• MissGoodie

Förvälla mat?

Jag ska göra en matpaj ikväll och ska göra den med feta och spenat. Färsk spenat.
    Det står att man ska förvälla spenaten, men i mina öron låter det rätt vidrigt. Ska man verkligen förvälla spenat? Jag har iofs köpt babyspenat, så den är ju mycket mindre och mjukare än vanlig krispig spenat.

Jag undrar iaf om det är nån av er där ute som vet :)

• Svar på tråden Förvälla mat?
  • Microlys

Vadå "vidrigt"??? Du lägger den ju bara en kort stund i kokande vatten så att giftet försvinner... Så är det ju med spenat man köper som är fryst... den är förvälld...

• Microlys

Nej jag hade lite fel där angående gift... det är som såhär att man tar bort viss del av oxalsyran som blockerar kalcium och järn. Så om du vill få i dig de mineralerna ska du förvälla. Hm jag hittade denna sida, du kan ju läsa själv...

www.masesgarden.se/recept/18-04.asp

• MissGoodie

Jag bara såg framför mig hur den blev alldeles slibb-mjuk och slemmig. Men om jag bara slänger ner det i kokande vatten och sen har ur det, då har jag förvällt det alltså?

Och oavsett om det är vanlig spenat eller babyspenat?

• Microlys

Vet inte riktigt... läs på den sidan så ser du lite mer... sökte på "förvälla spenat" på google.

• MissGoodie

Jag kollade där :)
    Men jag får väl testa att förvälla då. Tack för din hjälp!

• Microlys

Vassego! Hoppas pajen blir god! (Och spenaten hade ju blivit slibbig i ugnen också fast då ligger den ju redan i pajskalet haha...)

• MissGoodie

Jag har faktiskt en fråga till. Jag upptäckte precis att jag BARA har fltande margarin! :( Jag ska ha 75 gram smör till degen. Kan man använda flytande och hur "översätter" jag från gram till dl-termer? :/

• notsofantastic

75 gram smör = 0,75 dl flytande margarin

Fast jag tror inte alls det blir lika gott som om du hade använt riktigt smör.

• MissGoodie

notsofantastic - Tack! Tror du inte? :/ Är det kanske inte ens nån idé? Fasiken. Jag har ingen möjlighet att ta mig till affären heller...
    Jag får nog testa och kan försöka komma ihåg att låta er veta hur det blev helt enkelt ;)

• notsofantastic

MissGoodie,
    Pajen kommer säkerligen gå att äta men det blir ju en helt annan smak med riktigt smör. Fast jag är en margarinhatare. Har aldrig margarin hemma.

• MissGoodie

notsofantastic - Nå, den ser helt fantastiskt god ut, men jag har faktiskt inte testat den än...
    Men sonens pappa kom och lämnade sonen och han köpte faktiskt med sig margarin, så jag ska testa resten med riktigt smör :)

Svar på tråden Förvälla mat?