• SGN

Diabetes typ 1

Startar enligt önskemål en tråd med temat typ 1 diabetes.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 20:21:17:
    Jag efterlyser en tråd där man kan träffas och utbyta erfarenheter kring allt som rör diabetes... Hoppas att många hakar på!

Själv är jag en typ 1 sedan 2005. Har en dotter född 2002.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 19:38:18:
    OK. Inte så många som har hakat på ännu så jag presenterar mig själv så kanske någon mer gör samma sak...
    Jag heter Sara är 26 år och bor i Malung. Har snart varit gift i ett helt år med Ola 32 år. Vi har varit ihop i 11 år och gått igenom mycket tillsammans, bland annat glädjen att få ett barn. Hon heter Nora och har blivit 4 år. Min diabetes kom inte som någon överraskning. Min släkt består av diabetiker, i alla fall till stor del.
    Jag har växt upp med en far som var diabetiker och sett vad sjukdommen kan ställa till med, han dog 42 år gammal för 13 år sedan. Jag vet att mycket har hänt inom diabetesvården, men jag är livrädd. Har fått pratat med en terapeut men hon kan inget om sjukdommen och jag känner att det är många frågor jag behöver svar på. Jag vill höra från diabetiker hur de upplever saker och ting. Jag har en underbar diabetes sköterska, men hon är ju inte diabetiker... Förra julen fick jag missfall i vecka 15. Hade inte en aning om att jag var gravid, så själva missfallet kände jag som en "lättnad" eftersom jag inte hade haft några bs värden utan pendlat väldigt mycket. Men man undrar ju om man ska våga försöka igen. Just nu är jag nyfiken på hur ni med diabetes har haft det under graviditeten. Hur funkar det? Vad kan hända? Vilka missbildningar riskerar man på fostret? m.m. m.m. Snälla dela med er! Och ta gärna upp andra saker som rör diabetesen.

• Svar på tråden Diabetes typ 1
  • helena1981

sweetheart:: Jag har haft min pump sedan julen -95 så det är ett tag nu.
    Lantus har ju lite annan verkningskurva än insulatard. Hade också insulatard tidigare, men hade som sagt problem med gryningsfenomen. Tänkte om Lantus kanske fungerar bättre om man har problem med det, eftersom att det ligger och verkar jämnt underlängre tid?? Tankar som jag har..

• SGN

Jag har haft Levemir, men jag fick som kliande myggbett av det.
    Dr. sa att de kunde vara konserveringsmedlet som jag inte tålde. Vad vet jag. Fick byta tillbaka till Lantus, då dr. tyckte det var onödigt att "reta" kroppen så att den utvecklade allergi.
    Annars var Levemir bra, bättre BS och viktnedgång. Fast vikten komm snabbt tillbaka...

• SGN

Har ni era pumpar försäkrade? Vad händer om man råkar ha sönder den eller om den blir stulen? Läste någonstans för länge sedan att man får ersätta den själv... Hur mycket pengar handlar det om isf?

• Sweetheart

SGN... man har ingen extra försäkring på sin pump om man säger så. Däremot så har man en 4 år lång garanti på den. Min har snart gått ut och då vill jag ha en ny pump. Den kostar ju trots allt landstingen 40000 kr. Men om den går sönder (utan att du själv har vållat skadan på den) så går det ju på garanitin.

• SGN

Sweetheart: Men om man skulle råka vålla skadan själv...

• schelena

Ni som har pump vad har ni för pumpar? Jag ska få en ny nu så nu väntar jag bara att apoteket ska ringa och meddela att den kommit Vad har ni för insulin i pumpen? Just nu har jag en MiniMed 508 som jag har haft sedan jag vet inte när, länge känns det som men mer än fyra år iallafall för garantin har gått ut. Jag har Humalog i pumpen. Hur länge har ni haft pump? Jag har haft pump sedan 1990 (tror jag), men då hade jag den bara nattetid och tog sprutor på dagarna men sedan 1993 har jag haft den dygnet runt.

Sänder över en Alla ♥-dag kram till er alla här inne.

• SGN

Schelena: Alla ♥-dag kram tillbaka...

• Miani

Hejhej! Sällar mig till gänget med typ 1! Har haft det i 4 år nu, tar sprutor (NovoRapid och Insulatard) och har hyfsat HbA1c (5,6 senast, nog lite högre nu...) och har en dotter på 9 månader.

Ha en mysig Alla Hjärtans!!

• SGN

Hejsan Miani! Välkommen! Ursäkta att jag är tjatig, men hur funkade din diabetes och graviditeten?

• Sweetheart

schelena... jag har den första Paradigm (tror den heter 511), men ska byta den nu till hösten. Är trött på den. Har NovoRapid i för att minimera risken för bubblor i slangen. Det var vad jag fick reda på i alla fall. Jag har haft pump sedan 2000, men hade som du i början - endast på natten och sprutor dagtid. Men blev dåligare så jag hade den hela dagen till slut.

SGN... då får man vara bra dum om man kan utsätta pumpen för självförvållad skada. Det krävs lite nämligen. Det räcker liksom inte att man sätter sig på den. Men då antar jag att kostanderna blir dyra.

Svar på tråden Diabetes typ 1