• LiLja1980

Blandraser

Är ju inne på att skaffa hund och vill ta reda på så mycket som möjligt innan vi bestämmer oss för vilken hund vi ska skaffa o.s.v. Blandraser finns det ju gott om på nätet! Har dock inte bestämt oss för om den blir renrasig eller blandras. 

Men tänkte fråga lite här om just blandraser!

Ni med blandraser, vilka raser e det i dom och vad har ni att säga om just er hund? Har förstått att det kan skilja från hund till hund även om det e samma raser och så.

Vilka raser kan rekomenderas i en barnfamilj?
    Vilka raser bör man absolut undvika?

• Svar på tråden Blandraser
  • Calylite

men mentaltestade är VÄLDIGT svårt att få om de inte ska jobba i tjänst och om ens då så kan det vara svårt att fåsin hund MH testad då platserna är begränsade. Så att gå strikt efter just sånna så kan man räkna med att vara hundlös ett tag :D

• enlitenbitkaka
    Calylite skrev 2007-01-17 18:44:49 följande:
    men mentaltestade är VÄLDIGT svårt att få om de inte ska jobba i tjänst och om ens då så kan det vara svårt att fåsin hund MH testad då platserna är begränsade. Så att gå strikt efter just sånna så kan man räkna med att vara hundlös ett tag :D
    många uppfödare är väldigt noga med MH-tester för sina hundar och då inte bara avelsdjuren...hade inga problem att hitta flera labbeuppfödare (både jakt och show) som MH-testade alla sina hundar. Och då är ju labben ändå ingen renodlad brukshund. personligen tycker jag MH-tester bör vara obligatoriskt och krav vid avel, oavsett ras.

Handlar ju helt enkelt om prioritering, för mig är ett MH-test tillräckligt viktigt för att jag ska kunna vänta längre på RÄTT valp.
    .?:*¨¨*:?. lose your dreams and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • mosterlen

Men Seaholm, nu generaliserar du väl?
    Jag delar helt din uppfattning att ALLA hundar oavsett ras har ett värde. Men att se alla blandisuppfödare som oseriösa är att ta i. Det finns mängder med fuffens uppfödare bland de renrasiga också. Jag har själv två blandisar, schäfer/bordercollie och min äldsta valdes ut omsorgsfullt när ett par här i området ville ha valpar efter sin tik, även hon sh/bc. Det blev 7 mycket bra hundar till temperament och utseende. Denna uppfödare är en av väldigt många seriösa. Nackdelen med blandis är att man får inte tävla i olika lydnadsklasser, de blir inte champions etc just för att de är balndisar. Vissa Kennelklubbar tar inte in blandisar och DET är för jäkligt!

• enlitenbitkaka
    mosterlen skrev 2007-01-17 19:20:07 följande:
    Men Seaholm, nu generaliserar du väl?Jag delar helt din uppfattning att ALLA hundar oavsett ras har ett värde. Men att se alla blandisuppfödare som oseriösa är att ta i. Det finns mängder med fuffens uppfödare bland de renrasiga också. Jag har själv två blandisar, schäfer/bordercollie och min äldsta valdes ut omsorgsfullt när ett par här i området ville ha valpar efter sin tik, även hon sh/bc. Det blev 7 mycket bra hundar till temperament och utseende. Denna uppfödare är en av väldigt många seriösa. Nackdelen med blandis är att man får inte tävla i olika lydnadsklasser, de blir inte champions etc just för att de är balndisar. Vissa Kennelklubbar tar inte in blandisar och DET är för jäkligt!
    personligen anser jag att hur "seriösa" blandrasuppfödare är så är dem inte ett dugg bättre är renrasuppfödare som fifflar och behandlar sina valpar dåligt. Du får inte ut någonting alls av att avla på blandraser, visst tjuvparningar & shit happens men att medvetet avla på hundar där man inte kan fastställa sjukdomshistoria och annat som är nädvändigt känns bara oavsarigt och egoistiskt.

Har ingenting emot blandisar generellt då jag är uppvuxen med dem men att kalla blandras avel bra och seriöst är fel...
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • BigBoned

Har en Pitbull och en Rottweiler/Am Bulldog Båda två mycket snälla och bra fam hundar. Men kräver en del job.

Vill ni ha en liten hund så tycker ja Shih-tzu är mycket tuffa o roliga haft en som min mor nu sköter om. Är lite pälsjob me o klippa dom en gång i månaden men o andra sidan får ni en av värdens bästa vackthund.

• gersime

Min kille är 50%Rottweiler och 50%Schäfer... Mardrömshund tänker många men han har vart gudomlig att träna, fruktansvärt lättlärd och lydig...
    Min farbror är egentligen livrädd för hundar men tom han gillar Spike(efter mycket tjatande o, att han skulle hälsa:P)
    MEn det är ju 2 bruksraser så man måste ju gilla att träna hunden!

Men som många sagt tidigare så beror det helt på hur man uppfostrar och sköter sin hund:)

Stora kramar och lycka till från mig och Spike

• Majsan70

Jag älskar blandraser, men vill du veta vad du får för hund bör du köpa en renrasig. En blandras är alltid en chansning. Skall man ha en blandis ändå, så föredrar jag i vart fall enbart två raser.

Min hund är schäfer/bordercollie. Helt fantastiskt vacker och en jättetrevlig hund, men absolut inget för en nybörjare. Hon är tuff i psyket samtidigt som hon är lite ynklig. Väldigt rangmedveten o testar ständigt de svaga länkarna i hushållet. Hon accepterar enbart familjemedlemmarna och de som är närmast runt om. Alltså..ingen barnvänlig hund som alla kan gosa med.
    Hon funkar i vår familj, tack vare att vi är hundvana sen många år, men jag är tveksam hur det hade gått i en annan familj som inte varit det.

Lycka till i ditt hundletande.

• TinkyWinky

ja har en schäfer/flat coated o hon e som alla andra den underbaraste. två år nu. glad sprallig. men ändå en lugnt o go hund..
    sen den andra e oxå en blandis. hon är schäfer/schabrador/border collie/ siberian husky. o hur go som helst.. den enda som e jobbigt med henne e att hon skäller på allt o alla, inte argsint utan glatt. o e hur sprallig som helst. kaske just den åldern..

• miab80

Jag har en rottweiler/schäfer tik på 18 mån. Hon är världens underbaraste hund (men det tycker nog alla om sin egen hund )
    Men hon är väldigt social och glad, aldrig visat något tecken på aggression... Har hört att denna blandning är väldigt populär...
    Lycka till!

• 3 barnsmamman

Jag har en New Foundland/labbe!
    Hon är helt underbar!

Svar på tråden Blandraser