• LillaLinan

klöser på soffan!!!!

Vår perserkatt klöser på nya soffan!! Va kan man göra? Han har klösbräda men gillar soffan mer! Va kostar det att operera bort klorna? (vi har klippt dom men det hjälper inte)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 20:22:59:
    Bäst att tillägga; NEJ jag visste inte att det va olagligt att operera bort klorna!
    NEJ jag är inte ngn djurplågare eller ngn som torterar djur.

Till alla duktiga FL människor som har 100 katter å trasiga möbler; Jag vill inte ha ett trasigt hem men vill ha kvar min katt utan att behöva skälla på den hela tiden. TIPS om hur man får honom att sluta klösa välkomnas!

• Svar på tråden klöser på soffan!!!!
  • Merenwen

Man opererar dessutom bort katternas motsvarighet till ytterska fingerleden när de "avkloas", så det är ett stort ingrepp.

• Skärgårdsfru

Sandiberu

Ja vitpeppar är en billig och bra lösning so brukar avskräcka många katter. Det skadar ju inte katten. Andra knep kan vara att sätta dit en bit aluminiumfolie, spruta med citronspray, ättikspray eller liknande.

• Skärgårdsfru

Merenwen

Intressant länk. Tackar, den ska jag spara i kattmappen under mina favoriter

• bimmer

Min mormor hade problem med att katterna kloade på hörnet av sin säng så hon satte upp en bit plast där och det tyckte de verkligen inte om att kloa i. Ett billigare alternativ att börja med kanske?

• Merenwen

Undrar om inte katterna skär sig på aluminiumfolie?

• Merenwen

(varsågod, Skärgårdsfru, förresten )

• ReRant

TS har ju inte kommenterat det här med att operera bort kattklorna.. Var det ett skämt eller? Hoppas fan det.

*Kommer bumpa tråden tills man får ett kommentar om det hela*

• lilla mej

så konstigt är det inte med att operera bort klorna för det görs i många andra länder, tex här på irland jag vet en dam som gjort det på sin katt och den verkar ju inte lida fysiskt men kan ju inte klättra och göra naturliga saker som katter behöver sina klor till, så kanske den lider psykiskt. Men tycker inte det är en ok grej att göra. Man kan ju faktiskt klippa klorna. och det finns ju spray som kan fungera.

• LillaLinan

Trist att man inte kan starta en tråd här på FL utan att personer som verkar vara så uppenbart missnöjda med sitt liv så de roar sig med att gå runt å kalla folk för ditten å datten. Till er som i denna tråd kallat eller påstått...trott eller va ska man säga att jag är djurplågare å att jag torterar min katt, till er kan jag bara säga BIG misstake! Min katt är min bäbis och om ni visste allt jag gjort för han så skulle ni fått dåligt samvete för era egna djur! Tro mej! Jag visste inte att det va olagligt eller djurplågeri att operera bort en innekattsklo...nu när jag vet det så finns såklart inte det med som ett alternativ. Innan ni skriver sånt till ngn i ngn tråd igen, FRÅGA! För jag blev faktiskt uppenbart sårad hur ngn bara kan TÄNKA en sånn sak om mig.

Till er andra som inte letar fel i allt man skriver å som kommit med tips Tack så mkt, vill gäna ha fler!

• A o E

TS! Jag har samma problem med min katt.
    Båda sofforna här hemma är helt sönderklösta trots försök med fyspray och klösbrädor ingnuggade med kattmynta.
    Hade förut en gammal ihoprullad trasmatta ståendes i ett hörn i vardagsrummet. Det funkade bra. Men när jag fick barn behövdes den hörnan till annat... Så nu har jag väldigt fula soffor. :(

Merenwen
    Ska också kolla in den där länken. Stämmer som du säger att de behöver sträcka på ryggen.

Svar på tråden klöser på soffan!!!!