• Blixten

Partylekar efterlyses....

.... till vår nyårsfest!

Jag har slut på mina lekar som jag har använt på tidigare fester och behöver nya idéer och förslag! Vi är ungefär samma gäng som träffas, så nu är idétorkan stor, då jag brukar vara lekledare.

Hjälp mig tjejer o killar med laglekar, stafettlekar, kluriga gåtor och uppgifter - ja, allt ni kan komma på är välkommet Ni kanske har några hemsidor på lager, där ni vet tipsen finns?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Partylekar efterlyses....
  • lurv

En lek som vi fick göra när jag konfirmerades var att dra ett snöre genom våra kläder. In genom höger byxben och ut genom vänster ärm nästa skulle dra den genom höger ärm och ut genom vänster byxben. Kan ju tillägga att detta var i slutet på 70-talet och kläderna var supertajta.

• Nyfiken gul

Mästerleken så här:

Alla sitter i ringform så gott som det går...

Man bestämmer en som ska vara Mäster som får börja..

Man klappar i låren, i händerna o sen gör man tummen upp bakom axeln o samtidigt rabblar man ramsan "mäster till mäster, mäster till mäster... "(alltså klappningen ska upprepas under samma gång man rabblar ramsan.. lår, handklapp o upp ovanför axeln)

Det gäller att hänga med nu.. För Mäster ska lämna över Mästerrollen till någon annan... O Mäster kan därför efter en stund säga Mäster till Britta.. O då gäller det att Britta fort som sjutton återtar ramsan "mäster till mäster"... Vid tvekan, ett "va" eller tappad takt så åker man ut...

Man kan välja att lämna över Mäster närsom helst... Så en del kan lämna över efter 1-2 minuter, andra kan välja att lämna över mäster direkt efter de har fått den....

Den som är sist kvar är Mäster!

• Poena

1. RITA - GISSA - SPRING!

* En lekledare behövs. Han/hon förbereder ord som går att rita och gissa kring (jfr pictionary). Ca 10-15 st

* Lekledaren delar upp alla på två olika lag. Lagen ska sitta i olika rum (så att de inte hör varandra ropa rätt svar) och lekledaren där emellan (med orden på ett papper)

* Första personen från varje lag springer till lekledaren och ser det första ordet, springer tillbaka till sina respektive lag och försöker rita, medans de gissar. Så fort någon gissat rätt springer nästa från varje lag och hämtar nästa ord.

* Det lag som först klarat alla ord vinner!

Denna lek blir alltid grymt kul, speciellt om man tar några ord som förknippas med kanske något snuskigt eller någon roligt förknippat med personer på festen. Plus tävlingsmomentet då!

• Poena

2.

En annan rolig lek som är kul om man är ca 10 pers eller fler.

* Alla tar en stol och sätter sig i en ring.

* Lekledaren delar ut kort från en kortlek till alla. Man ska komma i håg sin färg.

* Lekledaren samlar ihop korten och börjar läsa upp kort för kort ur leken ( t ex "hjärter", "spader") Alla som har ex "hjärter" flyttar ett steg åt vänster. Vilket betyder att om någon redan sitter där får man sätta sig i deras knä! Efter ett par gånger kan det hända att 3-4 stycken sitter i en stackares knä!

* Är det ett ess så ska alla som har någon i knät byta plats med varandra. Alltså den som är överst ska sitta underst!

* Den som fortast kommer tillbaka till sin plats vinner!

Betydligt roligare än den verkar, speciellt om man har fått några groggar i sig!

• Lillstrumpa79

FunnyBunny är småkul men kan bli lite smågrisig... Deltagarna sitter på rad, en lekledare stoppar in en skumbanan i varje deltagares mun, den får inte tuggas eller sväljas utan efter hand som bananerna stoppas in ska deltagarna säga "funnybunny", den som kan säga det med flest bananer i munnen vinner.. Viss kräkvarning!

• Blixten

Lurv:
    Den körde vi i midsomras och hade jättekul! Det är nog en favorit i repris

Poena:
    Tack för tipsen! Båda lekarna kommer nog att finnas med på "repertoaren"

Nyfiken gul:
    Vi får prova din lek också! Verkar så där lagom förvirrande

Tintomara:
    Självklart är Twister en isbrytare på fest! Kommer att vara med!!

• Nyfiken gul

En till som är hur kul som helst!!

Skriv på lappar kanske en 10-15 lappar olika kombinationer på kroppskontakt.. Tex Höger fot mot vänster knä.. Eller Handflata mot fotsula...
    (Det gäller att placera sin egna högra fot på den andres vänstra knä o man får bära sig ut hur som helst... o den andra ska förstås göra likadant på dig! )

Två personer får ställa sig på golvet i ett sk lag, de ska först gissa hur många kombinationer de klarar av innan de trillar omkulll eller bryter kontakten..

Sen är det bara för någon att börja läsa...

O paret som står på golvet får INTE byta position... När höger fot är mot vänster knä på den andre så måste positonen stå kvar när nästa lapp läses upp..

Hejdlöst kul när man fått lite innanför västen!!

Denna lek ingår föressten i ett sällskapsspel men vi är några par som tagit med oss den leken som en egen lek...

• Englavingar

Vad kul, vi ska också ha fest på nyår...alltid kul med lekar!!!

• julmusten

Vilka roliga lekar ni har alla!! Jag ar inte sa bra pa just lekar i sig, men jag har nagra dar alkohol ar involverat. Om du ar intresserad sa kan jag skriva och beratta. Maste komma ihag de har lekarna nasta gang jag har svenskt kalas for alla amerikanare. De uppskattar ju all mat och dryck sa varfor inte dessa lekar!!!

• Blixten

Julmusten:

Självklart är jag intresserad!! Alla tips välkomnas

Kan berätta för alla om en favorit som vi körde i midsomras.
    Stafettlek:Två lag, två hinkar/stora grytor/skålar eller nåt annat större kärl, ett gäng femkronor. Man stoppar femkronan mellan skinkorna, med byxor på förståss och ska springa fram till hinken för att släppa ner den där. Det gäller att kniiiiipa hårt och det är inte så lätt Sanslöst roligt att se alla springa runt o se bajsnödiga ut Ganska svårt för flickor med kjol på kan jag tillägga..

• Jennie Brunflo

Baklängesgästermedgester!

Hur kul som helst!

Min favvolek!

Bäst är det om man är två lag.

lagen sitter eller står framför lekledare.
    Lekledaren sitter på en stol med ansiktet mot lagen.
    En ur varje lag får ställa sig på var sida om lekledaren. (ungefär ½ meter bakom.)
    Lekledaren håller upp en skylt (jag har tagit ett kollegieblock och skrivit ett namn på varje sida) med ett namn på.
    Deltagarna i lagen ska nu gestalta personen på skylten utan att göra ljud ifrån sig. Samtidigt som deltagarna bakom ledarens rygg ska gissa vem de föreställer.
    Deltagarna får titta på både sina egna och motståndarna för att komma på vem de föreställer.

Det är grymt roligt!

Det braiga är att deltagarna som står ensamma bakom lekledaren inte alls hamnar i fokus, fast de står där helt ensamma.
    Det andra braiga är att deltagarna totalt släpper lös efter ett tag....och det är grymt roligt.

Leker går att göra sittandes vid bordet efter desserten också.
    Det är inga krav på utrymmen eller liknande.

Förslag på folk att gestalta:
    hulken
    ET
    Bamse
    Gud
    Kungen
    Hitler
    Jultomten
    osv

Det ska alltså vara välkända personer som går att gestalta.
    Att välja typ Malin Berghagen är ganska värdelöst. Hon är känd.....men hur gör man henne?
    Sedan är det grymt roligt om du mitt i alltihopa kastar in namnet på en person som är med på festen. Alla kommer av sig och vet inte hur de ska göra. Hur kul som helst!

Räkna med att göra MÅÅÅNGA namn...och byt deltagare bakom ryggen på dig lite då och då.

Detta är favvoleken och jag har lekt den på många fester. Jag har nu 4 kollegieblock med personer....och på varje fest MÅSTE vi göra alla blocken.

• julmusten

Blixten, jaha, da kommer mina forslag, (eller mitt forslog rattare sagt. Upptackte att jag glomt en massa!!) De ar inte alls lika avancerade som de andra, (femkronorsleken later hur kul somhelst. Nu maste vi bara hitta nagon som har tradgard, eller hus som ar stort nog for att springa fram och tillbaka sadar!!), men de ar ett bra satt att fa folk att dricka, (om det nu ar sa bra!!).

Turbo Cups:

Man star tva lag runt ett bord med varsin plastmugg med kanske en halv deciliter ol i, (nagot annat blir man nog for full av, men man kan ta vilken dricka som helst, aven alkoholfritt!!). Vi brukar kora killar mot tjejerna for det har ar en lek dar killarna ar battre pa ena grejen och tjejerna den andra sa det blir ratt sa jamt.

Man sager klara fardiga ga och pa ga maste den forsta personen i varje lag dricka upp olen i muggen sa fort som mojligt, (detta ar oftast killarna battre pa). Sedan nar da ar fardiga skall de stalla ner muggen upp och ner pa bordet med en liten, liten bit over kanten som man knapper pa sa att muggen flippar over och landar pa ratt hall, (detta ar tjejerna battre pa for man skall inte var for hardhant). Nar muggen ar vand pa ratt hall gar nasta man i laget och sa haller det pa. Det lag som har alla sina muggar urdruckna och vanda at ratt hall vinner. Laget som forlorar brukar i vara kretsar fa dela pa nagra flaskor ol, (som de maste dricka upp innan nasta rond). Sedan roterar man sa att alla ar forst en gang.

Det ar verkligen fyllerivarning pa den, men vi har lyckats sparka i gang manga trakiga fester med den.

Det finns en massa mer. Har spenderar man storre delen av sin college tid med att dricka ol pa de mest finurliga satt, men det star helt still for tillfallet!! Hoppas ni farkul, vad ni an gor.

• Kagi

Min favoritlek är fyra man i soffan!

Det är lite invecklat, hoppas jag kan förklara... Man måste vara minst tio personer för att det ska funka. Man delar in sig i två lag, och så sätter man sig på stolar eller soffa eller vad man har. Man måste ha en soffa där fyra får plats, eller så kan man förstås ställa upp fyra stolar som "soffa". I ringen ska det finnas en mer plats än man är deltagare. I soffan sätter sig två från varje lag, det är också lämpligt att man varvar lagdeltagare i övriga ringen. Målet är att inta soffan med fyra från sitt lag.

Alla skriver sitt namn på en lapp, sedan blandar man lapparna och delar ut igen. Den som sitter till höger om den tomma platsen börjar med att säga ett namn. Den som har namnet på sin lapp (alltså inte den som verkligen heter så) får gå och sätta sig på den tomma platsen, och så byter han/hon lapp med den som ropat dit honom/henne. Nu har alltså den som nyss sa ett namn det namnet. Sedan fortsätter man så, genom att den som sitter till höger om den tomma platsen får säga ett namn. På detta sätt kan man flytta på folk, tills det slutligen bara är folk från ena laget i soffan, och då har det laget vunnit.

Det är klurigt, kräver strategi och bra minne. Och det blir förstås roligt när man inte kommer ihåg...

Svar på tråden Partylekar efterlyses....