• Ciccin3

Är Livets Ord en sekt?

Från Wikipedia:

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Föreningar, ordnar och religiösa rörelser som påståtts vara sekter:

Antroposoferna Brobyggarna Familjen[1] - f.d. Guds barn (Children of God) Hare Krishna[1] Jehovas Vittnen[1] Korpelarörelsen Kristen Vetenskap[1] Linburörelsen Livets ord Moonrörelsen[1] Plymouthbröderna Rebellrörelsen Scientologikyrkan[1] Trosrörelsen Tvindrörelsen World Light Center Åkerblomrörelsen

Mitt svar är: JA!

Wikipedia är inte alltid en tillförlitlig källa, kom ihåg det.
    Men jag gjorde det lätt för mig och sökte på ordet "sekt" där, kopierade en del utav texten och klistrade in här.

Lit de parade
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Livets Ord en sekt?
  • Selin8375
    min mamma berättade en ganska läskig sak som hände igår på bussen
    det var en flicka som slog upp bibeln och helt plötsligt började prata i tungor..sen åkte ögonen upp i huvet så man bara såg ögonvitorna o ögonen började rulla sen pratade o läste i bibeln högt..skitläskigt..alla tittade..tydligen märkte hon det..för hon vände ryggen om senare!
    Ni kom och stal mitt hjärta 03-05! Sezer canim sen, seni seviyorum!
  • Selin8375
    anntingen var hon kanske från livets ord i uppsala eller jehovas vittne jag vet inte?nått av de måste det väl vara eller?
  • SiLiOs
    Tvivlar på att majoriteten av de som svarat 'ja' är insatta i hur Livets Ord funkar egentligen, tror det mest handlar om okunskap.
    Selin8375 skrev 2007-01-16 14:18:03 följande:
    anntingen var hon kanske från livets ord i uppsala eller jehovas vittne jag vet inte?nått av de måste det väl vara eller?Ni kom och stal mitt hjärta 03-05! Sezer canim sen, seni seviyorum!
    Varför måste det vara något av det?
    ♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • KickStart

Ja jag anser att LO är en sekt.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Selin8375

den stackars flickan måste ju varit hjärntvättad

• SiLiOs

...och det kan bara ske inom jehovas vittnen eller livets ord menar du?

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Selin8375

nej men nu pratar jag om den flickan på bussen!

• KickStart

Alla kristna har möjligheten att börja tala i tungor. Det är en av nådegåvorna. Sedan är tungomålstal vanligare inom frikyrkan men det förekommer överallt.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • SiLiOs
    Selin8375 skrev 2007-01-16 14:25:59 följande:
    nej men nu pratar jag om den flickan på bussen!Ni kom och stal mitt hjärta 03-05! Sezer canim sen, seni seviyorum!
    ja, och du skrev följande: anntingen var hon kanske från livets ord i uppsala eller jehovas vittne jag vet inte?nått av de måste det väl vara eller?
    ♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Electirc

ja det är dom.och dom vill bara ha pengar också!har en del vänner som hade svårt att ta sig ur livets ord!

Svar på tråden Är Livets Ord en sekt?