• SGN

Diabetes typ 1

Startar enligt önskemål en tråd med temat typ 1 diabetes.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 20:21:17:
    Jag efterlyser en tråd där man kan träffas och utbyta erfarenheter kring allt som rör diabetes... Hoppas att många hakar på!

Själv är jag en typ 1 sedan 2005. Har en dotter född 2002.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 19:38:18:
    OK. Inte så många som har hakat på ännu så jag presenterar mig själv så kanske någon mer gör samma sak...
    Jag heter Sara är 26 år och bor i Malung. Har snart varit gift i ett helt år med Ola 32 år. Vi har varit ihop i 11 år och gått igenom mycket tillsammans, bland annat glädjen att få ett barn. Hon heter Nora och har blivit 4 år. Min diabetes kom inte som någon överraskning. Min släkt består av diabetiker, i alla fall till stor del.
    Jag har växt upp med en far som var diabetiker och sett vad sjukdommen kan ställa till med, han dog 42 år gammal för 13 år sedan. Jag vet att mycket har hänt inom diabetesvården, men jag är livrädd. Har fått pratat med en terapeut men hon kan inget om sjukdommen och jag känner att det är många frågor jag behöver svar på. Jag vill höra från diabetiker hur de upplever saker och ting. Jag har en underbar diabetes sköterska, men hon är ju inte diabetiker... Förra julen fick jag missfall i vecka 15. Hade inte en aning om att jag var gravid, så själva missfallet kände jag som en "lättnad" eftersom jag inte hade haft några bs värden utan pendlat väldigt mycket. Men man undrar ju om man ska våga försöka igen. Just nu är jag nyfiken på hur ni med diabetes har haft det under graviditeten. Hur funkar det? Vad kan hända? Vilka missbildningar riskerar man på fostret? m.m. m.m. Snälla dela med er! Och ta gärna upp andra saker som rör diabetesen.

• Svar på tråden Diabetes typ 1
  • Luna y Anouk

Hejsan! Nu har jag hittat hit oxå! Jag fick diabetes typ 1 maj -06 efter att jag haft grav diabetes -04 och -05 ,men jag mår ganska bra.. jag har nyligen börjat jobba kväll /natt och undrar hur andra nattarbetande diabetiker löser matfrågan.. hur äter ni?? Har ni tips på nyttiga nötter man kan frossa i?

• schelena
    SGN
    Jag hade också gryningsfenomen och det blev stor skillnad när jag fick pumpen. Jag låg jättehögt på morgonen och det tog hela förmiddagen innan det var nere på normalt igen. Men som sagt när jag började med pump fick jag till mina värden till morgonen.

Hur har det gått de här nätterna? Hur har du legat? Hur ligger du på morgonen när du vaknar?

Luna
    För mej funkar det inte att jobba natt så jag undviker det så mycket det går. Blir tokknas med mitt socker dygnet efter nätterna jag jobbat.
  • SGN

schelena: En period hade jag känningar varje natt. Nu har jag mixtrat med insulindoserna så jag har inte kollat bs på natten, men när jag vaknar kan jag ligga på 8 och lite senare helt plötsligt på det dubbla eller mer... Sedan sitter det i tills på eftermiddagen (jag försöker justera med lunchdosen). Ibland tar jag några enheter bara för att få ner sockret, om det ligger jätte högt. Jag orkar inte hålla på och kolla bs stup i kvarten.
    Nu ska jag köra mina insulindoser några dagar till sedan ska jag göra tre dygns kurvor (då tar jag bs runt kl.4 på morgonen + före/efter maten och när andan faller på) och maila till sjukhuset. Få se vad dom säger. Men jag vill ha en pump och det nu... Jag har haft en Guardian (bs mätare som man lånar från sjukhuset som sitter som en pump och mäter bs var 5:e minut), men den krånglade efter som sockret svängde för snabbt... Så den ville inte vara med mer efter ett dygn.

Jag är trött på att vara trött, jag vill vara en glad och pigg mamma. Inte en trött och irriterad surkärring.

• schelena

Jag förstår dej. Jag är också trött och grinig mot mina nära och kära och det är inte riktigt mitt rätta jag som kommer fram. Hoppas du får rätsida på dina värden och att du hittar krafterna igen och blir pigg och glad

• SGN

schelena: Tack! Jag har så dåligt samvete för att jag blir grinig, och jag blir grinig för att vissa inte fattar att man är helt slut. Samtidigt hur ska de kunna veta det när man inte talar om hur man mår... Jag vill inte hålla på och gnälla dagarna i ända, men jag orkar knappt med de vardagliga sakerna längre.

När sockret håller på och åker berg- och dalbana känns det som jag har feber. Trött, frusen, varm i pannan, orkeslös. Hur känner ni det?

• helena1981

Fasiken SGN hoppas vekrligen att du får ordning på blodsockret. Verkar ju som att du vekrligen är en bra kandidat för pump!!

Nej man är ju inte den trevligaste i världen när sockret åker berg- och dalbana hela tiden. Jag mår illa när sockret svänger för snabbt. Brukar även bli såå trött när det blir för högt.

Jag kör en CGM monitorering nu, ska in och kolla imorgon. Ska bli spännande!! Har inte riktigt vanliga värden eftersom att grav-hormonerna spökar lite konstigt ibland, men intressant att se i alla fall. Känner mig som världens försöksperson med alla slangar och nålar. En på varje sida av magen!! Hahah

• SGN

helena1981: Ja, jag hoppas också. Samtidigt gruvar jag mig för jag tycker det ser jobbigt ut att "sitta fast" dygnet runt. Men det är väl en vane sak kan jag tro. Tycker också det verkar vara svårt att sätta "kanylen" själv. Jag är skit rädd för nålar och stick. Med andra ord så har jag fått helt rätt sjukdom . När de satte "kanylen" till Guardian trodde jag att jag skulle svimma, är det likadan "kanyl" till insulinpumparna?
    Kroppen har nog vant sig vid höga värden, förut blev jag också illamående när sockret svängde snabbt uppåt. Trodde nästan jag var gravid för jag mådde verkligen pyton på morgnarna...

• helena1981

Ingen fara!! Jag är också nålrädd! Men det unkar mkt bättre när man har kontroll över det själv.

Använder aldrig injektor när jag sätter mina nålar. Vill ha full koll så att man kan ångra sig och det gör alldeles för ont.

Nålarna till pumpen är mkt mindre än den till elektroden. I början tog det mig ca en halvtimme att byta, men nu går det på fem minuter.

Man vänjer sig. Inga problem SGN, fördelarna är så övervägande!!!

• SGN

Snälla var ärliga och rada upp för och nackdelar med pump.

Idag har jag kollat bs tre gånger med några timmars mellanrum och har legat mellan 6 och 7 varje gång! Skönt, hoppas att jag har hittat något så när rätt nu! Jag har dock varit jäkligt trött hela dagen, men det kanske beror på att kroppen håller på och ställer om sig.

• helena1981

Kan ta ett tag innan man vänjer sig vid nya nivåer. Håll ut SGN!!

Fördelar:: Enklare med allt som har med mat att göra.
    Lätt att anpassa basaldoser till olika behov vid
    olika tider på dygnet.
    Värden som planar ut.
    Minskad mängd känningar.
    Specialfunktioner som gör att man kan sprida ut dosen om man ska på långmiddag eller fest.
    Lätt att justera om du har tränat eller om du blir sjuk.
    + en massa bra saker som jag inte kommer på just nu!!

Nackdelar:: Sitter fast mest hela tiden.
    Lite jobbigt när man ska bada och så på sommaren.
    JObbig i varma fuktiga klimat med tejp som lätt lossnar (t ex när man är på semester)
    Om den går sönder!!
    Nålstopp (har hänt 2 ggr under de 10 år jag har haft
    pump)

Pump är verkligen toppen!!

Svar på tråden Diabetes typ 1