• Fragglerock

Varför kallar man andra för "gumman"???

AAAAAAAAaaaw, blir så trött på allas eviga "gumma mig hit och gumma mig dit!

Inte ens min pappa kallar mig för gumman, varför gör jämnaåriga eller till och med yngre personer det?

För mig har det nästan blivit att jag tolkar det som överlägsenhet och jag tycker väldigt illa om det och brukar faktiskt undanbe mig att bli kallad "GUMMAN"

Nå vad säger ni, som gummar era vänner och bekanta? Vad har ordet för mening och innebörd för er och varför ska man ens använda det?

Å ni som tycker som jag.. varför? Tycker ni bara att det har en negativ klang eller är det en åldersrelaterad fråga?

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • Svar på tråden Varför kallar man andra för "gumman"???
  • B i t c h

men gumman nu tar du det lite lugt jag tycker de e så mysigt att kalla någon GUMMAN..

så gumman tagga ner

• Anne81

Jag tycker att det är sött =)

• Zaria

För att det är inne att göra så förstår du, GUMMAN...=)

Nej skämt åsido, gillar inte att bli kallad gumman. Gumma för mig känns som en liten Tant, och dit har jag väl inte kommit än hoppas jag

• Majsan70

Gumman, Darling, Älskling osv..är uttryck vi använder ofta på jobbet.Inget nedvärderande utan rent av för att vi gillar varandra o gillar att retas lite.

Skitgubbe, Kärring och Tant är andra ord som ploppar ur ibland. Och vi tycker faktiskt hemskt mycket om varandra på jobbet.

• Linny

Oj! För mig är det ett tecken på kärlek! Det säger jag BARA till folk jag verkligen gillar o känner mig nära, för att visa hur mycket jag gillar dem. Naturligtvis säger jag också att jag gillar dem.. Men dessa ord använder jag bara till tex. bästa vännerna och kanske när någon jag tycker om är ledsen och behöver tröstas... Skulle aldrig använda som nedvärderande.. Beror mycket på VEM som säger och HUR det sägs. En motpart i en förhandling, sa en gång "lilla gumman" till mig. INTE UPPSKATTAT... Då blir jag MYCKET svårare att förhandla med kan jag säga

• Sanna Marie

För mig är det ett fint och mjukt ord. Jag använder det ofta till min dotter och lillasyster.

Kan även säga det till min mor om hon är ledsen eller så.
    "Men lilla, gumman" med öm och vänlig ton. Det låter kärvänligt - som om man står varandra nära.

Allt har ju med tonfallet att göra. Skulle jag använda det i irritation eller vid ett mindre bråk så skulle det ju direkt handla om överlägsenhet. Och det gör jag inte.

• tjubanna

Det beror lite på hur man använder det! Själv vill jag helst inte bli "gummad" och jag kallar inte mina vänner för gumman heller!

• blunda

att bli kallad gumman kan ibland kännas lite som att bli klappad på huvudet, lite nedvärderande på nåt sätt. fast görs det med rätt attityd tycker jag det är trevligt

• Grisen81

Jag säger så till mina kompisar när jag vill vara extra gullig. Mina vänner säger likadant till mig. för mig är gumman positivt. Man hör ju på tonfallet och i sammanhanget om någon menar väl eller inte.
    Har hört ordet när någon vill låta överlägsen i enstaka fall och då är det förstås negativt.

tvilling morsa
  • Poffan

Gillar inte heller att bli kallad gumman, varför vet jag inte riktigt.
    Brukar kalla mina vänner för tant eller deras namn. =)

Svar på tråden Varför kallar man andra för "gumman"???