• Fragglerock

Varför kallar man andra för "gumman"???

AAAAAAAAaaaw, blir så trött på allas eviga "gumma mig hit och gumma mig dit!

Inte ens min pappa kallar mig för gumman, varför gör jämnaåriga eller till och med yngre personer det?

För mig har det nästan blivit att jag tolkar det som överlägsenhet och jag tycker väldigt illa om det och brukar faktiskt undanbe mig att bli kallad "GUMMAN"

Nå vad säger ni, som gummar era vänner och bekanta? Vad har ordet för mening och innebörd för er och varför ska man ens använda det?

Å ni som tycker som jag.. varför? Tycker ni bara att det har en negativ klang eller är det en åldersrelaterad fråga?

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • Svar på tråden Varför kallar man andra för "gumman"???
  • Lady Namárië

Jag använder det ibland till nära vänner, och då är det förstås en kärleksfullt menad term. Däremot tål jag inte när det dras fram i andra sammanhang. Jag ringde till exempel upp en telefonförsäljares chef och klagade när försäljaren hade mage att säga "Men lilla gumman, det förstår du väl att..." härom månaden.

Sedan fick jag väl förmodligen heta "lilla bitchen" på just den arbetsplatsen, men det bjuder jag på.

? Your actions have shifted your alignment 1 point(s) towards Lawful ?
  • nosslin

Säger min sambo exempelvis "men lilla gumman, det ordnar sig.." så tycker jag det är sött och mysigt.

Kompisar och bekanta får inte kalla mig gumman, då är det något helt annat.
    Sen kan det sägas på många olika sätt...! Positiv och negativ klang.

• Bluescreen

Mina närmaste är "gumman", det är ett sätt att uttrycka kärlek utan att säga "jag älskar dej" hela tiden.

Precis som jag säger "gubben" till karln =)

• Jan H

Du kan nog utgå från att ingen kallar dig lilla gumman om de inte tycker om dig. Om så inte är fallet så hör du det kanske på tonläget.

Gumma är bra, stor eller liten!

• ptoa

Hahaha, så sant..jag kallar mina honey..hanisar är allihopa, gått genom darlingar, älsklingar, gummor, babysar..

• Ciccin3

Gumman är gulligt!

Jag kallar hunden för gumman, min sambo pratar engelska men ibland säger han också gumman både till mig och till hunden.

Pappa kalar mig för gumman ibland.

Jag och mina kompisar kan säga det, oftast använder nog jag det om någon kompis är ledsen, typ. "Det ordnar sig gumman"

• gealach

Det beror på vem som säger det. När min mamma sa det var det "Men lilla gumman", i nedlåtande och anklagande ton, så det slipper jag gärna. En kompis till mig säger alltid "gumman", men det är hennes stil och hennes sätt, och det är en nära vän, så det är OK.

Men när folk jag knappt känner kommer med det så brukar jag studsa till, det gillar jag inte.

• Cinnalinna

alla mina tjejkompisar kallar varandra gumman... .tycker det är kärleksfullt och bra uttryck...

Svar på tråden Varför kallar man andra för "gumman"???