Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MammaFia

Månadspeng till 12-åring?

Hur mycket är det rimligt att en 12-årig kille får i månadspeng å vad krävs för att han ska få den (alltså städa sitt rum mm).

Diskussionerna går heta här hemma... Ni vet; Alla andra får ju...

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-24 18:23:46:
    Vad ska dessa pengar gå till?
    Behöver de betala sitt lördagsgodis, biobesök å andra nöjen för månadspengen eller betalar ni det utöver?
  • Svar på tråden Månadspeng till 12-åring?
  • Esmeralda123

Jag skulle nog ge 500 kr. Självklart ska han hålla ordning i sitt rum och hjälpa till med andra saker.

• lövet2

Det där hänger på familjens ekonomi i övrigt. Min 12-åring får 100 kr/månad, och det ska räcka till godis och nöjen. Någon enstaka gång kan jag bidra till ett biobesök.
    Månadspengen är inte kopplad till några krav på städning, utan städningen är något vi tar för sig.
    Möjligheten finns att tjäna extra pengar genom att vara barnvakt åt lillasyster eller panta in flaskor ....

• MammaFia

Fler med 11-12 åring?

• biomedbonus

JAg ger min bonusson som är 7 år 100 kr och det räcker ju knappt till något. Jag tycker en 12åring ska lära sig ansvar över pengar och då skulle jag ge 500 kr. Men då ska det oxå vara till barnet nöje och saker.
    Kläder skulle jag köpa. Men när barnet börjar högstadiet skulle jag nog ge hela barnbidraget men då ska et täcka allt.

• biomedbonus

men nu har jag ju inga 12åringar

• MammaFia
    biomedbonus skrev 2007-01-24 20:00:05 följande:
    JAg ger min bonusson som är 7 år 100 kr och det räcker ju knappt till något. Jag tycker en 12åring ska lära sig ansvar över pengar och då skulle jag ge 500 kr. Men då ska det oxå vara till barnet nöje och saker. Kläder skulle jag köpa. Men när barnet börjar högstadiet skulle jag nog ge hela barnbidraget men då ska et täcka allt.
    Det här med bonusbarn...
    Det är bonussonen det gäller här. Han får månadspeng hos sin mamma å vill nu ha  här oxå. (Hon har tidigare haft hela barnbidraget)
    Där har han fått betala nöjen som Grönan å lördagsgodis själv, men sånt har vi alltid betalat åt honom.

Han försökte med att få lika mycket månadspeng här som hos mamma, men då får han ju dubbelt än de andra. Det tycker inte vi är rimligt.
  • 1malle
    500:- för en 12 åring är alldeles för mycket.
    Det är vad min snart 15 årige son har....
    Men utöver de pengarna så betalar jag busskort åt honom som han behöver då han går i friskola långt hemifrån...´
    Hans 500:- är rena fick pengar som han kan göra vad han vill med, kläder köper jag o han tillsammans, vill han ha ett dyrare allternativ på tex jeans så får han skjuta till av sina pengar...
    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • biomedbonus

Haha smart grabb! nej jag tycker inte heller det är rimligt , ni kanske ska dela summan på mitten så mamma betalar halva av det hon ger nu och ni resten.

• Fru Wadell

har oxå bonusbarn som är 12 år. Hon får 300 kr / månad och det ska räcka till bio, godis, buss (förutom resor till och från mamman, dem betalar vi). Vi betalar gårdenkort, aktiviteter på kvällar ex kulturskolan, kläder och det godis vi köper på helgen får hon äta av men vill hon ha annat får hon köpa själv. Sedan har hon en mobiltelefon där vi betalar in 200 kr/månaden. Allt som överstiger den summan får hon betala själv och då använder hon månadspengen. Jag har två bonusbarn. En på 12 år och en på 15 år. 12-åringen bor här och får endast de pengar vi betalar, hon får inget från mamman. Pojken är 15 år, bor hos sin mamma, och får hela sitt barnbidrag och därav ingen månadspeng av oss. jag tycker inte att de ska ha månadspeng hos båda föräldrarna, det räcker med att man får hos, som i ert fall, mamman. vad säger hon om det hela?

Lena

• MammaFia
    biomedbonus skrev 2007-01-24 20:07:52 följande:
    Haha smart grabb! nej jag tycker inte heller det är rimligt , ni kanske ska dela summan på mitten så mamma betalar halva av det hon ger nu och ni resten.
    Det tänkte vi ta upp med mamman å försöka komma överens om en summa. Men eftersom han där får betala alla nöjen själv å vi betalar dem åt honom, så blir det lite ojämnt.
    Vi vill såklart att han ska kunna följa med resten av familjen till Grönan, bio osv eftersom vi betalar åt våra gemensamma barn.
Svar på tråden Månadspeng till 12-åring?