• Kosmos

Blodgrupp A RhD neg

Undrar om det är någon mer med den blodgruppen, och om den är vanlig eller ovanlig?

• Svar på tråden Blodgrupp A RhD neg
  • Soffie

Både min svärmor och min faster fick ta sprutor efter sin förlossning pga av rh neg

• emmi1

Är själv A RH-D neg. Förr angav man inte D efter men nu på blodbrovssvaren gör man det. ca15% av befolkningen är RH-D neg. När det gäller blodgrupp A är det en av de största(efter AB gruppen som flest har).
    Efter förlossning får du en spruta för att förhindra att vid en ny graviditet få komplikationer.Komplikationer kan bara uppstå om barnet du väntar på är RH pos.Men eftersom man inte vet det förrän barnet är fött får alla neg.mammor denna spruta.

• Månsi

emmi ne jag fick ingen derför att hon också var negativ då behöver man ingen

• TULLE tjejen

Kosmos - nix inga problem här... blodgruppen spelar ingen roll när man är gravid såvida man ta blodproverna o får sprutan efter förlossningen...

Lycka till//malin

• Soffie

Så här står det på länken som Miranda gav oss!
    Vanligast
    A rh+ 37%
    0 rh+ 32%
    B rh+ 10%
    A Rh neg 7%
    0 rh neg 6%
    AB rh+ 5%
    B rh neg 2%
    AB rh neg 1%

Emmie- här står att AB inte är så vanligt??!!!

• Soffie

ursäkta skrev fel jag menar emmi 1

• Liten blir stor

Jag minns inte vad hon sa att jag hade för blodgrupp...det var RH positiv grupp B tror jag...

Men är man RH negativ så får man en spruta EFTER förlossningen.
    Det är inget farligt men man måste ha koll på det så att din kropp inte bildar antikroppar emot barnet..(om barnet nu är positivt) är barnet negativt så är det inget alls..bara att man får en spruta efter förlossningen...
    Är barnet positivt och du negativ så får du även då en spruta efter förlossningen för att du vid en eventuell ny graviditet inte ska bilda antikroppar mot barnet.

Gu´vad jag svamlar...

• Månsi

men att ingen lyssnar jag födde barn för 6 mån sen å e negativ man får ingen spruta vilketfall inte i ö-olän om barnet har samma blod grupp de är enbart om det är positivt

• Månsi

men att ingen lyssnar jag födde barn för 6 mån sen å e negativ man får ingen spruta vilketfall inte i ö-olän om barnet har samma blod grupp de är enbart om det är positivt :)

Svar på tråden Blodgrupp A RhD neg