• Kosmos

Blodgrupp A RhD neg

Undrar om det är någon mer med den blodgruppen, och om den är vanlig eller ovanlig?

• Svar på tråden Blodgrupp A RhD neg
  • Nathalie009

jag har hört att det bara är några få procent i hela sverige som har blodgrupp negativ, en tjekompis till mig har det och hon sa det. då måste man få sprutor igenom graviditeten för att unvika missbildningar har ajg hört. lycka till hoppas alt går bra =)

• LinaB

Jag har Rh-negativ A.
    Det är inte den vanligaste, men inte en ovanligaste heller.

• TULLE tjejen

hallå!
    Jag har A RhD neg... Vet inte om det är så ovanligt faktiskt! har en kompis som också har det!

Man får inte ta sprutor igenom graviditeten, men man får ta en hel del blodprover för att kolla så allt är bra med mig o bebben!

//Malin

• Kosmos

Du har väl inte haft några problem under din graviditet på grund av blodtyp väl?

• systeryster80

Om jag har förstått det rätt kan det innebära att du bildar antikroppar mot barnets blod och då kommer du att få en spruta efter förlossningen. Får man inte den kan det bli problem vid nästa graviditet. Det är inget "farligt" idag.

• Månsi

jag har den blodgruppen :)
    man får lämna blod en extra gång alltså två ddr iställe för en :)
    sen när min dotter kom ut tog dom blod prov på henne me å hon var också negativ å då behövde man ingen spruta men hade hon vart positiv hade jag fått en spruta för att inte bilda antikroppar mot mitt nästa barn ojj vart långt hoppas ni förstår fråga annars :;)

• Soffie

nån som vet vilka blodgrupper som är vanligast och ovanligast.
    Hur många finns det?
    Min sambo har en väldigt ovanlig blodgrupp fick han veta när han gjorde test inför lumpen.
    Jag har AB tror jag... jag behövde inte ta några sprutor vid min 2 graviditet så jag är neg eller var det rh positiv??? glömsk

• Kosmos

Tack de va jätte bra svar :)

• Bebis i december

Jag har också A neg...

Svar på tråden Blodgrupp A RhD neg