Färg på kakel och bänkskiva till vitt kök?
Funderar på vad som är snyggast till vitt kök. Golvet kommer att vara ek.
Någon som har bild eller kan ge råd.
Funderar på vad som är snyggast till vitt kök. Golvet kommer att vara ek.
Någon som har bild eller kan ge råd.
Måste du ta via marbodal? Bänkskivor kan man väl köpa av vem som helst eller är ni låsta i något avtal?
Planslipad diskho rekommenderas om du vill ha en infälld!! Ingen kläggsamlande kant!
Som sagt vi har svart granitskiva och vi är jättenöjda med den. Gällande diskho så är underlimmad det bästa.
väntar o längtar,
Underlimmad - Men då kommer ju själva hon så långt ner, vi tittade på det och för att få det att se bra så skulle man dessutom behöva att sätta blandaren separat på skivan (i ett eget hål). Då kan det bli kris om man inte har en riktigt djup bänk. Du får dessutom inte lika god höjd i underskåpet.
Vi tittade dessutom på varianten underfräst dvs man sätter den inte mot undersidan av stenskivan utan man fräser först bort en bit på undersidan runt där hon skall sättas och istället får den lite högre upp.
Vi ville dessutom ha 1 liten och 1 stor balja , hade man satt det separat hade man fått sära på dem så pass samt det hade dessuom sett konstigt ut. Och skulle man svänga på blandaren lite slarvigt som man ibland gör utan att stänga av 100% så skulle man få riktigt blött.
Underlimmad/underfräst är annars nog det som håller tätt bäst (tänker man på det så är det det bästa, men man har ju lite olika tycke och smak. Men det är nog snyggast på om man bara har en Ho.) Vi valde därför en planfräst ho och är hur nöjda som helst. Inget skit fastnar i några upphöjningar ,det går att svepa ner vattenansamlingar i hon, du kan fortfarande sätta en dubbelho i över ett 60 skåp osv.
Många överväganden...
SVejsan
Vi har just underlimmade hoar i vår granitskiva och vi har 2 separata hoar vid diskbänken + separat hål för armaturen och vi har 1 ho + separat hål för armaturen på köksön.
Att hon kommer så långt ner är endast en fördel i våra ögon. På så sätt slipper man de omöjligt grunda hoarna som inte duger till att diska en plåt tex.
Höjden i underskåpet är inte av vikt då vi har tillräckligt med skåp ändå.
Som sagt - vi är väldigt nöjda med underlimmade hoar i vår stenskiva.
Väntar och längtar,
Var och en väljer det som är bäst för var och en, jag ville dock bara göra folk uppmärksamma på att det som bäst för någon kanske inte är idealiskt för någon annan ("Gällande diskho så är underlimmad det bästa.")Vi plockade tex bort hela barköksdelen, lämnade inte ens någon köksö för vi tyckte att i vårat fall skulle det bara ta utrymme och innebära att man stal utrymme från ett annars så luftigt intryck, dessutom så var våra erfarenheter av köksöar/bardelar var att de bara samlade dagstidningar småleksaker osv (blev en "avstjälpningsyta" när man skulle äta...
Vi har ett rakt kök där vi ville ha in 2 hoar i ett 60-skåp och varje cm skall utnyttjas och allt skall vara praktiskt- ett undelimmat alternativ var det värsta för oss ur utrymmesperspektiv. Inbyggnadsugn/mikro/kyl/frys/högskåp osv sitter dock i en egen länga. Rekommenderar fortfarand den planlimmade utifrån vårt perspektiv. Att separat underlimma varje ho funkar nog på bäst på större kök. När man säger att något är det bästa eller det sämsta så tycker jag man bör motivera, för behoven skiftar, eller hur?.
Och ur helt praktisk synvinkel (men enligt oss mindre snyggt) så är ju en bänk i rostfritt med en kant runt det allra bästa.
Visste inte ens att det fanns underfräst. Tack för infromationen!
Jag vill ha rätt god plats under diskhon för då kan man sortera sopor bättre.
vi har ett vitt kök du får gärna kolla in i galleriet, kramizar Emma
Spänande och intressant att läsa alla olika åsikter och förslag på dessa sidor då jag har en inrednings/byggnadsfirma, suger i mig av alla era åsikter
Kommer lägga upp lite bilder på min sida när jag får tid.... så ni är välkomna att kika in och titta
vision42> Vad kul! Hoppas du kan dela med dig av dina erfarenheter här också. Inte lätt alltid att veta vad man ska tänka på. Så tips är alltid välkommet.
Vi håller på att "bygga hus" och det är ju vissa tillval och ändringar man kan göra.
SVejsan
Självklart borde jag ha valt ett annat uttryck än "bästa". Det inser jag ju nu. I vårt fall var det det bästa och i er fall det värsta. Men, men...
Vår dialog kanske har gett andra här på FL lite goda tips och råd samt direkta anledningar till att inte välja antingen det ena eller det andra.
Jag vill i varje fall hoppas att det var till nytta för någon.
Jag suger också åt mig alla tips i denna tråd.
Har precis som trådstartaren valt ekparkett och vita luckor. Till det vitt kakel. MEN, sen var det ju bänkskiva. Vi valde igår ekskiva med underlimmad ho, där bänken hårdvaxas för bättre hållbarhet.
Har någon erfarenhet av hårdvaxad ekskiva? Är så osäker för annars borde vi kanske valt granitskiva. Det är så svårt...
Hej!
Jag har hårdvaxat flertalt gånger på ekskivor som jag har moterat i kök och det funkar jättebra.
Vill man ha en annan nyans på skivan tex brun/svart så kan man färga innan man vaxar.
Lycka till!
vision42:kan man vaxa när man redan oljat ett flertal gånger?
Tessis
Vågar inte lova.... att det håller man jag har gjort det och det funkade bra..
Va bara noga med att slipa ordentligt innan.
Lycka till!
Ok, tack
Låter bra!
Men hur pass mycket tåligare blir träet med vaxning? Är ju lite orolig att det ska vara för känsligt ändå...
Hårdvax är mycket tåligt om man gör det på rätt sätt... så var noga med att följa inst.
Men även olja är tåligt om man gör det på rätt !!! sätt.... har själv oljat hemma och ungar som slabbar och låter vatten ligga kvar men har inga problem alls.
Ok, tack för svaret.
Det kommer inte vara vi själva som vaxar utan det blir myresjökök som gör det t oss. Hoppas de gör ett bra jobb!