• Mumu

Smörja torr bebis?

Vi har olja i badet när Abbe badar och smörjer honom med lotion varje dag, men han har ändå jättetorra fläckar över hela kroppen. Det verkar som vi behöver något som är mer mjukgörande och fetare än lotion att smörja med.

Vad smörjer ni era bebisar med? Vad funkar bra?

• Svar på tråden Smörja torr bebis?
  • kobra

Många barnoljor består till största delen av paraffinolja (mineralolja).
    Samma olja gjorde professor Sandra Kleinau experiment med på Uppsala universitet. Hon visade att paraffinolja (mineralolja) orsakar ledförändringar (ledgångsreumatism).

Paraffinolja tas upp och lagras i kroppen. De normala hudfunktionerna störs och huden blir torrare.

Det lömska är att det känns bra för stunden

• choppa

Oj, va mycket ni kan. Ska börja kolla upp mina krämer lite nogrannare...

• linapina

Vår lilla på 6 månader har kortisonblandad hudkräm för sina torra fläckar. Vill inte alls hålla på och smörja nu när hon är så liten, men vi måste för annars kan hon få småsår och dyl. Om det inte funkar med annat så kanske du ska kolla upp det. Vi smörjde i tre dagar och sen blev hon bra, men det återkommer lite då och då.

• Myrillan

Linapina: Har hon eksem då?
    Jag har eksem och använder kortison väldigt sällan. Det är ju starkt och framför allt hudförtunnande.
    Min sambo har oxå eksem och jag hoppas innerligt att våran som inte får det.

• kobra

Nackdelen med kortisonkrämer är att huden tunnas ut på dessa ställen och som sagt så återkommer bara besvären istället för att försvinna helt.

Läkaren skulle ha mig att smörja med kortisonbaserad salva men jag vägrade och smörjde en vetegroddsolja istället och tjejen som idag är 4 har aldrig haft problem men en kompis som smörjde sin dotter med kortison har aldrig blivit bättre.

• Mumu

Abbe badar ungefär en gång i veckan, högst två. Vi brukar smörja honom med vanlig tunn barnlotion från ACO, så vi har inte testat nåt "starkare" ännu.

Tack för bra information om mineral-/vegetabiliskaoljor!

Får kika lite på apoteket och se om det finns något receptfritt som verkar okej att smörja med.

• linapina

Myrillan: Det fåniga är att läkaren inte visste om det var eksem eller inte utan skrev ut salvan ändå. Därför behandlar jag bara det nödvändigaste när hon blir torr. Vi får alltid recept så fort vi går till doktorn tycker jag, men jag säger att jag bara hämtar ut om jag tycker att det behövs. Men denna salva består av 20% kortison ungefär.

• Chiara

Min son har också jättetorr hud över hela kroppen med röda fläckar. Vi började smörja med Miniderm 1-2 ggr/dag för ca 3 veckor sedan och nu är han bra. Vi fortsätter smörja ändå dock för att förhindra att det ska uppstå sår som kan bli infekterade (råd av BVC och läkare på barnsjukhuset). Badar honom 1 gång/vecka och har då barnolja i vattnet.

Svar på tråden Smörja torr bebis?