• Fragglerock

Varför kallar man andra för "gumman"???

AAAAAAAAaaaw, blir så trött på allas eviga "gumma mig hit och gumma mig dit!

Inte ens min pappa kallar mig för gumman, varför gör jämnaåriga eller till och med yngre personer det?

För mig har det nästan blivit att jag tolkar det som överlägsenhet och jag tycker väldigt illa om det och brukar faktiskt undanbe mig att bli kallad "GUMMAN"

Nå vad säger ni, som gummar era vänner och bekanta? Vad har ordet för mening och innebörd för er och varför ska man ens använda det?

Å ni som tycker som jag.. varför? Tycker ni bara att det har en negativ klang eller är det en åldersrelaterad fråga?

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • Svar på tråden Varför kallar man andra för "gumman"???
  • Fragglerock
    ThisIsMe skrev 2007-01-07 12:37:47 följande:
    Åh, jag avsky när SMSen från kompisarna börjar med "Hej Gumman"!!! Grrrr!
    *håller upp en hand*

Jag med!!! Urk burk säger jag bara!
    Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • elliis

Jag brukar ibland kalla mina kompisar mina djur och min sambos lillasyster för gumman.
    Säger det på ett gulligt sätt.
    Mina kompisar brukar kalla mig för det också. Tycker det bara är gulligt.
    Min sambo kallar mig alltid för gumman

• annabus

jag tycker om att bli kallad gumman. o jag kallar mina närmsta vänner för gumman oxå.. eller gums.

• AnnaGBG

Avskyr det med!! Jag är ingen söt liten gumma till varken utseende eller sätt

• isisisis

Gumman säger man till någon man tycker om som står en nära!
    Tyvärr har det blivit vanligare och vanligare att gumma hit och dit och kindpussas och annat Amerikanskt ytligt trams.
    Säger man intima saker som att man älskar någon 5 ggr om dagen eller till vem som helst så mister det snart sin betydelse....
    Det är lite väl synd tycker jag.Lagom är bäst.

• Ängel1982

Om nån kallar mig gumman på jobbet ( telefonist på 118118) så blir jag irriterad, är oftast män som gör det och då låter det så överlägset på nåt sätt. men om en nära vän säger gumman till mig så tycker jag bara det låter gulligt. Och såklart när sambon säger det då!

• YinYang

Jag har funderat mkt på samma sak.. Har alltid varit som en nedlåtande grej i mina öron. När jag började på universitetet så "gummades" och "gubbades" det hit och dit(för att va trevliga). En ny värld för mig. Jag har svårt för det men säger väl inte ifrån heller de gånger det är uppenbart att de säger det för att vara snälla.

• Karpet

Håller med isisisis, gillar inte heller allt ytligt trams som folk lägger sig till med. Vissa länder är kindpussarländer, Sverige är inte ett sådant.

När det gäller gummandet så skulle jag gärna vara utan det, känns lite förminskande när någon kallar en gumman. Jag är en vuxen kvinna, jag är ingen liten gumma.

• Trocadero

Gumman kallar jag nån som jag gillar och respekterar i allra högsta grad....

Tänk om dom uppfattar det som du gör....Fundersam Va fel det kan bli då!

• Elli47

Jag avskyr när folk säger "gumman" och "gubben" ifall de verkligen inte menar en gumma och gubbe... Det värsta var ett par i bekantskapskretsen som kallade varann så, t o m när de ringde och frågade efter den andra så sa de "Är gubben där? Det är gumman som ringer"... Urk.

Svar på tråden Varför kallar man andra för "gumman"???