• marvella

Normalt slitage? Hjälp oss...

Jag och sambon har äntligen fått en ny lägenhet men dessvärre blev inte lyckan särskilt långvarig...

När vi kom dit för första gången i lördags så var städningen dåligt gjord, riktigt trist!
    Men det var inte det värsta, vi hittade många brister och fotodokumenterade allt och skrev till. Sedan dess har vi försökt få tag i besiktiningsprotokollet utan framgång - det har till och med gått så långt att bovärden anklagat oss för skadorna och sedan börjat avvisa våra samtal...
    Vi har inte ens vågat flytta in ännu...

Idag fick jag tag i kundansvarig, imorgon ska vi dit och göra en ombesiktning tillsammans med kundansvarig och bovärd - allt på hyresgästföreningens rekomendation.

Nu vill jag höra vad ni anser om skadorna. Är det normalt slitage? Kan vi kräva att det åtgärdas? Vad kan räknas som normalt slitage?
    Sambon och jag är ganska ordentliga och renliga av oss så vi kanske överreagerar?
    Vi kan tänka oss att stå för tapetkostnad men känner att det är de som bör ta in någon för att göra jobbet... Tror ni det är möjligt?

Bilder finns i galleriet (många - fler finns dokumenterade, något suddiga dock?).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-12 10:33:27:
    Jaha... Nu har lägenheten blivit ombesiktigad.

*Det är en massa småsaker som ska fixas, typ dragit fönster, lösa lister, krokar i badrum osv.

*Alla golven utom parketten ska läggas om.

*Vi får omtapetserat i alla rum förutom hallen vilken vi fixar själv i helgen.

*Toalettstolen byts ut.

*Handfatet på den andra toaletten byts ut.

*Alla små skavanker vi inte är skyldiga till finns med på protokollet.

Gissa om jag är glad för att vi krävde en ombesiktning!

• Svar på tråden Normalt slitage? Hjälp oss...
  • marvella

Vi hade ju tänkt tapetsera om själva efter ett tag eftersom vi inte gillade själva tapeterna när vi var och kollade. När vi sen fick lägenheten på riktigt såg vi ju i hur dåligt skick det var, bl a tapeterna och kände då att det kanske inte var rimligt att vi tog hand om allt själva...

• AnnaGBG

Förresten - jag menade inte i mitt inlägg att det hela var BRA!

• Troudi

Att byta tapeter är väl det minsta problemet, det brukar inte vara några problem.
    Men är det fuktskador tycker man ju att hyresvärden borde vilja kolla det ordentligt så det inte blir värre= dyrare för dem.
    Men en andra besiktning är nog inte fel i alla fall.

• väntar o längtar

Fuktskador, toalett och diskbänken bör åtgärdas omedelbart av hyresvärden!
    Övrigt kanske är lite mer förhandlingsbart eller en tolkningsfråga.

• Trogga

Nej inte normalt slitage. Min sambo fick betala en hel flyttstäd då han hade missat en liten kalkfläck i toaletten när han flyttade från sitt studentrum.
    När sambon syster flyttade från sin lägenhet fick hon betala nya tapeter då hennes kille råkar göra flottfläckar på väggen (något hårvax).
    Jag vann en tvist då jag haft min lägenhet uthyrd och den inte var städad.

Stå på er

Jag är en troglodyte
  • marvella

Jag börjar faktiskt bli nervös för eftermiddagen, tur att sambon kunde ta ledigt från jobbet och vara med!

Hålen efter sängen ska antagligen vara normalt slitage eftersom "vissa har en tung säng".
    Men sätter man inte tassar på sina möbler? Är det verkligen normalt slitage att låta sängen stå på ihåliga metallben? (det finns ju t.o.m rostmärken i hålen)

• OhBabylove

Har flyttat precis, innan så besikta dom dåvarande lgh jag bodde i, satte upp saker (som väggfäste för gardin, toapappershållare o dyl.) om det fattades (var ej besiktad när jag flyttade in.
    Markerade grad för slitage, men allt såg så bra ut
    Efter så slet man hårt för att städa lgh, man vill inte lämna skitigt,pinsamt.
    Nu i nya fick jag papper på nya lgh besiktning, vissa saker ska åtgärdas, vissa saker får jag även utbytt för att förra hyresgästen hade förstört bl a tapet och dörr.
    Denna person hade städat väldigt dåligt, så vi fick antingen 500kr och städa själv el så kom en städfirma och fixade och faktura ges till h.gästen innan på ca 2500kr....

Har Ni fortfarande inte fått papper på besiktningen?Gjorde dom någon över huvudtaget? Är inte d ett krav?vet att under vissa omständigheter så blir d inte gjort. Snabb utflyttning el överenskommelse...Oj vad långt det blev

• marvella

Vi fick papper på besiktningen imorse - en kopia av det söndertarsade originalet... Har inte sett det själv för det faxades till min sambos arbete. Han sa att det enda som var upptaget där var trasig matta i hall och litet sovrum (har jag inte visat här eftersom vi ändå skulle få den utbytta) + en anteckning om att det var små skador på tapet i varje rum...

Verkligen grundligt besiktigad lägenheten verkar vara, svårt att missa sprickan i toalettstolen, tapet som lossnar och fettfläckar osv...?

• OhBabylove

Hade flottfläckar i köket pga matlagning, den bytte dom ut (endast våd) men i sovrummet där någon vaxdrällande människa måste ha lega så målade jag om själv för de verkade inte som att de skulle bytt ut dom ändå...
    Lycka till, det är bara att le och vara snäll då blir de förhoppningsvis mer tillmötesgående!

• marvella

Jaha... Nu har lägenheten blivit ombesiktigad.

*Det är en massa småsaker som ska fixas, typ dragit fönster, lösa lister, krokar i badrum osv.

*Alla golven utom parketten ska läggas om.

*Vi får omtapetserat i alla rum förutom hallen vilken vi fixar själv i helgen.

*Toalettstolen byts ut.

*Handfatet på den andra toaletten byts ut.

*Alla små skavanker vi inte är skyldiga till finns med på protokollet.

Gissa om jag är glad för att vi krävde en ombesiktning!
    Vi var trevliga och det visade sig att hon som gjort den första besiktningen gjorde helt enkelt SIN första besiktning. Nu var det hon + en annan så att hon kunde lära sig ordentligt.

• OhBabylove

Gud vad skönt att det gick så bra för er! Hoppas att Ni kommer att trivas bra med den nya och (nästan) totalrenoverade lägenheten!!!
    Go fortsättning på 2007

• abnocto

Bara att gratulera, bara de inte höjer hyran samtidigt, vilket ibland har hänt.

• Fastidious

Kanonbra Marvella!!

Det lönar sig att stå på sig i många lägen!

(och det fanns ju en anledning till att det var så dåligt besiktat.. iaf vad de sa.. *fin ursäkt* för att de försökte komma undan lite renovering...)

• Madge

Vad härligt att det löste sig !

• Sitiens

Huvaligen! Jag har ändå aldrig skött flyttstädning eller varit inblandad i besiktningen då mamma gör sådant, men en spricka i toastolen (för att ta ett ex) är verkligen inte normalt slitage! Bara för att det är en hyresrätt så innebär det inte att det automatiskt är någon sorts svinstia. Kul att det löste sig!

• anilova

Tur att det löste sig för er! Fast vi har just flyen lägenhet med samma slags tapeter som det var i er, och då kan jag ju säga att det finns tapeter av god kvalitet och det finns tapeter av hushållspapperskvalitet.... Är det den sista sorten så är det riktigt svårt att undvika fettfläckar, det räcker med att lite ansiktskräm sitter kvar på ett finger och att man famlar lite efter lysknappen på kvällen efter utgång, så har man fettfläckar som aldrig går bort. En vanlig tapet går ju att tvätta, och då försvinner smutsen. När det är hushållspapperkvalitet så försvinner färgen också.....

Svar på tråden Normalt slitage? Hjälp oss...