Hemgjorda donuts?
Någon som har ett riktigt bra recept?
Någon som har ett riktigt bra recept?
puff
Går det bra med vanliga friterade munkar?
puff
Blev sugen nu ju
Får väl bli krabbelurer istället, ett ganska bra substitut (heter det så?) faktiskt...
Verkar inte finnas några donutsbagare här...
Jag kan ett ganska enkelt recept annars...
Ta på skorna och jackan,
öppna dörren
stäng dörren och lås
gå till bilen
starta bilen kör till affäen
plocka till dig önskat antal donuts
gå till kassan
betala
sätt dig i bilen
kör hem
Ät donuts
kan ha utelämnat vissa ingredienser men det verkar i alla fall lättare än att hitta ett recpet
Gud vilken tråd!!
Vet ni inte att munkar är min stora last nu som gravid? Ska följa ditt recept ikväll!
Grunddeg:
2 dl mjölk
25 gram jäst
4½ dl vetemjöl special
Övriga ingredienser som ska vara i degen:
150 gram smör
4½ dl vetemjöl special
8 äggulor
1 tsk salt
1 msk vaniljsocker
Övriga ingredinser:
2 liter olja
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Blanda alla ingredienser till grunddegen (smöret ska vara rumsvarmt). Låt jäsa i 40 minuter.
Blanda sen ner övriga ingredinser och arbeta degen i 5 minuter i maskin eller 12 minuter för hand. Låt sedan jäsa i yttligare 40 minuter. Pressa ut luften ur degen och låt den jäsa i yttligare 20 minuter.
Forma sedan 20 bollar av degen. Värm upp oljan till 180 grader (otroligt viktigt att kontrollera med antingen termometer eller brödprovet). Fritera sedan 2 minuter på vardera sida. Låt rinna av på hushållspapper och rulla sedan i socker och vaniljsocker. Om man vill så kan man doppa dom i smält Mjölkchoklad.
Låt det väl smaka!
Vet inte riktigt vart jag har mitt recept just nu, men det här fungerar säkert bra
www.varbostad.se/ArticlePages/200111/15/20011115130128_123/20011115130128_123.dbp.asp
www.varbostad.se/ArticlePages/200111/15/20011115130128_123/20011115130128_123.dbp.asp
www.cs.umu.se/~kallin/fika/mammas_munkar.html
Det du säger att många kallas för munkar är nått helt annat, för alla recept så slka det friteras och det gör man inte med coccosbollar =)