Ta bort airbag?
Någon som vet vad det kostar att ta bort airbagen när man ska sätta in barnstolen?
Någon som vet vad det kostar att ta bort airbagen när man ska sätta in barnstolen?
Norgesessan Jag läste i början av tråden där du frågade om att sätta ett barn fram med airbag. Jag har sett ett inslag från ett amerikanskt TV program där dom visar och berättar vad som faktiskt händer. I ett av fallen var det en större airbag, från förarsidan till passagerare och skulle klara obältade personer. Det som hände var att kraften var så stor att när den träffade det fastspännda barnet som satt i bakåtvändbarnstol fram Det här är svårat att ens skriva. Barnets huvud skildes från kroppen och flög ut ut sidorutan och hittades många meter från bilen.
Min farbror har jobbat på Volvos krockavdelning och jag frågade honom om hur lång man kunde vara för att sitta med kudde fram om det var krockkudde. Enkelt svar: Inte under 140cm. Han skickade med det här:
Det finns nya bestämmelser för i år. Du kan läsa om det på Vägverkets sajt:
www.vv.se/templates/page3____763.aspx
www.vv.se/templates/Easy____6121.aspx
Det står förödande kosekvenser, det är milt sagt
kan kosta bort emot 5000kr att ta bort airbagen, men har man merca kan man köpa en mercastol med en sensor i som automatiskt kopplar bort airbagen när stolen sätts in, smart, men stolen är lite dyrare än vanligt (tyvärr). men d¨å sitter de vuxna säkert när stolen inte är där så det är det värt..
lycka till
Vi fick betala ca 1800 kr för att koppla bort airbag, men de skiljer sig mycke från olika verksat
jag skal inte ha honom framme...har bara sätt så många andra som gör så. Hadde inte vågat själv.
Norgesessan--> Det kan ju vara så att dom du sett har kopplat ur sin airbag. Trodde inte heller att du skulle göra det.
Vi betalade 700 kr på Bilmetro.
Problemet är ju bara att om man åker själv i bilen med bebisen vill man ju kunna ha uppsikt över den och det har man ju inte om bebisen sitter bortvänd i baksätet... ![]()
Precis Knin: Håller med dig helt.
Om barnet sitter bak, och man åker själv, då blir ju man ju en säkerhets risk för barnet, dig själv och alla andra, varje gång man sträcker sig bakåt för att hjälpa barnet med något, elr hur?
Mvh Erik
Därför har vi barnet fram för att kunna ha uppsikt hela tiden! Och om man lämnar in bilen på en verksrad som är godkänd så tror ja dom skulle säga till att det är farligt att bara koppla ur den! Han ja pratade me på Söderbergs sa att dom inte tar bort den utan kopplar ur den, annars kan man inte sätta in den igen. Dom tar ju bort den delen som gör att airbagen sprängs (utlöses)!
I senaste numret av Stora &å har de fokus på bilåkning. De skriver att det med dagens teknik inte finns ett endaste fall av utlöst air-bag, så man kan lugnt ha barnet vid urkopplad bag. Det som är farligt är om man har ex.vis nyckelavstängning man kan reglera själv och håller på att koppla i och ur beroende på hur man använder sätet. Ska barnet sitta där bara ibland ska man alltså ändå alltid ha den frånkopplad. Det är också endast bagen framför passageraren som är farlig, krockgardiner är inget problem.
Mitt hjärta i Magen:
Nej, skulle jag en Airbag fram, skulle jag inte vilja ha den kvar, vare sig det aldrig har utlösts en elr ej.. Därför är jag glad att det inte var någon på passagerar sidan i våran nya bil.. för när jag kör, vill jag har barnet fram.. när det blir äldre blir det en annan sak..