• Ciccin3

Är Livets Ord en sekt?

Från Wikipedia:

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Föreningar, ordnar och religiösa rörelser som påståtts vara sekter:

Antroposoferna Brobyggarna Familjen[1] - f.d. Guds barn (Children of God) Hare Krishna[1] Jehovas Vittnen[1] Korpelarörelsen Kristen Vetenskap[1] Linburörelsen Livets ord Moonrörelsen[1] Plymouthbröderna Rebellrörelsen Scientologikyrkan[1] Trosrörelsen Tvindrörelsen World Light Center Åkerblomrörelsen

Mitt svar är: JA!

Wikipedia är inte alltid en tillförlitlig källa, kom ihåg det.
    Men jag gjorde det lätt för mig och sökte på ordet "sekt" där, kopierade en del utav texten och klistrade in här.

Lit de parade
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Livets Ord en sekt?
  • silhuett

På tal om Ulf Ekman så har han inte varit pastor för LO på många år nu.. Deras nuvarande pastor heter Robert Ekh.

• Jadzia Dax

Familjen Taylor:
    Är du säker på det? Jag fick för mig att Ulf Ekman hade kommit hem till Sverige igen - och åter axlat huvudansvaret däruppe. Är det jag som fått saker om bakfoten?

• Tacksam för livet

Sekt? Nej, inte enligt min uppfattning.

Familjen Tayler:
    Jag delar ungefär det du säger. Nu är det några år sedan jag var där, men då skulle det skulle lika gärna kunna ha varit ett möte i ett annat samfund, vilken frikyrka som helst egentligen. Ingen skillnad rent teologiskt vad jag upplevde. Däremot minns jag att de var erhört proffsiga i det de gjorde - rent utförandemässigt (nytt ord kanske?), det var en skillnad, de låg lite steget före. Mycket musik och tryck i sångerna! Och en massa kul för barnen, som de måste lagt ner mycket tid på.

Men visst är Ekman tillbaka, precis som Jadzia Dax säger?

• silhuett

Hade ingen aning om att Ulf was back Tycker jag borde ha hört om det isåfall
    Inte bara så att han har varit på besök, för det är han ju titt som tätt? (och att tidningarna blåser upp det? )

• Rataxes

Livets ords Ulf Khomeini ger jag inte ett piss för, han kunde stannat i sitt drömland Israel.

några Ayatollah Ekman citat: (från perkornhall.se/LivetsOrd/index.htm)

"Om kritiker: "Jag hörde om en man som slogs väldigt mycket mot oss och dog sen. Ja det har hänt flera, en del har dött knall och fall. Ja, det är säkert. En del som har predikat emot oss har bara kolavippat alltså. Å det är inte roligt! Det är bättre att predika för Gud än mot honom vet du.? (Bandinspelning från omkring 1985)"

"Om aga I: Från USA 1988: "We ar facing a trial, and its coming up in December, for (?instigation?) (uppvigling, uppmaning) to child abuse ha, ha, ha. Because you see, in Sweden you are not allowed to spank our kids, so we spank them anyway (skratt från publiken). You ask my son, he is here he will tell you. So if the government tell us: You can not do was in this Word. We tell them: We are sorry, we will obey you, but NOT when it is contradicting to the Word. So we told them that, and they got wery upset. And we just enjoyed it."

• Tacksam för livet

Jag håller med om att dessa uttalanden låter illa. Jag har inget behov av att försvara varken Livets Ord eller Ulf Ekman - men, jag tror det blir tokigt om man enbart tittar på vad som hände på 80-talet. Mycket har utvecklats sedan dess, både där och i våra egna liv. Tänk om människor runt om kring skulle bedöma mig endast utifrån det jag gjorde på 80-talet, hjälp...

• Ciccin3
    Ewis skrev 2007-01-17 22:37:18 följande:
    Ciccin:Oj ja LO kan man ju lite om
    Dela med dig av dina!
    Lit de parade
  • Filifjonkan1

har varit på Lo några gånger...dont ask me why!
    =)
    det är definitivt en sekt.

• Ewis

Ciccin:
    På jobbet kallas man för kristibrud

Det jag vet/visste om LO hände för så måååånga år sedan att jag misstänker att det inte gäller längre.
    Allt går ju frammåt och säkerligen även LO Men enligt mig är det en sekt.

Jag vet en kille som fick väldigt fina presenter av LO församlingen när han fyllde år.
    Ex. en ny, jätte fin och jätte dyr motorcykel när han fyllde 15 år.
    Varför?

• Lillbulan05

Läste jag rätt när du säger att han fick den av församlingen??

• Ciccin3
    Lillbulan05 skrev 2007-01-18 13:23:02 följande:
    Läste jag rätt när du säger att han fick den av församlingen??
    Ewis är inte online, men jag svarar i hennes ställe då hon är min svägerska och jag har svaret på just den frågan.

Ja, av församlingen.
    Lit de parade
  • Ewis

Ciccin svarar helt rätt.
    När han fyllde 15 år fick han en värsting moped av församlingen i present!

Svar på tråden Är Livets Ord en sekt?