• Mumu

Smörja torr bebis?

Vi har olja i badet när Abbe badar och smörjer honom med lotion varje dag, men han har ändå jättetorra fläckar över hela kroppen. Det verkar som vi behöver något som är mer mjukgörande och fetare än lotion att smörja med.

Vad smörjer ni era bebisar med? Vad funkar bra?

• Svar på tråden Smörja torr bebis?
  • Myrillan

Linapina: Det lät mycket
    Var försiktig. Försök med nåt annat. Typ vegetabilisk olja. Vetegroddsolja kanske som kobra skrev

Jag har Locoid salva. Den är stark och receptbelagd. Men det står 0,1 % på den. Jag ifrågasatte det till läkaren, för jag ville ha en stark salva den gången för jag hade så mycket eksem då.
    Men det är hydrokortison och inte kräm utan salva. Tydligen så är det starka grejor
    Jag hittade en intressant sida där man kan blanda sina egna recept på vegetabiliska oljor.
    www.shenet.se/recept/hudolja.html
    Recept IV ska jag prova

Ha det så gott

• EmLu

Hej.
    Min son har också väldigt torr hud med torra fläckar som du beskriver. Min bvc sjuksköterska rekomenderade Miniderm. Det finns på apoteket och fungerar jättebra. Prova det.

• linapina

Myrillan: Jag läste nog fel men det står "20% prop-någonting i Locobase" på tuben så det kanske inte var 20% kortison. Men jag provar gärna era förslag så slipper jag använda det receptbelagda på minstingen

• IzaNova

Jag smörjer min dotter med Miniderm och det fungerar jättebra... morgon och kväll.

• IzaNova

Jag smörjer min dotter med Miniderm och det fungerar jättebra... morgon och kväll.

• Zuz

Sjuksköterskan på Bvc sa att det går bort av sig självt
    och att det är jättevanligt att bebisar blir torra i huden.
    På min lilla tjej försvann det torra helt efter när hon var 2½-3 veckor!

• kristinah

Miniderm verkar innehålla alla slags parafin, glycerol, vaselin etc som INTE är så bra för bebishuden. Enligt FASS
    Vegetabiliska oljor ska det ju helst vara...oliv, mandel, solros eller rapsolja.

• Zuz

Hej igen!
    Jag gick in och kollade lite i ditt krypin
    och såg att din bebis INTE är nyfödd,
    som jag trodde,så bortse ifrån mina råd!
    Hör med Sjukstöterskan på BVC,
    hon kanske har lösningen på problemet!

Han är jättegullig förresten!
    Lycka till!

• kobra

Som alla vet så tas vegetabiliska oljor från olika växter. Från 990101 måste alltid växtens latinska/internationella namn anges i ingrediensförteckningen.
    Om det däremot står Vegetable Oil, så vet man inte från vilken växt oljan kommer eller hur många olika oljor som ingår. Detta beror på att Vegetable Oil är återvunnet matfett från gatukök, restauranger, livsmedelsbutiker etc.

källa: från dermanord

Svar på tråden Smörja torr bebis?