Blodgrupp A RhD neg
Undrar om det är någon mer med den blodgruppen, och om den är vanlig eller ovanlig?
Undrar om det är någon mer med den blodgruppen, och om den är vanlig eller ovanlig?
jag har AB Rh Neg
Det stämmer som Månsi säger, är barnet också Rh- så behöver man ingen spruta efter förlossningen. Jag har A Rh- men Jakob har A Rh + så jag fick en spruta.
tinna tack :))
Så jag som har A rh+ får ingen spruta efter förlossningen.. Förresten vad är det för spruta som alla pratar om? *s*
Hej! Jag är 0 Rh Neg. Jag fick en spruta efter förlossningen som hindrar kroppen att bilda antikroppar mot bebisens blod om det skulle vara positivt. Kommer antagligen få det denna gången också.
Jag är B rh neg.
Den äldsta dottern är 0 rh neg,
Tvillingarna är 0 rh neg och ab rh neg.
Lillasyster är AB rh+.
Vi har visst ovanliga blodgrupper om man kollar på statistiken som Soffie skrev.
Min sambo har + och jag har - och därför så fick jag en spruta efter jag fött Moa för att inte utveckla antikroppar för nästkommande barn, det kan bli komplikationer och man kan vara tvungen att byta blod på bebisen.
Min förra sambo var - som jag och därför vart våra barn neg. Jag tror att + är det starka, så om en förälder är + så blir barnet det också, oftast, finns väl undantag.
soffie;
ledsen, skrev fel. se nedan, från ge blod.nu
Fråga:
Vilken blodgrupp är ni är i störst behov av? Vilken blodgrupp är vanligast i Sverige? Skiljer blodgrupperna beroende av vilket land, världsdel man kommer ifrån?
Svar:
Den vanligaste blodgruppen i Sverige är A. Den vanligaste sett över världen är O. B är vanligare i Asien än i Europa.
Blodgruppsfrekvensen varierar inom olika folkgrupper, Sydamerikanska indianer är alla O, aboriginer från Australien är alla O eller A, den vanligaste blodgruppen hos indiska bengaleser är B.
Eftersom O-blod kan ges till alla är det den blodgruppen blodcentralerna oftast har störst behov av. Vi vill dock att så många som möjligt är blodgivare, oavsett blodgrupp.
EL
callelin kolla dom inte bebisens blodgrupp?
de gjorde dom på min på en gång ? :)
Månsi:
Kommer faktiskt inte ihåg. Hon fick andningsuppehåll direkt efter förlossningen, så de gjorde en massa prover då. Man var ju ganska skakis då..
jo kan tänka mig de tur att de sluta bra :)
ne satt å fundera på att på visa ställen kasnke dom ger spruta istället för att kolla barnensblodgrupp de går ju mycket snabbare :)
Ja, men gissa om man gick och kollade så att hon andades hela tiden!! De hade henne under observation på bb, allt var bara bra. Skönt det!! Ska tänka på det när jag kommer in till bb den här gången. Om de kollar bebisens blodgrupp först. Nu går man bara och väntar och längtar :)
kan tänka mig de såg vilket bra datum du hade 1 jan :)
Ja, det kan verkligen bli vilket år som helst! :)
hii hii ja men hoppas den håller sig vart tills efter :)
Hej !
Jag har exakt samma blodgrupp som du , tydligen så är det bara 15 % som har sådana hära ovanliga blodtyper.
För min del under den här graviditeten , så är det ingen fara , men om barnet får positivt blod , så mååste jag få en spruta efter förlossningen så att min kropp inte bildar antikroppar mot positivt blod.
Kram
jag har oxå ARhD neg.....!!
Jag har oxå samma blodgrupp och det ända som har hänt är att dom har tagit blodprov två gånger första gången i vecka 20. För att se om jag har börjat bilda antikroppar. Men det verkar vara väldigt ovanligt. Helst med första barnet då modern inte har kommit i kontakt med positivt blod från ett tidigare barn. Efter förlossningen får man en spruta som gör att man inte bildar antikroppar inför nästa barn.
Lycka till med bebisen!!
v.39
Tack än en gång för alla intressanta svar.
God Jul på er :)