst är han helt frisk och ser inte ett dugg prematur ut. Vi är såååå tacksamma! Kram och lycka till!
Svar på tråden utseende på prematurbarn?