Ta bort airbag?
Någon som vet vad det kostar att ta bort airbagen när man ska sätta in barnstolen?
Någon som vet vad det kostar att ta bort airbagen när man ska sätta in barnstolen?
Vi har en Saab 9-5 Kombi och det skulle kosta runt 750-800. Jag ringde och frågade för att vara säker.
Hej!
Man kan ju göra på olika sätt om jag har förstått saken rätt... Antingen kan man bara koppla ur den, det har vi gjort och det kostar inte så mycket, också kan man ju plocka bort den helt och då tror jag att det kostar några tusen, är inte helt säker... Kanske beror på vilken bil man har också.
man ska aldrig lita på att den INTE utlöser sig när
den är urkopplad. Finns dom krockkuddar som lösts upp
ändå. så det bästa är att ta bort den undertiden bebisen
sitter fram.
hmmm de rekommenderar i alla fall att man inte kopplar ur den själv!
skijer mellan märeken och modeller fysisk demontering av airbagen är onödig då de fall som man hänvisar till knappast är relevanta då det är gamla fall, väldigt få och inte berodde på att krock kudden löste ut utan påverkan (vill minnas att ena fallet hde man kopplat ur fel kudde)
Ganska säker på att man dock inte får ta bort och förvara en airbag hemma. Det är ju en sprängladdning som räknas som ett vapen, inte helt säker på detta, men tror det är så.
Skulle själv prata med bilfirman om jag skulle ta bort den.
Det är en liten sprängladdning som utlöser krockkudden och det är den som måste bort. Att man, som det är i vissa bilar, kan koppla ur den själv är absolut inte rekommenderat, kudden kan ändå lösa ut. Man måste in på verkstad.
Kan också informera om att det oftast kostar betydligt mer att koppla in en airbag igen.
Vi kommer iaf att sätta vår bebis bak. Om jag själv kör bilen är det bara korta sträckor och när vi långkör så kan en sitta bak med bebis om den är gnällig och fram om det är lugnt och skönt därbak.
så snubblade en seriösfråga över till känslor istället för fakta...
sök fakta om de påstådda airbags´s som varit urkopplade och ändå lösts ut
Vi lämnade in våran Toyota Rav4 på verkstad och det kostade 1500:- då ingår inkoppling av airbagen sen.
vi kopplade ut airbagen i gamla bilen, men inte i nya bilen...blev et offer for skremselspropagandan här innan, jag vet det inte har händt nåt, (visa iså fall en länk...blir det stora nyheter av glas i burkmaten, så hadde definitivt det blivit stora nyheter)
Det funkar isåfall bra att ha båda bak nu...jag får också plats.
I vår gamla volvo la dom in en motstånd...hadde man tagit bort hela airbagen så hadde inte förarairbagen funkat...att använda ratten som krockkude är nog inte att rekomendera...
Vi behövde inte koppla in den igen, for där vi sålde bilen ville dom gärna at den skulle vara som den var så dom som skulle köpa den hadde et val...
går det att låna tråden lite...min 4 åring kommer nog att byta till framåtvänd ilöpet av året...kanske nesta år (när han blir for stor). Hur är det att ha barn framme? med airbag? Jag själv tror inte det är så bra, men jag har inte satt mig in i det...Men vi har ju fortfarande baksätet, så han kan sitta där..