• enlitenbitkaka

Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?

Jag och min sambo är sugna på att skaffa häst i framtiden...är isf tänkt att vi ska ha den hemma på gården. PÅ tomten finns en byggnad som vi tänkte använda som stall...
    så jag funderar lite på vilka bestämmelser som finns angånende boxar. Hur stora ska dem va ex?

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?
  • enlitenbitkaka
    Vilgotha skrev 2007-01-06 18:24:20 följande:
    lus...vad bra Här är en mkt bra hästsida www.bukefalos.com

Jo jag har allt hittat dit också! Men tack för tipset!

Någon mer som vill förbarna sig över mig med tips och råd

• Lolilla

Skönt att höra att du har inställningen att man aldrig kan bli fullärd när det gäller djur! Då kommer hästsporten antagligen passa som hand i handske
    Inser att jag ibland är "nybörjare" jag med fast jag hållit på i c:a 20 år

• enlitenbitkaka

Får jag fråga vad ni kunniga har haft för hästar? Är intresserad av islandshäst eller fjording just nu....men det kan ju komma att ändras längre fram.

• Vilgotha

lus..mig kan du alltid fråga Jag hade gjort två rejäla boxar typ 3,5 x 3,5 m.
    Jag har själv bara en häst men väntar tillökning till sommaren, jag har en inackordering, ägaren kan inte jättemycket så jag tipsar väldigt mycket

• Vilgotha

Började med en envis shettis för att sedan gå över till ponnykorsningar och har nu ett halvblodssto.

• Stormvarning

Jag har haft halvblod coh fullblod, i största del unghästar som jag själv uppfostrat och ridit in. Min första häst var ett varmblod som jag fick när jag var mycket liten och som följde mig i 10 långa år. Genom hela tonåren. Var ett hårt slag att ta bort henne... Ush..

Fjordhästarna är ju kända för sitt lugna temperament, men det finns temperamentsfulla sådana också. Det är individuellt. Det finns nog ingen som är den andra lik.

• majzzan

för stor häst gäller måtten 3*3*3....b*l*h

• Lolilla

Jag tror att när du väl har kommit så långt så att du är mogen för att köpa häst så vet du svaret på den frågan själv. Det är ju beroende på vad du ska ha hästen till i huvudsak. Vad du blir intresserad av osv. Har inte ägt häst själv, har bara slavat åt andra. De flesta raser från shettis till halvblod. Islandshästar har jag mindre erfarenhet av eftersom de oftast inte används så mkt inom den "klassiska" ridningen. Att generalisera och säga tex att fjordingar är lugna hästar funkar inte, det beror ju på miljön, uppfostran, gener osv hur en häst är. Har bla jobbat på fjorhäststuteri så jag har sett MÅNGA fjordingar o de är/var alla helt olika. Precis som stormvarning sa.

• Stormvarning

Praktisera på en veterinärklinik, så får du åtminstone lite hum om vad det kan komma att kosta om du har otur (FNISS)...

• enlitenbitkaka
    Stormvarning skrev 2007-01-06 19:15:11 följande:
    Praktisera på en veterinärklinik, så får du åtminstone lite hum om vad det kan komma att kosta om du har otur (FNISS)...
    Känns inte så nödvändigt!
  • Stormvarning

Ha ha.. Nej. Men det är inte fel!

• enlitenbitkaka
    Stormvarning skrev 2007-01-06 19:28:01 följande:
    Ha ha.. Nej. Men det är inte fel!
    hundens räkningar kan bli saftiga dem med!
  • Stormvarning

Jo tack jag vet... Djur överhuvudtaget.

• enlitenbitkaka

Antar att de flesta av er började rida när ni var knattar? Eller är det någon av er somm kom igång på senare år?

• Stormvarning

Nej jag började som knatte, men en bekant skaffade när hon var runt 40 (en väns mamma).. Idag står hon med bjässen som dessutom är en nordsvensk och vet inte vart hon ska ta vägen. Jag har hjälpt henne hela sommaren. Men hon är jätte rädd för hästen och släpper honom så fort han rör sitt huvud m.m.

Det var väl inget och rekomendera för hennes del, men mina påstridiga telesamtal om att tänka över saken hjälpte dock inte.

• Lolilla

Jag började när jag var 8. Men det är ju inte så viktigt när man börjar. Det viktiga är ju att man när/om man skaffar häst har tillräckligt med kunskap. Sjukdomar, foderstater, skötsel, ridning, hovvård osv osv i all oändlighet.

• Stormvarning

Ush, ja.. Nu när jag tänker efter är det helt otroligt att jag orkade så länge som man gjorde.. Idag förstår jag inte hur jag hade tid. Trots att det bara var ett år sedan jag sa upp allt vad hästar innebär. Men fy, saknar det otroligt ändå. Men vågar inte ge mig in i det igen.. SNYFT!

• Lolilla

Saknar det oxå som faan, då jag tyvärr inte är så aktiv längre. Vad var det för typ av verksamhet du hade? *Nyfis*

Svar på tråden Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?