• grisekno

Sniglar???

Själv har jag inte testat men är nyfiken och skulle gärna göra det...

Ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sniglar???
  • mamsen76

Det är faktiskt rätt gott konstigt nog.

• smurfan82

Jag smakade en gång, tyckte att det smakade helt ok, ända tills jag liksom fattade vad det egentligen va jag hade i munnen...
    Men fick ner den iaf!

• Lorina

Provade svärmors panerade, Bläää, inge gott. Men kan tänka mig att typ "frans tillagade" kan smaka bättre! Mina barn + man gillar farmors!

• Jag o mina killar

Mmm jätte gott!

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Emilღ ¸.?°´¯)
  • Precious

Vi äter ofta sniglar. Vi sätter in dom i het ugn med en klick vitlöksmör på varje, låter smöret börja bubbla och äter dom tillsammans med vitt bröd. Mums!!!

• Höstlängtan

Gratinerade sniglar med vitlök...helt ok att äta faktiskt! Prova!

• Sencha

Jag svarade första alternativet. Men jag vill påpeka att det finns flera olika sorters sniglar man kan äta. De jag har ätit - och tyckt om - är strandsnäckor (Littorina-snäckor) som alltså lever på klippor vid/i havet. Sådana har jag ätit, kokta, i Frankrike.

Landlevande snäckor har jag aldrig smakat.

• Trinity197

Helt ok. Finns värre saker att äta...

• Anna kaffekanna

Gratinerade vitlökssniglar har jag ätit o dom är helt goda, man märker nog inte att man äter sniglar :)

• SVejsan

Sniglar i vitlökssmör är goda, men sanning och säga så är det mest vitlökssmöret som ger smaken

Tycker att du resonerar rätt grisekno, att du visar ett öppet sinne och inte är trångsynt... Man kan inte uttala sig om smaken förrän man smakat.

Sniglarna (på ica typ) är ju inte vilda sniglar utan uppfödda under strikta förhållanden.

(lite OT: Sniglar är dock inte det mest udda jag smakat friterade bumbularver och friterat grodskinn slår nog det, gick också att äta utan problem, tycker lutfisk eller får i kål är äckligare!)

Vi sitter fast i kulturella mönster!!!Finns ju länder som undrar hur sjutton man kan äta kräftor (som lever i dyn...)

• Gladabarnensmamma

TS: Vi äter ofta sniglar hemma! Det är enkelt att laga till och smakar som små möra köttbitar, riktigt mumsigt (& billigt).
    Vi köper dom på burk och om du vill prova kan jag rekommendera följande enkla recept:

Skölj sniglarna väl (det luktar prutt, men stå ut )
    Stek sniglarna i en varm smörad panna 3-4 minuter
    Blanda ner pesto & låt allt bli varmt
    Servera i skål med en skiva ost över (t.ex. brie, gärna smält)

Om du vill smälta osten kan du lägga en skiva över sniglarna i skålen och täcka med något så det inte sprätter i mikran.
    Jättegod förrätt med lite rött vin... mm....

• grisekno
    SVejsan skrev 2007-01-30 07:58:06 följande:
    Sniglar i vitlökssmör är goda, men sanning och säga så är det mest vitlökssmöret som ger smakenTycker att du resonerar rätt grisekno, att du visar ett öppet sinne och inte är trångsynt... Man kan inte uttala sig om smaken förrän man smakat.Sniglarna (på ica typ) är ju inte vilda sniglar utan uppfödda under strikta förhållanden.(lite OT: Sniglar är dock inte det mest udda jag smakat friterade bumbularver och friterat grodskinn slår nog det, gick också att äta utan problem, tycker lutfisk eller får i kål är äckligare!)Vi sitter fast i kulturella mönster!!!Finns ju länder som undrar hur sjutton man kan äta kräftor (som lever i dyn...)
    Jag har ätit rökta gräshoppor (utan ben o vingar) på burk från Tanzania, en kompis moster jobbade där. Där äter dom det som godis

Annorlunda smak men rätt ok...
  • SVejsan

Grisekno,rökta gräshoppor (utan ben o vingar),Intressant...
    Knaprigt eller?

Rätt inställning ...

Jag har faktiskt bangat en sak som jag blivit erbjuden...
    Det var vattenskalbaggar... Främst för att de var råa var och hur man åt dem... (man vill ju inte bli sjuk för att de legat i vatten med en annan bakteriekultur än man är van vid ...
    Man skulle bita av lite av bakskölden och slurpa i sig innandömmet, i baksskölden...
    Hade det varit någon typ av tillagning så hade det kommit i ett annat läge.

• cleopatra2

otroligt gott!!
    Jag var mycket tveksam i början,men någon övertalade mig att prova och sen dess är jag fast!!

• Zaria

Hur smakar det? Kan man jämföra det med något annat?

Har aldrig provat men skulle kunna tänka mig att prova, även om just snigel betyder slem för mig behöver det ju inte vara så.

Svar på tråden Sniglar???