• LiLja1980

Blandraser

Är ju inne på att skaffa hund och vill ta reda på så mycket som möjligt innan vi bestämmer oss för vilken hund vi ska skaffa o.s.v. Blandraser finns det ju gott om på nätet! Har dock inte bestämt oss för om den blir renrasig eller blandras. 

Men tänkte fråga lite här om just blandraser!

Ni med blandraser, vilka raser e det i dom och vad har ni att säga om just er hund? Har förstått att det kan skilja från hund till hund även om det e samma raser och så.

Vilka raser kan rekomenderas i en barnfamilj?
    Vilka raser bör man absolut undvika?

• Svar på tråden Blandraser
  • Pnyrets mamma

Hejsan
    Egentligen från pnyrets pappa.

Det som bör styra ditt val av ras är vad du själv tänkt dig att ha hunden till, ren sällskaps/familjehund arbete av ngt slag tex bruks, spår, lydnad mm.
    Även en utpräglad bruksras kan förvisso vara en suverän familjehund men dom flest raser kräver ju nån form av stimulans/arbete.
    Jag har haft både boxer och schäfer och skulle nog välja en boxer som ren familjehund och en schäfer som arbetshund.
    Lycka till med hundanskaffandet!
    Pnyrets Mamma och Pappa.

• mysan87

Har ingen hund själv, men var för ca: 3 veckor sen med min mamma när hon hämtade två blandrasvalpar. Bernersennen/ och någon slags collie, kommer inte ihåg vilken slags Collie mamman var, men hon var Gul och ganska stor tyckte jag, min mamma som är lite bättre på hundar än jag sa att hon var normal stor. iallafall så är dom här två små valpar dom sötaste små varelser jag sett! ser ut som två små nallebjärnar, och är mycket lugna och lydiga för sin storlek! dom kommer växa efter bernersennen, så dom blir stora och goa ! har fått mycket bra bedömning av både veterinär och hundtränare. Och dom små barnen i familjen leker och har skoj dagarna i ända med vovvsingarna!
    Lycka till med att hitta just din ras! min mamma brukar alltid säga att det är inte du som väljer hunden utan hunden väljer dig!
    Du kommer känna vilken som är rätt!

• LiLja1980

Vi ska titta på en valp i morn som är en blandning mellan Berner Sennen och Leonberger!

• mysan87

Hoppas ni har lika mycket tur som min mamma hade! bernersennen är en riktigt bra ras tycker jag, vet inte vad den andra är, men förbered dig på att möta en nallebjörn

• Muckarn

Det finns ett par tester man kan göra på hundarna när de är små valpar innan man väljer som ger bra antydningar till vad hunden har för mentala egenskaper, man skall ta ögonkontakt med hunden och se om den möter eller väjer med blicken, man kan lägga hunden på rygg och hålla den så och se hur mycket / lite den kämpar emot, man skall släppa den i ett rum ensam och se hur den beter sig när den får vara själv, man kan vara med vid en matning för att se hur den beter sig med sina kullsyskon när de får mat, helst då när de börjat få foder, kan kolla lekvilja och hur snabbt de stänger av lek/kamp vilja när man lyfter upp klappar.
    Dessa små test har räddat mig ett par gånger vid köp av hund, sedan gäller det vanliga kolla upp uppfödaren, tänk på vad du skall ha hunden till, man kanske inte skall ta en stövare om man skall ha den som sällskapshund och kanske inte en chiuau om man skall jaga. Sedan kommer det absolut svåraste välj inte med hjärtat utan med hjärnan och när du lyckas med det kan du berätta för mig hur du lyckades =)

• enlitenbitkaka
    Wasabi skrev 2007-01-18 19:42:31 följande:
    Vi ska titta på en valp i morn som är en blandning mellan Berner Sennen och Leonberger!
    varför inte kontakta en rasklubb för låt säga BS och se vilka uppfödare som har valpar på G?
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Mamma till Julius  Anna och Elsa

Jag har haft 2 blandraser. En tik med rserna Scäfer/Labrador/Rottweiler. Hon var jättegó men väldigt vaktig. Hon hade mycket scäfer i sig. Jag personligen skulle aldrig mer skaffa någon mer blandras med schäfer i. Nu har vi en blandraspojke mellan Rottweiler/Bullmastiff. Det är en av de goaste hundar jag har haft. (Har haft en renrasig Rottweiler med) Skulle jag hitta samma blandning igen skulle jag nog köpa det, fast jag har bestämt mig för att jag vill ha en liten reneasig Mops nästa gång. Fråga gärna om det är mer du vill veta.

• LiLja1980
    Wasabi skrev 2007-01-18 19:42:31 följande:
    Nu är hon vår, hon fick följa med oss hem!
  • annahsavannah

Har en blandning mellan schäfer/rottis
    Han äer världens goaste hund.. Gör inte en fluga illa ens...=) tror dock han är en knähund på 50 kg...=)

• LiLja1980
    TinkyWinky skrev 2007-01-20 10:41:28 följande:
    Bilder ??
Svar på tråden Blandraser