Är Livets Ord en sekt?
Från Wikipedia:
En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:
Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Föreningar, ordnar och religiösa rörelser som påståtts vara sekter:
Antroposoferna Brobyggarna Familjen[1] - f.d. Guds barn (Children of God) Hare Krishna[1] Jehovas Vittnen[1] Korpelarörelsen Kristen Vetenskap[1] Linburörelsen Livets ord Moonrörelsen[1] Plymouthbröderna Rebellrörelsen Scientologikyrkan[1] Trosrörelsen Tvindrörelsen World Light Center Åkerblomrörelsen
Mitt svar är: JA!
Wikipedia är inte alltid en tillförlitlig källa, kom ihåg det.
Men jag gjorde det lätt för mig och sökte på ordet "sekt" där, kopierade en del utav texten och klistrade in här.