Inlägg från: Trulsa2 |Visa alla inlägg
  • Trulsa2

Järngänget i Malmö del 11

Tyvärr är det så illa som FAF skriver. Vi gör många barn en tjänst som tar med dem på läroroka äventyr som de inte får vara med om annars pga olika anledningar.

Dessutom står det i våra styrdokument att vi ska sträva mot att barnen ska få inblick i närsamhället (arbete, föreningar, kultur osv). Sen är det stimulerande och lärorikt att komma utanför klassrummets väggar! Så vi föräldrar få nog inse att vi inte har ensamrätt på barnens roliga upplevelser. Se det som en bonus - allt ditt barn får vara med om utvecklar det .

Baksidan är dessa jäkla matsäckar... Barnens dröm och föräldrars mardröm...

Bra AOI, du får igång diskussionerna här inne!!

• Trulsa2

Vad är "utbildas"? Allt man lär sig genom lek och upplevelser? Jag tror man "utbildas" hela livet, men mest mottaglig när man är barn.

Men jag håller med - lugn och ro är viktigt. När får de det? Jag skulle också vilja ha lite lugn och ro ibland...

• Trulsa2

Nästa vecka är veckan innan påsk. Min klass har varit på Kronetorps mölla och tittat på påskutställningen där. Vi fick lära oss om hur man firarde påsk förr och nu och varför vi firar påsk enligt kristendomen och judendomen. Jätteintressant och uppskattad utflykt .

Nästa vecka har vi lagt in en hel dag för påskpyssel tillsammans med två andra klasser. Jag kan erkänna att de flesta barnen (de är bara ettor) älskar sånt och personalen bävar... Merarbete och rörigt.. De övar tradition, samarbete, skapande, finmotorik (klipp och klistra) osv. Sen får ni föräldrar göra vad ni vill med allt pyssel som de tar hem . Jag ger bort det till Erics farmor...

Skolan och vad de håller på med är allmän egendom och debatteras flitigt. Alla vill lägga sig i och tycka. Vi har ju alla gått i skolan och vet bäst . Som personal kan man bara följa styrdokumenten och lita till sin egen yrkeskunnighet, som alla ni andra gör i era yrken.

AOI, de flesta barn i Sverige får uppleva födelsedagsfirande, men inte alla. Läs boken "Svinalängorna" av Susanna Alakoski (bra bok trots att den fått Augustpriset..). Man blir chokad av att läsa om vissa barns uppväxtförhållande!!!

Oj, det blev en uppsats

• Trulsa2

På tal om bajs.... gissa vem som fått maginfluensa?? Eric blev sjuk i SÖNDAGS. Igår, torsdag, var det min tur. Jag som hade ropat "hej" och var säker på att slippa. Nåväl, lite naturlig utrensning kan ju behövas ibland...

Håller med i sockerdebatten. Vi behöver ju inte belöna barn med sötsaker i förskola/skola. Helt onödigt. Tänk att barn idag lider av åderförkalkning, fetma och diabetes. Helt ofattbart egentligen!

• Trulsa2

Sommarlycka, här är en till som varit och shoppat på stan idag. Det blev inte så mycket här heller... Ett par ballerinaskor och en "städrocksklänning". Men skönt att lulla runt på stan i flera timmar UTAN barn!

Nu är det påsklov! På onsdag förmiddag ska jag följa med Eric på påskfest på dagis. Sambon jobbar alla dagar fram till lördagen.. Någon som har tid och lust att träffas i veckan?

Katla, din festprisse, vi saknar dig med!! Jag har inte heller discodansat sen SwingInkvällen. Det är illa...

Mmmmmm, fick smaka god öl hos grannen. Det är nog dags att plocka fram grillen!

• Trulsa2

AOI, jag köpte en liten cykel med stödhjul till Eric igår. Av en slump hittade jag den på en seconhandbutik (letade efter fula påskgubbekläder..). En blå mustang - som ny (495kr)! Kan man inte fynda cyklar på blocket/tradera?

Jag är hemma och leker med min snart treåring för det är ju påsklov... Vi har varit på lekplatser, hos vänninor med barn, i affärer, på pappas jobb och påskgubbat, läst böcker... Nu är jag trött - vill vara för mig själv. Sambon jobbar till sena kvällar och när han kommer hem så är jag helt slut och säger: "ta honom!". Visst är han världens goaste, men allt ska ju vara på hans villkor för att han ska vara nöjd och glad. Jag vill slappa, sola, läsa, shoppa, fika, träffa vuxna, tänka hela meningar............ EN dag på dagis hade väl inte skadat.........Känner mig ego..............

Någon som har roliga planer för morgondagen? Som inkluderar treåringar? Jag kan behöva träffa lite järngängsmammor

• Trulsa2

Hej alla husletare,
    titta vilket fint hus (lite dyrt kanske..) som jag hittade i frukosttidningen . AOI och Sommarlycka - något för er?

Eric förkyld igen... Idag blir det påsklunch med familjen i Torna Hällestad. GLAD PÅSK allla!!!!!!!

www.hemnet.se/a.asp&q=1&s=4

• Trulsa2

Nu är vi hemma från ännu en påskmiddag (denna gång i Lund). Har ätit upp mig, sovit ut (under veckan, inte på middagen) och känner mig redo för jobbet i morgon... Sen tar det en halv dag och så är man inne i dimman igen...

AOI (och ni andra), då hann vi inte med någon fika det här lovet . När är nästa ledighetsperiod? Skönt att slippa tänka på sånt, va? Hur länge till är du mammaledig?

Synd att huset inte var lika flashigt i verkligheten. Jag får väl kolla vidare

• Trulsa2

SL - grattis till VG!
    Katla - grattis till pojkvän och "fysisk aktivitet"!
    Faf - välkommen hem! Vart går nästa resa?

Vi vill åka hela familjen (sex stycken) på semester i december. Thailand blir lite dyrt.. Vart ska man åka? Tips????? Egypten tycker jag om.

• Trulsa2

I vår trädgård byggs det... Sambon har skaffat sig ett "byggakojaprojekt". I två dagar har det sågats och spikats. Kojan är i två plan och inbyggd mellan syrenträden. Jag är orolig att vi måste söka tillstånd hos byggnadsnämnden, den blir STOR....

Nu har jag trillat dit igen.. Snart är hela "Turkisk peppar-påsen" tom och det blöder i gommen. Att jag aldrig lär mig...

Nu ska jag städa toaletten, skitskoj...................

• Trulsa2

I morgon är en annan dag.... Ja, det har varit en underbar dag att spendera ute, med familj och grannar!

Hmm, åkgräsklipparen får det tufft... Kojan är placerad bakom cykelskjulet. Sambon bygger lite mot grannens tomt eftersom deras Erik ska vara med på ett hörn. Jisses, vilket projekt i vår lilla trädgård. Det blir väl så när man bott i lägenhet i stan för länge

Tyvärr, MM, den sista Turken gled svidande ner i strupen nu.. Det får bli en annan kväll!

• Trulsa2

1 Hur gamla är era hus? - 1991
    2 Hur mycket har ni renoverat? - Oljat in trädäcket, byggt en koja...
    3 Blev det som ni trodde det skulle bli / vaddå? - Helt ok!
    4 Är du nöjd med huset? Ja, varje dag!!!
    5 Saknar du city? - Jag trodde jag skulle det, men svaret är NEJ!
    6 Känner du dig gammal? (skratt) - Husägare håller sig unga, vi har alltid fullt upp .

Lycka till Anna!

Vi ska också lägga om (binda nytt!) lån om ett par veckor. Har dålig koll på räntan... Vet bara att den har höjts och vi tror inte på någon sänkning nu. Om man inte har alltför stora lån och goda marginaler varje månad så behöver man ju inte binda.

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11