• enlitenbitkaka

Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?

Jag och min sambo är sugna på att skaffa häst i framtiden...är isf tänkt att vi ska ha den hemma på gården. PÅ tomten finns en byggnad som vi tänkte använda som stall...
    så jag funderar lite på vilka bestämmelser som finns angånende boxar. Hur stora ska dem va ex?

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?
  • FruSöderström

Boxens storlek beror på hästens storlek. Sedan är det väl smidigast att köpa boxar.

• enlitenbitkaka
    FruSöderström skrev 2007-01-06 00:33:36 följande:
    Boxens storlek beror på hästens storlek. Sedan är det väl smidigast att köpa boxar.
    Vart köper man dem *dum Märks kanske att vi är helt novis på hästar....lär bli många ridlektioner och undersökningar innan detta tas i verk
  • Gnista

Tänk på att hästen vill ha en kompis. En ensam häst är ingen glad häst. Har du tillräckligt med mark för bete? Ventilationen är viktig i ett stall. Kan vara svårt att fixa i gammal byggnad.

• enlitenbitkaka

Japp det finns mark för bete... Men det där med att ha en kompis till hästen - är det alltså omöjligt att köpa EN häst? Man måste alltså köpa två? Och behöver den ha sällskapa v just en häst eller nöjer den sig med andra sällskapsdjur?

• Sitiens

Angående sällskap till hästar så finns det rätt många alternativ. Åsnor, getter, får bland annat. Men man får se upp så personligheterna stämmer. På www.alternativ.nu tror jag det ska finnas en tråd med hästsällskap, annars kan jag skapa en åt dig!

• Lolilla

Hästar är flockdjur. Det är på gränsen till djurplågeri att låta de leva ensamma, och ja, det ska vara andra hästar till sällskap.
    En tex gris duger ej. Kanske är en bra ide för dig och din sambo att börja på ridskola till att börja med?

• Vilgotha

Har du ingen hästerfarenhet alls??

• MiamiVice THE Slyna

Lolilla! Kunde inte skrivit bättre själv!

• Stormvarning

Enligt lag (om den har trätt i kraft?) får man INTE ha hästar ensamma numera. Jag har inga hästar längre och har inte hunnit med i de nya regelverken. Men någon här inne borde ju veta om det har trätt i kraft.

Svar på tråden Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?