• LinaT

Vad är typsikt för 90-talet...?

70-talet och det (enligt mig) hemska 80-talet känns relativt enkla att se det typiska i, men 90-talet...? Det är ju ganska färskt, och kanske därför svårt att "sätta fingret på". Men vi kan väl göra ett försök?

*Grunge-stil med jeans och rutiga flanellskjortor
    *Jeans med figurnära t-shirt samt halsband, typ läderrem
    *Överdriven enkelhet i frisyrer; rakt, rakt, rakt...

• Svar på tråden Vad är typsikt för 90-talet...?
  • Marika78

Kommer ni ihåg jeansen som det var insydda kilar i? På syslöjden var det populärt att sy in olika mönstrade tygkilar, både på längden och på tvären. Men det här var nog tidigt 90-tal, tror jag..

• lilaki

tidigt nittiotal:
    twin-peaks looken: hårdpudrad, jättemycket ögonbryn och konturpenna på läpparna. diadem och skrynkelsnodd samtidigt. cowboyboots utan skaft (s.k. lowboots :) acidmärken. batmanmärken. kort pagefrisyr. pasleykil i jeansen. hoprullad snusnäsduk runt halsen. tunn halvpolo. henry loyd-jacka. doc martens. levis.

mitten nittiotal: sneakers till fint (till klänning, till smoking, till ALLT), grafitgråa kläder. terrakotta och koboltblått på inredning. kjol ovanpå byxor. glitter i ansiktet och håret. UV-highlighter. hårspänne i luggen. vännerfrisyr. buffaloplatå. tommy hilfiger.

slutet nittiotal: stringtrosa. slackerbyxor med häng till tajt t-shirt med gulligt tryck. märkeshysteri. skinnkavaj typ hallick (eller fightclub, if you wish). hiphop covers (typ ghetto superstar) på gamla godingar.

jag skulle kunna hålla på hela kvällen! kul.

plus..... :)
    en trevare för vad vi kommer garva åt gällande 2000-talet: stor stickad halsduk inomhus till innekläder. canada goose. plattång. dokusåpamössa (luva utan vik eller tofs, tät kring skallen). mössa inomhus. ...

• MysMellis

Nya tider......går fortfarande..men började inte det sändas på 90 talet???
    Skilda världar...Sandra o Daniel...

• Naty

Sånna där byxor som alla köpte på J.C.. Marwin byxor hette de visst.. och så när man hade den matchande tajta marwin kjolen (mini kjol) över byxorna alltså...

• Paincake

Uttrycket "pentabrudar" infördes väl då?
    I skåne betydde det i alla fall mindre begåvad, snygg tjej.
    Ordets härstamning diskuterades intill leda, men man fick aldrig riktigt grepp om det handlade om permanentade brudar, någonting med siffran fem eller något bilmärke.

• Sternentier

lilaki

det skrattar jag redan åt :)

• kaustiksoda

jazz byxor och robyn frisyr. : P

• MayaPiraya

fjortisar dök ju upp på den tiden med

Svar på tråden Vad är typsikt för 90-talet...?