• MyFine

Torra läppar!

Mina läppar är torra som jagvetintevad. Ont gör det då det blir småsprickor hela tiden. Har provat smörja med lypsyl (labello) och vaselin, det enda jag har här hemma. Men det hjälpte absolut ingenting.. Så nu måste jag inhandla nånting annat.
    Nån som har nått supertips mot torra läppar??

• Svar på tråden Torra läppar!
  • Tina83

lypsyl innehåller främst paraffin, vilket är kraftigt uttorkande, o det är "beoendeframkallande". det mjukgör för stunden, men i länden blir man väldigt torr istället.

vaselin fattar inte jag hur läkaren kunde rekommendera, eftersom det också är gjort av parraffin. märkligt.

fråga en hudterapeut vad hon skule rekommendera, hon skulle garanterat inte säga vaselin!

• Indianica

På mig funkar försvarets hudsalva i stick, kostar 16 kr på apoteket, innehåller inget paraffin

• caramel meringue

Jag litar på min hudläkare och vaselin har fungerat bra för mig.
    Han är utbildad och jag tror inte att han skulle säga en sådan sak om det var dåligt.

• idiblon

Tänk på att torrheten kommer inifrån! Drick vatten!!! Visst kan man komplettera med någon salva, och speciellt skydda då mot kylan som råder nu. Men viktigast är ändå vatten.

• caramel meringue

Ja, och att inte slicka på läpparna, men det vet jag inte är lätt så man är torr! Smörj hellre med något då. Jag skulle smörja ofta!

• Jii

Oriflames tender care är bra.
    Gillar Åhlens leppcerat i serien olive.

Vaseline - funkar INTE för mig.

Lypsyl - har varit beroende men det är verkligen skitdåligt!

Labello - funkar

Nueva (apoteket) - funkar

Hälsokost har nåt med bivax o annat jox - funkar

• tessan8micke

INTE Lypsyl, man blir bara torrare och beroende.
    Jag har varit beroende av cerat i 10 år typ..måste fortfarande smörja in läpparna ganska ofta, men mycket mer sällan än tidigare och de enda som funkar på mig är:

Eight Hour Cream, verkligen super, den kostar, men räcker hur länge som helst.

CARMEX. Också kanonbra!

• vackrastarflow

Neutrogena Hand Creme som finns att köpa på Apoteket är superbra. Det är en parfymfri fet handkräm som kan användas på läpparna (står på förpackningen), inte beroendegivande!

• Tina83

caramel: hur många år sedan sa han att vaselin va bra???

jag vet vad jag pratar om, har läst mycket om hud,o är mycket intresserad av detta ämne. men visst, använd vaselin du...

faktum är i alla fall att vaselin o lypsyl inte funkar i långa loppet, o så är det. det är bevisat i forskning också.

cerat som finns på hälsokosten är jätebra. de som innehåller bixa, olivolja, honung mm.

• madlo

Försvarets hudsalva, dom där lilla gröna som de säljer på apoteket ! TUMMEN UPP säger jag bara, skit bra 16:- för de små och 29:- för de stora.. inga pengar alls.. de hjälper!

• Ellah

Locobase Repair - jag får ibland så narriga läppar att de spricker och blöder, är helt röd runt omkring - detta är det enda som går in på djupet och verkligen reparerar "skadan". Använder ingen mer Lypsyl eller annat likande efter detta.

• caramel meringue

Tina83

Ett år sedan.
    Ja, självklart använder jag vaselin. Jag jag litar mer på en hudläkare...

TS får tro på vem hon vill, det är hennes beslut. Jag har sagt min åsikt och den stannar här.

"Naturcerat" fungerar inte på alla. Mina läppar blev förstörda av dessa.

Så TS, som sagt, prova dig fram!

• daggvåt äng

Jag har testat alla varianter man kan hitta. Med mineraloljor och utan. Det enda som hjälper mig (oförklarlig sjukdom) är carmex. Luktar lite skumt, känns lite skumt när man tar på det, men det räcker med att smörja in morgon och kväll. Gjorde nog det oftare i början men nu räcker det.
    Jag köpte mitt på NK i gbg. Är inte så vanligt i sverige om du inte bor i storstad men det går garanterat att köpa på internet.

• ohlssons

Eight hour creme är fantastisk!! Väl värd pengarna (brukar passa på att köpa på taxfree när man reser..)!

• ohlssons

just det! elisabeth arden är märket om du vill leta upp den nånstans.

Svar på tråden Torra läppar!