• LinaT

Vad är typsikt för 90-talet...?

70-talet och det (enligt mig) hemska 80-talet känns relativt enkla att se det typiska i, men 90-talet...? Det är ju ganska färskt, och kanske därför svårt att "sätta fingret på". Men vi kan väl göra ett försök?

*Grunge-stil med jeans och rutiga flanellskjortor
    *Jeans med figurnära t-shirt samt halsband, typ läderrem
    *Överdriven enkelhet i frisyrer; rakt, rakt, rakt...

• Svar på tråden Vad är typsikt för 90-talet...?
  • julmusten

JAA, USA sockar, de hade jag helt fortrangt. Jag hade ett ar i gymnasiet en hatt som jag var valdigt stolt over. Den var i svart sammet och hade breda bretten som hangde ner pa sidorna. Fram pa mitten var brettet ihopsatt med sjalva hattdelen med nagon sorts blomma. Jag fick massa berom for den hatten kommer jag ihag nu. Hade aven stora vinterkappor och norgetrojor. Kan OS i Lillehammer ha nagot att gora med det??

Var inte Nalle Puh himla poppis ett tag med? Hade en massa grejer som var Nalle Puh, (jag var alltsa inte tre ar gammal utan gick pa gymnasiet och tyckte Nalle Puh var cool!!).

• Vinga

Ja just det, nu kommer jag ihåg de där hattarna..
    Kan de ha att göra med Linda Perry som sjöng i gruppen 4 Non Blonde, hon hade nån slax hatt på sig vad jag minns ;)

Stämmer nog med Nalle Puh oxå, och så var nog Lejonkungen i ropet oxå. Jag hade ett pennfodral med Simba på. Och jag var heller inte 3 år då.. Haha!

Sen läste man ju Mitt Livs Novell och Frida.
    Många, som inte var småbarn, hade en Tamagochi. (jag skaffade aldrig nån, fattade aldrig vitsen..)

• Miss Daisy

Nu kommer jag på lite mer. Brainstormar lite så nått kanske ni redan har nämnt...
    Stretchjeans, grunge, Twin Peaks, och ekologiska kläder (början på nittiotalet i varje fall). Allt som handlade om media, multimedia eller internet var väldigt hypat. I början av 90-taler ville "alla" bli programledare på Z-TV.
    Mellanölen kom tillbaks, och var populär ett tag. Sen kom alkoholäsken och vin på tetra.
    I början av 90-talet vimlade det av svartklubbar i Sthlm. Sen gavs det tillstånd att hålla öppet till 5 på morgonen till ett flertal ställen och svartklubbarna försvann. Restauranger med thai och indiskmat ploppade upp som svampar.

Det är väl vad jag kommer på nu.

• AnnaGabrielle

Jag säger bara; get a grip kängor, bufffalo skor, "bomba" jackor(heter det så?) väldigt vida jeans och klänning med knästrumpor! *ryser* och tänker tillbaka på tiden i passagerarsätet på en EPA-Traktor

• LinaT

Ja herregud, Twin Peaks! Jag fick t.o.m. dagboken i julklapp och läste om vad som föregick hemskheterna...

• My 2

Tidigt 90-tal: Klart "värsta" minnet är.... cykelbyxor!!

Sent 90-tal: Kängor!

/my

• Marika78

Ja, alkoläsken!! USA-sockorna hade jag också glömt!

• Sanna Marie

Bingolotto....jag tror ALLA spelade under en tid.
    Nedskärningar och arbetslöshet.

Jag var dom som insåg sent att permanenten var omodern ;0) och klädmodet har jag inte följt maniskt.

Jag måste ha förträngt 90-talet. Det var en jobbig period i mitt liv som jag inte vill uppleva igen.

Svar på tråden Vad är typsikt för 90-talet...?