• marvella

Normalt slitage? Hjälp oss...

Jag och sambon har äntligen fått en ny lägenhet men dessvärre blev inte lyckan särskilt långvarig...

När vi kom dit för första gången i lördags så var städningen dåligt gjord, riktigt trist!
    Men det var inte det värsta, vi hittade många brister och fotodokumenterade allt och skrev till. Sedan dess har vi försökt få tag i besiktiningsprotokollet utan framgång - det har till och med gått så långt att bovärden anklagat oss för skadorna och sedan börjat avvisa våra samtal...
    Vi har inte ens vågat flytta in ännu...

Idag fick jag tag i kundansvarig, imorgon ska vi dit och göra en ombesiktning tillsammans med kundansvarig och bovärd - allt på hyresgästföreningens rekomendation.

Nu vill jag höra vad ni anser om skadorna. Är det normalt slitage? Kan vi kräva att det åtgärdas? Vad kan räknas som normalt slitage?
    Sambon och jag är ganska ordentliga och renliga av oss så vi kanske överreagerar?
    Vi kan tänka oss att stå för tapetkostnad men känner att det är de som bör ta in någon för att göra jobbet... Tror ni det är möjligt?

Bilder finns i galleriet (många - fler finns dokumenterade, något suddiga dock?).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-12 10:33:27:
    Jaha... Nu har lägenheten blivit ombesiktigad.

*Det är en massa småsaker som ska fixas, typ dragit fönster, lösa lister, krokar i badrum osv.

*Alla golven utom parketten ska läggas om.

*Vi får omtapetserat i alla rum förutom hallen vilken vi fixar själv i helgen.

*Toalettstolen byts ut.

*Handfatet på den andra toaletten byts ut.

*Alla små skavanker vi inte är skyldiga till finns med på protokollet.

Gissa om jag är glad för att vi krävde en ombesiktning!

• Svar på tråden Normalt slitage? Hjälp oss...
  • lieh

Vad säger hyresgästföreningen om detta?

• Fastidious

Jag tycker tapeten ser väldigt gammal och väldigt sliten ut. Jag hade krävt omtapetsering/ommålning. Bara för att det är en hyreslägenhet så ska den inte behöva vara skabbig. Oftast så görs besiktningen medan det fortfarande är möbler i lägenheten. Det kan då vara svårt för den ansvariga att se fel och brister, men den som ska flytta SKA berätta om dessa. (vilket man oftast inte gör..)

Kolla när lägenheten blev tapetserad förra gången och kräv bättring! Med tanke på färgerna så skulle den kunnat tapetserats
    -97 och det är ju ändå 10 år sen!

• sakoline

Vi har liknande här gällande tapeter & väggar. Jättefult vitt stor målad fläck på balkongen över en grå vägg - hur hade de tänkt sig??
    Men men. Vi sa till områdesvärden men de har tydligen stopp på att göra om. och nu när vi har möblerat orkar vi nog inte ta ner allt för att tapetsera om. Vi kanske flyttar snart, vem vet.

• mallansprallan

Tror det är vanligt att hyreslägenheter ser ut sådär. Mina kompisars hyreslägenheter har inte sett jättefräscha ut förutom de som bor i nybyggt. Därför bestämde vi oss tidigt för att köpa br istället så man kan fixa och ordna såna saker själv plus att folk är räddare om det de äger så de är ofta i bättre skick.

• Fastidious

Ps: Ni ska INTE stå för tapetkostnad! Absolut inte..

Det ni ska passa er för är att när ni flyttar.. DÅ kan ni råka på att få stå för tapetkostnad, om det är så att hyresvärden vill vara jävlig.

• marvella

Hyresgästföreningen har rått oss att göra ny besiktning tillsammans kundansvarig och bovärd (sker imorgon). Fortsätter de anklaga oss för skadorna ska vi kontakta dem direkt och lämna över till hyresgästföreningen.
    Hyresgästeföreningen vill inte uttala sig om lgh när de inte sett den (ganska självklart) men tycker skadorna låter "orimliga"...

• Madge

Det är jättebra att ni tar upp detta, (om det nu inte skulle stå i besiktningsprotokollet) annars kanske ni kan kan anklagas för det.
    Vi tog upp en del saker som missats vid besiktningen. Så vi skulle slippa få skulden...

Det kan nog anses som normalt slitage, men toastolen och badrummet borde göras något åt.

• marremus

Eftersom det är hyreslgh så tycker nog jag att man får ta det... Ni har väl kollat på lägenheten innan ni bestämde er...visst tapeterna är skavda och så men jag tycker att det ofta ser ut så i hyreslgh. Men självklart ska inte ni bli anklagade för att ha gjort skadorna! Hoppas det ordnar sig!

• izadora

Jag tycker inte det ser ut som det en besiktning till hyreslägenheter skulle godtjänna som normalt slitage. Eller är det bara petnoga i vår kommun. Men det hade blivigt en totalrenovering på förra hyresgästens bekostnad i alla fall här.

Hade det varit en bostadsrätt är det ju annorlunda, men nej jag tycker inte ni ska acceptera detta alls. Tycker inte ni överreagerar.

• flixflax

Gardinfästena skall vara kvar i alla rum, det hör till standard.

Var 13:onde år skall det omtapetseras.

Svar på tråden Normalt slitage? Hjälp oss...