• Ebba74

utseende på prematurbarn?

hej! kommer med stor sannolikhet att föda prematurt, är nu i v 35+3.

nu hör man att prematurer har ett visst utseede. hur ser det ut? jag har hört nåt om hög panna och stora ögon, men vet inte säkert. vad har ni för erfarenheter?

försvinner någonson prematurutseenedet eller måste barnet dras med det hela livet?

jag vet många som säger att man kan se direkt om ett barn är prematurt.

hoppas någon av er kan svara. såklart är det ju viktigast att barnet mår bra, men lite orolig blir man ju att barnet ska se alldeles konstigt ut...

mvh ebba

• Svar på tråden utseende på prematurbarn?
  • svensdotter

min dotter kokm i vecka 33+2 kolla bilder.. inget konstigt med hennes utseenade..

• Ebba74

Svensdotter och kicksen79: VAr in och kollade på era bilder och era små sötisar!!! De är verkligen supersöta! skönt att höra att allt kan gå bra även om de små liven vill ut tidigare än beräknat!

• Gul13

TS; som alla andra svarat så håller jag med. Min teori är att prematur-barnen oftast är väldigt magra därför ser det ut som om de har stora öron eller utåtstående ögon.
    Min dotter, v 34+0, var sen prematur men var mycket lik "neo grannarnas" två v 25 bebisar just för att hon var så väldigt mager, vägde 1492 och var 39 cm lång. HOn saknade bebiskinder tex. Men var världens vackraste och sötaste ändå. Såklart.
    Lycka till!

• Glittrar

TS jag tror inte att du skall oroa dig alls om utseendet. Anledningen till att preemisbarn har ett speciellt utseende är att de ligger med huvudet på sidan så tidigt i sina liv att det formar om huvudena. Eftersom de ofta har andningshjälp i form av CPAP trycks deras kindben in så att det ser ut som att ögonen står ut. Min kille ser prematur ut och det gör han för att han var väldigt prematur(v25). Din bäbis kommer antagligen inte alls se prematur ut eftersom den inte kommer ligga på neo i 16 veckor och vändas var tredje timme.

• svensdotter

min vägde 2994gr.. var 46 lång

• mammami

hej jag födde alla mina 3barn i v 35 dom såg inte alls konstiga ut så oroa dig inte sen växer sånt bort när dom växer.lycka till.skriv gärna till mig.kram 3barnsmamms

• Fernandita

det försvinner efter ett tag! men det stämmer att dom kan se lite speciella ut dom första månaderna....

• Dionadel

Min son är prematur och hade "utseendet" i början men det har vuxit bort mer och mer. Och jag tror att det är vanligare att mycket tidigt födda får det där utseendet, alltså dom födda innan vecka 32. Jag tror inte du behöver vara orolig. Din bebis kommer säkert se ut som vilken bebis som helst fast kanske lite mindre.

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • Lillan7704

Emilia föddes i v.32 och såg/ser ut som vilken bebis/barn som helst! Finns bilder i mitt galleri om du vill titta..

Lycka till med bebiseb!

• Piggyplutt

Jag är född i v. 25 och jag har inget onormalt med mitt utseende :0)...Det som oftast brukar sägas är att man får lite "längre" ansikte, därav den höga pannan. Visst har jag hög panna, men den har jag nog bara fått från min pappa :0)...och visst kan man se om ett barn är fött för tidigt, för lite speciellt utseende blir det ju, fast nästan bara till en början, just det avlånga ansiktet. Det är lite svåt att förklara, jag hoppas att du förstår vad jag menar :)

Svar på tråden utseende på prematurbarn?