• eisa

Att kalla folk omogna...

Jag skäms när någon säger att jag är omogen, för den personen är så fjortis så det blir pinsamt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att kalla folk omogna...
  • BitchigaBea
    Gumlan skrev 2007-01-23 22:07:06 följande:
    om personen ÄR omogen kan man ju inte använda ett annat ord
    Rätt o slätt utan diskussion
    *~* Älskar sonen mest av allt *~* Är i vecka 32 i väntan på vår flicka *~*
  • Sapho

tycker det är mer pinsamt att kalla någon fjortis än omogen..

• Zaria

Beror väl på om personen är omogen eler inte, dock är det inte omoget att ha en annan åsikt.

• Sapho

när jag samtalar med min sambo tex kan jag kalla en vän omogen om han fortfarande super sig full tre gånger i veckan och sjukanmäler sig själv fastän han inte är sjuk utan bara vill slappa och sitta framför datorn...
    men jag säger inte att någon är omogen om en person har dålig humor eller vågar fjanta sig lite....för det är väl något sådant TS är ute efter kanske? att kalla folk omogna hit och dit...

• Tinzu

Är fantasilöst, ska man klaga på nån kan man väl använda nåt som visar att man har en hjärna

fast egentligen så är jag så jäkla omogen som man kan bli..
    är väldigt irriterande att höra andra påstå att dom är mognare än
    vad jag är när dom är på samma nivå som jag är.
    och dom beter sig på samma vis *spy*

• Mentat

Jag skulle helst ha röstat på "Annat". Det beror förstås på vad den personen har gjort. Det kan vara omoget. Det kan också vara fånigt att kalla personen omogen. Beror helt på.

Frågan är om frågeställningen därmed kan definieras såsom omogen...? Nja, vi skall kanske inte gå så långt...

• hobnob

Röstade på att det är okej. Men "coolt" vet jag väl inte...
    Om någon är omogen så kan man väl säga det. Det är väl ändå inte värre än när folk kallar någon för "fjortis"

• Christian

Jag tycker att det är ett sååå dåligt ord. Ger ingen beskrivning på hur någon egentligen är. Omogen ordet slängs hit och dit! Är det ens negativt?!?

- Du är så omogen!
    - TACK! Ja då är jag ju inte gammal och gaggig...

Finns tydligare ord för att beskriva till någon att man är en dålig människa

• Fillay

Christian: Om man sier at noen er omogen, så betyr ikke det at de er en dålig människa. Bare at de er omogne (umodne) ganske enkelt. Oppfører seg ekstremt barnslig i en feil setting tex.

• Christian
    Fillay-
    Jag menade inte riktigt så, utan bredde på för att göra det tydligt att ordet eller sättet att vara omogen oftast (jämt) sätts i samband med ett negativt uppförande.
  • C Elegans

"Fjortis" är ett idiomatiskt uttryck som väl syftar till att något beter sig just pubertalt, högadolescent. Omogen däremot är ett uttryck som, när det används om en person, adekvat kan beskriva personens beteende eller responsmönster i relation till något. Omogen är man ju antingen i relation till en viss situation eller roll (där något annat förväntades eller krävdes av en) eller i förhållande till sin kronologiska ålder.

T ex "Psykologen sade att min 9-åriga dotter är känslomässigt omogen". (Dvs omogen för sin ålder)

"Det var omoget av honom att börja skrika fula ord till sin chef när hon konfronterade honom med att han inte fungerade bra i den här arbetsgruppen". (Dvs en omogen reaktion i den kontexten, man förväntar sig att en vuxen man skall kunna hantera att få kritik från sin chef.)

Jag tycker inte att orden "omogen" och "fjortis" är synonyma. Att ersätta "omogen" med "fjortis" i det första exemplet är ju felaktigt. Att göra det i det andra exemplet skulle enligt min åsikt låta oseriöst och osakligt.

TS beskriver inte närmare vilka situationer hon upplevt att andra är "fjortis" när de kallat henne omogen, men är det i situationer som liknar mina exempel så håller jag verkligen inte med. Dessutom blir det lite nonsens, som barnramsan "den som sa det han var det", över TS resonemang - det är oklart för mig vad TS vill åstadkomma genom att göra påståendet att den som kallar henne omogen själv är omogen, fast TS tycker att hennes ord för omogen är bättre på något sätt.

• Piii

Ja för en sådan här tråd är ju då så himla mogen?

Malaysia den 27 Feb!!!
  • Christian

C Elegans - Du skriver som om du vore språk professor men är ordet omogen alltid negativt?

• lillajessica

min svärmor ringde i går och tala om för mig att jag var en omogen mamma för tt jag har tagit tag i mina studier igen...

• hobnob
    lillajessica skrev 2007-02-02 09:13:27 följande:
    min svärmor ringde i går och tala om för mig att jag var en omogen mamma för tt jag har tagit tag i mina studier igen...
    Då skulle du kallat henne "fjortis"! Flört

Skämt åsido, vilken taskig svärmor!!! Omoget att studera? Förvånad Det är väl väldigt moget att ta ansvar för sin framtid.
    Lycka till med studierna!
  • malachis mamma

Jag blev kallad omogen för jag råkade kalla någon NÖT i en annan tråd

självklart var det inte riktat mot någon speciell!! så skulle jag aldrig göra. men det var nog rätt omoget

• nattuggla

Nu har jag mött på en otroligt omogen person här på FL;)

Svar på tråden Att kalla folk omogna...