• enlitenbitkaka

Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?

Jag och min sambo är sugna på att skaffa häst i framtiden...är isf tänkt att vi ska ha den hemma på gården. PÅ tomten finns en byggnad som vi tänkte använda som stall...
    så jag funderar lite på vilka bestämmelser som finns angånende boxar. Hur stora ska dem va ex?

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?
  • Lolilla

Hoppas det. Minns att lagen var på gång då jag var aktiv och jobbade med hästar, så man kan ju hoppas...

• Stormvarning

JA VERKLIGEN! Har aldrig begripit mig på folks tankesätt att skaffa en.

• enlitenbitkaka
    Lolilla skrev 2007-01-06 17:46:12 följande:
    Hästar är flockdjur. Det är på gränsen till djurplågeri att låta de leva ensamma, och ja, det ska vara andra hästar till sällskap.En tex gris duger ej. Kanske är en bra ide för dig och din sambo att börja på ridskola till att börja med?
    Jodå läs ett par inlägg längre upp så har jag allt skrivit att vi ska ta allt i rätt ordning!
    Vilgotha skrev 2007-01-06 17:48:40 följande:
    Har du ingen hästerfarenhet alls??
    Nej
  • Lolilla

Ok, då har du ju tid på dig att lära dig allt det där.
    En 10 år brukar det väl ta

• Stormvarning

Men jag tycker att det är sunt förnuft att det bör finnas sällskap.

• Stormvarning

Ja, det är en hel del man bör veta. Jag har haft hästar sedan barnsben men var tvungen att lägga ner den verksamheten tillslut. Det är ett otroligt ansvar och du bör ha mycket erfarenhet av allt vad gäller hästhållning, sjukdomar, KOSTNADER m.m.

• Vilgotha

lus...Att ha egen häst kräver mkt erfarenhet och ett enormt intresse. Börja med att rida på ridskola och se om det är något för dig. Att hantera ett djur som väger många hundra kilo mer än en själv kräver mycket förståelse för djuret så att det inte tar överhanden för då blir det farligt.
    Jag har själv 25 års erfarenhet men känner mig själv osäker ibland.

• enlitenbitkaka
    Vilgotha skrev 2007-01-06 18:17:08 följande:
    lus...Att ha egen häst kräver mkt erfarenhet och ett enormt intresse. Börja med att rida på ridskola och se om det är något för dig. Att hantera ett djur som väger många hundra kilo mer än en själv kräver mycket förståelse för djuret så att det inte tar överhanden för då blir det farligt.Jag har själv 25 års erfarenhet men känner mig själv osäker ibland.
    Jo vi ska börja med ridlektioner...är inte så att vi ska köpa en häst på Blocket.se imorgon. Jag frågar ju för att jag vill lära Har hund och uppvuxen med hundar och när det gäller djur blir man aldrig fullärd, men man måste ju börja någonstans. Det här är min dröm och har varit i många år så det är ingenting jag bara kastar mig in i.
Svar på tråden Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?