Ta bort airbag?
Någon som vet vad det kostar att ta bort airbagen när man ska sätta in barnstolen?
Någon som vet vad det kostar att ta bort airbagen när man ska sätta in barnstolen?
gogomman: Har du något källa till det? Hade nämligen också hört det ryktet när vi funderade på att koppla ur airbag på vår skoda men när jag kollade upp det lite närmare visade sig att det aldrig har hänt. De olyckor som hänt med airbag beror på att folk kopplat ur själv o inte lämnat in. Rätt urkopplade airbags har aldrig löst ut sig enligt NTF.
Så här står det dessutom på deras hemsida:
Säker urkoppling?
De flesta biltillverkare erbjuder någon form av urkoppling av krockkudden. Tidigare var det vanligt med fysisk bortmontering, men idag förekommer ofta avstängning med hjälp av nyckel eller strömbrytare. Vissa bilmodeller kan även fås helt utan airbag på passagerarplatsen.
Många föräldrar känner en oro över att den urkopplade krockkudden ändå ska lösa ut. Men oavsett vilken metod man använder för att stänga av krockkudden anses det vara tillförlitligt, och alltså helt säkert att placera ett barn på passagerarplatsen när airbagen är avstängd. För säkerhets skull rekommenderas dock att man låter krockkudden vara avstängd under hela den period som man har barn i bilen.
TS: Kostnaden varierar beroende på vilken bil du har. Man måste ringa o fråga. Annars finns vissa uppgifter här:
www.ntf.se/konsument/barnibil/default25095.asp
det kostade 900 har jag för mig...vi hadde en v40.
Norgesessan: Rekomendationen är att inte ha krockudde där barn sitter förrän de är över 140 cm.
Varning: Köp INTE opel, dem går det inte att avinstallera på!
Tack för alla svar. Vi ska överta min sambos föräldrars Toyota carina i allafall. Tänkte åka till en Toyota verkstad för att få det fixat.
Är det någon som vet om det går att koppla ur krockkudden på passagerarsätet i en ford focus -02?
Tjoffsen: så här står det på ntf-sida
Ford Motor Company rekommenderar att barn färdas i baksätet. Ka, Fiesta, Focus kan fås utan passagerarkrockkudde vid fabriksbeställning. Elektronisk eller mekanisk urkoppling görs på nya Mondeo. Nyckelavstängning finns på nya Fiesta/Fusion, nya Focus och C-Max. På övriga modeller gösr inga ingrepp.
Kostnad: 2200-2500
Vet inte om det gäller alla fod modeller men jag antar det. Bäst är nog att ringa en fordverkstad o kolla....
Jessica med seth..
Förmodligen är det så att man har globala rekomendationer från FordHq och detta är de rekomendationerna man har i USA om jag minns rätt,de skiljer sig i mycket från de rek. vi har här men det är en annan trafik situation där som kan förklara det med fler Suv/pickup osv som inte har samma deformations zoner som i övriga världen och då blir det säkrare i baksätet
Vi har en Ford Focus - 04 och vill koppla ur/bort airbagen, men det har varit svårt att hitta någon som kan göra det. Har varit på flera ställen och hört mig för i flera städer, men de har sagt att det inte går. Har nu fått tag på en verkstad i Nyköping som bl a handikappanpassar bilar som säger att de kan ta bort den. Har fått en tid om ett par veckor....hoppas verkligen att det går! Annars måste vi köpa en ny bil väldigt snart. Väntar nu vårt andra bran och vi får inte plats alla fyra i bilen som det ser ut nu.
Vår son sitter i baksätet men då har vi köpt en backspegel så vi ser honom i backspegeln fram, när vårt andra barn föds kommer det bli så att en av oss sitter i baksätet för bebisens skull.