• Kaxmaja

Viktväktar recept

Tänkte vi kunde dela med oss av våra goda viktväktar recept här. Så fram med kokböckerna och skriv av era favorit recept med ponits värde och allt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 12:22:45:
    med pointsvärde ska de ju stå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-19 16:58:33:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m16048717.html En till vvrecepttråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-22 19:29:43:
    Kan vi försöka hålla oss till recept i denna tråd. Så tar vi frågor och funderingar i någon av alla vv trådar som finns här på fl

• Svar på tråden Viktväktar recept
  • Kaxmaja
    Harley skrev 2007-03-19 20:11:51 följande:
    En idiotfråga...När ni skriver i era recept att rätten innehåller tex 5 point/person och längst ner står det att det passar bäst med tex ris eller pasta till.... Ingår ris eller pasta i pointsen då eller måste man plussa på det??
    Nej då ingår inte ris eller pasta i pointsvärdet
    L + M = Sant
  • bellies

MRS kaffelatté, antar att du ville ha receptet :)!

Valfria rotfrukter, t ex potatis, morötter, palsternacka som man skär i långa tunna klyftor. Salta, peppra och spraya med sprayeasy. In i ugnen 200 grader i 20 min. Sätt sedan på grillen och gratinera i ca 5-10 min till så dom blir krispiga.

Vitlöksdip!

Sila lättyoughurt genom ett kaffefilter i 2 timmar. Blanda den tjocka youghurten med 1 vitlökskrydda, lite chilisås, salt, peppar och dippa sen grönsakerna i såsen. Smaskigt värre och väldigt lite points. Jag brukar räkna 3points.

• Harley

I morgon börjar jag med VV på riktigt och måste hitta lite flera recept.

Kom igen...

• Michan

Hej Jag är ny här, men har haft er på bevakning.:D...
    I morrn börjar jag på VV Längtar faktist, Ville bara säga MUMMS vilka goa recept ni lägger ut..ja har en själv som ja tänkte lägga ut sen men vet ej Points på den (köttfärssoppa) Ska kolla det först..

• nosslina

Om några veckor fyller jag 20 år!
    Har ni några tips på vad jag kan bjuda på?!

• bellies

Hittade detta recept i en annan tråd. Vet inte pointsvärdet men tycker att den verkar vara rätt så nyttig. Ska nog testa den imorgon och se hur många bitar det blir + räkna ut pointsvärdet.

Chili och räk paj!

Ingredienser
    4-6 port

Pajdeg:
    2 1/2 dl vetemjöl
    75 g smör
    3/4 dl Kesella lätt

Fyllning:
    3 ägg
    250 g cottage cheese, KESO® chili
    200 g skalade räkor
    2 dl riven lagrad ost

Gör så här
    Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform (24 cm i diameter). Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ugnen ca 10 min. Vispa upp äggen och blanda med cottage cheese, räkorna och den rivna osten. Häll blandningen i pajskalet. Grädda pajen i ca 25 min tills den har stelnat.

• bellies

Har räknat ut att pajen ger 7,5points/pers om man räknar att den ska räcka till 6 personer och om man använder 17%ig riven ost.

Är det någon som har recept på en magrare pajdeg?

• tröttmor

såg ni programmet om bantningspiller. det var en tjej som dom intervjuade mycket. hon hade provat 'allt' men nu med vv så hade hon gått ner rätt mycket.
    på slutet fick man se henne göra nån slags 'låda' till middag.
    är det nån som såg och vet vad det kan ha varit för 'låda'?

gillar sån mat som man gör i ugn och som det blir flera portioner av

• Tjejen79

Här kommer ett recept på en av mina favvo rätter just nu!

KINAKYCKLING
    Portioner | 4
    Per portion | POINTS värde 5.5 p (inkl ris)

Ingredienser:
    4 st kycklingfiléer, ca 125 g st
    4 tsk potatismjöl
    2 st vitlöksklyftor
    2 st purjolökar
    4 tsk olja
    1 dl vatten
    1 hönsbuljongtärning
    2 tsk soja eller mer efter tycke å smak
    Salt
    Svartpeppar

Gör så här:
    Skär kycklingen i strimlor och blanda den med salt, peppar och potatismjölet. Skala och skiva vitlöken. Skiva purjolöken. Bryn kycklingen i oljan, lägg i vitlök och purjolök och låt fräsa med. Häll på vattnet, smula i buljongtärningen och krydda med sojan. Låt allt koka ihop några minuter. Servera med kokt ris.

Tips:
    Om man vill kan man byta ut purjolöken till wok grönsaker.

Svar på tråden Viktväktar recept