• Mumu

Smörja torr bebis?

Vi har olja i badet när Abbe badar och smörjer honom med lotion varje dag, men han har ändå jättetorra fläckar över hela kroppen. Det verkar som vi behöver något som är mer mjukgörande och fetare än lotion att smörja med.

Vad smörjer ni era bebisar med? Vad funkar bra?

• Svar på tråden Smörja torr bebis?
  • magica71

Som upplysning kan jag berätta att jag frågade apotekets kundcentrum om de hade några mjukgörande krämer i sitt sortiment som INTE innehåller paraffin. Jag fick följande svar:
    Hej!

De flesta krämer innehåller Paraffin men har hittat två utan:

Vad innehåller Monilen?
    Ett gram kräm innehåller
    Verksamma ämnen: Karbamid 40 mg och natriumklorid 40 mg.
    Övriga ämnen: Isohexadekan, stearoylmakrogolglycerider,
    cetostearylalkohol, sorbeth-30, stearinsyra, trometamol, metylparahydroxibensoat
    (konserveringsmedel E 218), propylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E
    216), renat vatten.

Decubal kräm
    Innehåll/Deklarationer
    Aqua
    Isopropylene Myristate mjukgörande
    Glycerin fuktighetsbevarande
    Sorbitan stearate mjukgörande
    Lanolin mjukgörande
    Dimethicone vattenavvisande
    Cetyl Alcohol mjukgörande
    Polysorbate 60 emulgeringsmedel
    Sorbic Acid konserveringsmedel

Med vänlig hälsning
    Eva

Apoteket Kundcentrum

• Barbaskön

Min bvc sköterska rekommenderade Locobase fetkräm och den fungerar utmärkt men man måste "behandla" ca 1 vecka 2 gånger om dagen för att få effekt.

Jag har varit noga med att göra denna kur och nu behöver jag inte längre smörja in barbasöt hon är så mjuk och go över hela kroppen! Det är så lätt att sluta smörja när man ser att torrheten försvinner men man ska alltså fortsätta behandla några dagar till för att slippa få det åter!

Lycka till!

• Syllen

Hur ofta han badar spelar roll och något som jag inte hittar att en enda frågat dig är vad har du för tvättmedel använder du sköjlmedel?
    Både jag och min en son är tvättmedelsallergiker och på vintern är det värre då tål inte jag ett enda men min son har det lite bättre.
    Ringblomssalva är bra till mycket även jättetorr hud men vi tål inte ringblomma så prova inte på hela kroppen om du vill testa det.
    Om han nu ev är har känslig hud.
    Mitt krypin är än så länge mycket tomt men fler uppgifter ifrån dig så kan jag ge fler tips ifrån min sida.
    Men det är värt att prova krämer med aloé eller ringblomma, bara för att jag och min son är allergiska emot ringblomma behöver ju inte din son vara det. Mvh En som bryr sig (jag har provat mycket på både mig och min son)

• Mumu

Hej Syllen! Som jag skrivit tidigare så badar Abbe inte alls ofta, en eller högst två gånger i veckan. Vi använder vanligt sensitive-tvättmedel (via tror jag det är), men jag använder faktiskt sköljmedel! Skulle det alltså kunna vara det?

Hans torra fläckar är inte rodnade och det verkar inte klia alls på honom, han är bara torr. Däremot kliar han sig ofta i ögonen, men det har jag sammankopplat med trötthet...

Varken jag eller min sambo är allergiska eller överkänsliga mot något, så därför tänker man kanske inte lika långt när det gäller tvättmedel och såna saker, som man skulle göra om man själv hade problem med exem eller allergier.

Vi ska i alla fall börja med att köpa Miniderm och smörja på de torra partierna nån vecka och se om det blir lite bättre. Det är ju många som rekommenderat det i den här tråden. Vi har smort med olika oljor (om de varit vegetabiliska vet jag dock inte) då och då, men jag tycker inte det har get något bra resultat.

Tack, alla, för jättebra svar!

• wozzgirl

Vad är det för farligt med parafin? *inte alls insatt*

• Tabby

Läs på första sidan inlägget från Myrilla. Där finns bra info.

• wozzgirl

Oj.. borde läsa lite noggrannare märker jag.

• Atjo

Miniderm löste Alicias problem med torr hud. Hon var sträv som sandpapper främst på magen men efter att ha använt miniderm någon månad så blev hon jättefin. Trodde också att det hade att göra med sköljmedlet och tvättmedlet, men det visade sig att det inte var det, för nu använder vi vanligt tvättmedel och sköljmedel och hon har inte fått tillbaka sin torra hud, utan är hur mjuk och len som helst. Så prova miniderm ett tag och se hur det går!

• Syllen

Funkar inte Miniderm så byt tvättmedel. Min son hade också bara torra partier verkade inte klia och var inte röda. Neutral tvättmedel har funkat på honom och mjukmedel andvänder jag ibland bara. använder mer strykjärnet som kläduppmjukare till våra kläder. Via Sensitive fick vi ordentliga utslag utav och ännu torrare hud.

Visst jag kommer själv ifrån en högriskfamilj när det gäller allergi. Tyvärr så är även samhället så idag att barn behöver inte ha allergiska föräldrar för att själva kunna visa allergi.

En annan salva att rekommendera är Helosan och Fenuril. Fenuril finns både receptfri och sen den lite starkare min son fick som är receptbelagd.

• Barbaskön

Har erfarenhet att Fenuril lätt kan svida, prova locobase istället!

Vi testade miniderm men den salvan var för "vattning" och inte tillräckligt fet för oss!

• Syllen

Har inte barnet ont eller att det kliar som eksem kan göra så svider inte Fenuril på det sättet. Jag har använt den på mina eksem och även enbart vid torr hud. Locobase svider mer för mig än Fenuril

Svar på tråden Smörja torr bebis?