• Thisla

Tvärläge? frågor...

Min bebis har legat i tvärläge i magen sedan v 28.. Är i v 31 nu. Det behöver ju inte betyda något och det är ju gott om tid till förlossningen än men ni vet hur man kan vara Börjar fundera redan nu.. Varför lägger de sig på tvären? Om det nu finns någon orsak.. stor livmoder kanske? Skadat barn?

Läste att vändingsförsök fr sätesläge görs någon vecka innan bf. Är det likadant om bebisen ligger kvar på tvären? Då finns ju stor plats åt sidorna så det kanske är dålig statistik på lyckades vändingsförsök i dessa fall, eller? Ett eget antagande bara...

min bebis ligger med huvudet längre ner än rumpan, huvudet ligger mot min ena ljumske/sida och rumpan på ena sidan om min navel.. eller hur man nu ska beskriva

Vändningsförsök skrämmer mig, har överhuvudtaget jättesvårt för att någon ska ta i mig så som man gör vid ett v-försök, upplever det som övergrepp. T ex så var det värsta under hela förlossningen sist inte alls min egen smärta och barnet som skulle ut genom min kropp utan det var hinnsvepningen som en läkare gjorde. .Som ett övergrepp, mkt obehagligt. Därför kanske jag hellre skulle välja snitt än v-försök. Som sagt, vET att det är länge dit men tiden går ju så fort ändå..
    vet någon om man kan tacka nej till v-försök och önska snitt istället???

• Svar på tråden Tvärläge? frågor...
  • Thisla

inga bebisar förutom min som lagt sig på tvären?

• Suskiv

min syster låg i tvärläge hela tiden. Tre vändningar gjordes. De två andra gångerna ploppande hon tillbaka till tvätläge, tredje gången sattes förlossningen igång. Teorin till varför in syster låg i tvärläge var att hon för det första var 5:e barnet och barnet innan hade varit stort, Hon var liten.

Min låg i tvätläge till vecka 32 eller nått sånt. Enligt BM så lyckas nästan alla vändningsförks från tvärläge eftersom bebis inte kan fixera sig så, vilket den kan med rumpen ner. Min vände sig spontant ner med huvudet och ligger numera fixerad så.

• norpansnorpan

Min busebebis har legat både på tvären, med huvet ner och i säte.
    Är nu i vecka 32.
    BM sa att det inte var någon "fara" förrän man går in i vecka 36, då ser de helst att bebisen ligger rätt, dvs. med huvet ner. Annars blir man erbjuden vändningsförsök.

Vet vad du menar med att man tänker på det fast det inte behöver betyda något. Har kikat runt lite här efter information, men har inte hittat så mycket.

Själv försöker jag känna lite efter rumpa/huvud (tyder det är vad som är lättast och känna) och som det verkar idag så ligger bebisen i säte (trycker med huvudet upp mot mellangärdet).

Vad jag fick veta hos min BM i vecka 27 var att min livmoder är päron- eller hjärtformad. "Pärontoppen" eller "hjärtspetsen" ligger upp mot mitt högra revben.
    Det gör att barnet lättare kan lägga sig med rumpen nedåt och också på tvären som du har.
    Vet du hur din livmoder är formad? (om inte kan du ju fråga din BM nästa gång om du är nyfiken)
    Sen om man som jag redan fött ett barn så blir livmodern lite mer uttänjd inför nästa barn och det kan också bidra till att den lägger sig fel.

Hoppas du förstår vad jag menar

• Thisla

tack norpanskorpan!

min bebis vänder sig inte hit och dit utan har legat såhär i några veckor. Därför är jag lite orolig att den kanske fortsätter i detta läge...

Jag tror inte jag har nån spec form på livmodern, iaf så har ingen sagt nåt inann. Men första abrnet vägde ju en bit över 4 kilo så det är kalrt, jag är säkert mer uttänjd denna gång så bebisen kanske har gott om plats!

Det sköna med ett snitt vore förstås att få ett lite tidigare slutdatum
    Men oj så snuvad jag skulle känna mig.

Fast det rätar nog till sig, den kan ju hinna vända sig så sent som vid förlossningen kanske?!

• norpansnorpan

Finns väl de som vänder sig vid förlossningen, men det blir ju mindre och mindre plats ju längre man går. Vet inte om man låter ngn som har bebisen i tvärläge att starta sin förlossning naturligt (vill inte skrämma upp dig eller så). Men ligger den däremot i säte, kan man få prova föda "normalt".
    Kejsarsnitt är för mig en nödutgång i princip. Skulle troligtvis känna som om jag inte fött mitt barn (även fast det är en otroligt dum tanke), men skulle det rädda bebisen så skulle jag ALDRIG tveka.

• Babe26

Min dotter låg i tvärläge hela tiden ända fram tills det var dags att komma ut. Min BM hade dock sagt till mig att hon låg rätt och att hon t om var fixerad på slutet, men icke. Dessutom kände jag själv att hon sparkade snett hela tiden och inte upp mot revbenen. När jag kom in på förlossningen visste dom inte om hon låg med huvet upp eller ner så dom fick titta med UL. Iom att hon låg som hon gjorde fanns det en risk att navelsträngen kunde snurras runt hennes hals så jag fick ligga ner genom hela förlossningen. Det tog ca 10 timmar för mig att få ut henne och trots att hennes hjärtljud var jätte dåliga emellanåt så mådde hon bra när hon kom ut.

• Flisan79

Hmm....nu fick du mig att tänka lite. Min bebis ligger på tvären hela tiden, är i v 32 nu. Min BM bekräftade detta sist jag var där men nämnde då inget särskilt om det. Bebisen är dock rörlig och sparkar åt olika håll men ligger ändå alltid på tvären.

• shangri la

min lilla theo låg ganska många veckor på tvären, men vände sig till slut runt v. 35-36 kanske? minns inte riktigt.. der var förstås tal om vändningsförsök men behövdes som sagt inte eftersom han lade sig själv  tillrätta

• Thisla

det finns ju ändå hopp med andra ord om att bebisen kan vända till sig ganska sent. den behöver ju inte snurra ett halvt varv heller, bara ett kvarts

Nu ska jag  inte oroa mig mer för detta *bestämd*.
     Huvudsaken är j uatt den mår bra och ut vet vi ju alla att de komemr på ett eller annat sätt!

men känner lite som du, norpanskorpan, vill ju föda själv. Vi ser verkligen fram emot förlossningen då vi båda upplevde den väldigt positiv, en helt otrolig grej att få gå igenom, att föda fram sitt barn. Så visst blir man lite lessen om det blir snitt, jag VILL ju föda barn!

• Eerika

Jag tror iaf inte att det är för att bebisen är skadad på nåt vis. Förstår inte varför det skulle finnas något sånt samband... Hoppas den vänder sig den lilla busen...

• Marlin76

Jag är i v 30 och fick veta för ca en vecka sedan att även min lille bebis ligger på tvären. Jag förstår din oro. Har själv funderat jättemycket, fast jag vet att det är många veckor kvar och Bm säger att det är lugnt. Jag vill absolut inte behöva göra kejsarsnitt. Ser fram emot förlossningen. Min ligger enl BM med huvudet strax under mina revben på höger sida och rumpan på vä sida ungefär vid mitt höftben, så tyvärr lite närmre säte. Den rör väldigt mycket på armar och ben och snurrar i det läget den ligger, så jag hoppas att den har kraft nog och vilja att vända sig rätt så småningom. Jag hoppas på att plötsligt en dag känna att det känns helt annorlunda i magen.

Svar på tråden Tvärläge? frågor...