• MyFine

Torra läppar!

Mina läppar är torra som jagvetintevad. Ont gör det då det blir småsprickor hela tiden. Har provat smörja med lypsyl (labello) och vaselin, det enda jag har här hemma. Men det hjälpte absolut ingenting.. Så nu måste jag inhandla nånting annat.
    Nån som har nått supertips mot torra läppar??

• Svar på tråden Torra läppar!
  • sophiie

De finns lite återförsäljare lite var överallt.. Säljs mycket privat, men det finns några som säljer via sitt företag, tex hudvård/fotvård ect..

• AstraTrillian

Elizabeth Ardens Eight hour creem är superbra tycker jag. Har använt den i flera år och hittar inget annat som funkar lika bra. Den är ganska dyr men väldigt dryg och bra. Det torra läker.

• MyFine

Knorpan: Jo, jag har funderat på att köpa den länge nu.. Men som sagt kostar den ju. Men det kanske är värt det, man kan ju använda den till annat än bara läpparna.

• AstraTrillian

Ozzan: Man kan använda den till _allt_ En bra investering med andra ord. Har faktiskt haft den på solbränd hy, eksem etc med bra resultat.

• caramel meringue

Min hudläkare sa att jag endast skulle använda vaselin. (och en salva på recept som jag fick av honom)
    Försvarets var tydligen dåligt.Mina läppar var totalförsörda förra vintern, men denna salva och vaselin hjälpte.
    De blev torra och sprack denna vinter också och testade försvarets ändå. Mina läppar blev värre! Fast det kan ju funka på andra. Jag är även allergisk mot "naturprodukter"

Nu använder jag vaselin och bepanthen (tror den heter så) från apoteket. Underbart!

• caramel meringue

Elizabeth Ardens Eight hour cream har jag också tänkt köpa, men får aldrig råd. Tror den är superbra!

• Tina83

använd varken, lypsyl, vaselin eller idomin. de innehåller parraffin och petrolatum, vilket ökar behovet av att använda produkten. dessa ämnen är konstgjorda och utvinns bl a av bensin.läpparna kan inte ta åt sig av dessa ämnen, utan lägger sig som ett lock.

använd istället cerat utan parraffin mm. då tar huden åt sig av ämnena.

• Tina83

använd typ olivolja, jojobaolja, aloe vera, honung mm. dessa finns ju i olika cerat

• caramel meringue

Vaselin tipsade i alla fall hudläkaren om.
    Aloe vera använde jag på mina läppar och de blev totalförstörda!
    Jag tror att man får prova sig fram.

Däremot är nog de flesta överens om att man inte ska använda lypsyl. (det som heter lypsyl) Det innehåller väl mest vatten och torkar ut?
    Det är därför vaselin är bra, det innehåller inget vatten.

Svar på tråden Torra läppar!