• marvella

Normalt slitage? Hjälp oss...

Jag och sambon har äntligen fått en ny lägenhet men dessvärre blev inte lyckan särskilt långvarig...

När vi kom dit för första gången i lördags så var städningen dåligt gjord, riktigt trist!
    Men det var inte det värsta, vi hittade många brister och fotodokumenterade allt och skrev till. Sedan dess har vi försökt få tag i besiktiningsprotokollet utan framgång - det har till och med gått så långt att bovärden anklagat oss för skadorna och sedan börjat avvisa våra samtal...
    Vi har inte ens vågat flytta in ännu...

Idag fick jag tag i kundansvarig, imorgon ska vi dit och göra en ombesiktning tillsammans med kundansvarig och bovärd - allt på hyresgästföreningens rekomendation.

Nu vill jag höra vad ni anser om skadorna. Är det normalt slitage? Kan vi kräva att det åtgärdas? Vad kan räknas som normalt slitage?
    Sambon och jag är ganska ordentliga och renliga av oss så vi kanske överreagerar?
    Vi kan tänka oss att stå för tapetkostnad men känner att det är de som bör ta in någon för att göra jobbet... Tror ni det är möjligt?

Bilder finns i galleriet (många - fler finns dokumenterade, något suddiga dock?).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-12 10:33:27:
    Jaha... Nu har lägenheten blivit ombesiktigad.

*Det är en massa småsaker som ska fixas, typ dragit fönster, lösa lister, krokar i badrum osv.

*Alla golven utom parketten ska läggas om.

*Vi får omtapetserat i alla rum förutom hallen vilken vi fixar själv i helgen.

*Toalettstolen byts ut.

*Handfatet på den andra toaletten byts ut.

*Alla små skavanker vi inte är skyldiga till finns med på protokollet.

Gissa om jag är glad för att vi krävde en ombesiktning!

• Svar på tråden Normalt slitage? Hjälp oss...
  • Andrundrun

Jag tycker faktiskt att ni överreagerar.

• Michas

Tycker också det är normalt slitage, förutom att alla hål i väggarna måste vara spacklade och ev. sprickan i toastolen. Resten är normalt slitage.

• ikve

Såg ni inte dessa skador när ni var och kollade på lägenheten innan ni bestämde er för den?

Busbebis - Vi längtar efter dig!
  • Meus Veritas

Hålen i fönstern ser ju öfr jäkliga ut, o sen får man ju inte ens borra hål i badrum när det är hyreslägenhet, för det kan skada mer än man tror med fukt o sånt, så det tycker jag att dom kan fixa, dörren såg inte så skoj ut heller, men tapetskador får man nog tyvärr räkna med.

Lycka till

• Coursell

Fanns några brister, men så farligt tycker jag inte det var. Det är ju en hyreslägenhet. Har sett mycket värre som varit ok att hyra ut.

• marvella

Jo vi såg lägenheten snabbt innan vi flyttade in men då var den möblerad och dåvarnade hyresgästen var inte intresserad av att visa runt oss...

Men är verkligen att tapeten är avskavd uppe vid taket och på bården som sitter ca 30 cm från talet är skakad/skadat på flera ställen? Vem håller på och pillar däruppe liksom?

• Misery

ja man får nog tyvärr räkna me sånt där när d e en hyreslägenhet men d e bra att ni gör en ombesiktning så dem ser att ni inte gjort skadorna själva den dagen ni flyttar ut....
    finns tyvärr hyresvärdar som tar betalt av utflyttande hyresgäst o sen inte åtgärdar skadorna heller utan låter nästa flytta in

• lieh

Vissa av tapeterna ser ju gamla ut. Vet att det är ett antal år de får sitta uppe sen ska de bytas. Hör med hyresgästföreningen.

Fukten ska göras vid tycker jag.

Sen är det inte så lätt att se alla skavanker när man tittar på lägenheten första gången.

Hoppas det ordnar sig med allt.

• Barn nr2

Ytterdörren, badrummet och golven är nog normalt slitage, men tapeterna, hålen i fönstret och toalettstolen borde åtgärdas enl min åsikt.

• marvella

"Men är det verkligen normalt slitage att tapeten är avskavd uppe vid taket och på bården som sitter ca 30 cm från talet är skakad/skadat på flera ställen? Vem håller på och pillar däruppe liksom?"

Skulle det ju stå.

Men vad räknas som normalt slitage då?
    Lägenheten blev helrenoverad för tio år sedan - en hyresgäst sedan dess.

Är det inte meningen att tapeterna ska sitta fast på väggarna i alla fall?

Lekrummet hemma till de dåvarande dagbarnen som inte blev omgjort på 12 år har inga sådana skador. Även om det slets så var det ändå fräschare...

Svar på tråden Normalt slitage? Hjälp oss...