• JennyOEmilia

Färg på kakel och bänkskiva till vitt kök?

Funderar på vad som är snyggast till vitt kök. Golvet kommer att vara ek.

Någon som har bild eller kan ge råd.

• Svar på tråden Färg på kakel och bänkskiva till vitt kök?
  • Manja
    vintiff:

Fint köket är

Vi slipade först lätt med ett fint sandpapper för att ta bort lite glans på skivan. Sedan lackade vi skivan med en oljebaserad halvblank lack 2-3 ggr. Vi ville inte ha för glansig skiva, utan så matt som möjligt men ändå lackat liksom och vi är mkt nöjda med det.

wic gbg:

Det är just golvet och skivan som ska passa ihop, tycker jag Men sen så passar ekskivor till vilket golv som helst. Det är tur att vi alla har olika smaker och stilar Annars hade det varit tråkigt.
    Jag lever och andas bara för min älskade Alicia och snart kommer vår efterlängtade bebis
  • VinTiff

Manja aha vi oljade bara in vår för att få ett så mörkt resultat som möjligt, tyckte det var snygg kontrast till det vita. Och visst måste man vara noga med att inte ställa blöta saker fööör länge då det blir svarta ringar på bänken. Men det går ju att slipa :)

Är sex snuskigt? Bara om det görs bra.
  • Manja
    VinTiff:

Ja, om man bara har oljat in skivan så måste man passa sig noga. Det kan t.o.m börja mögla om vatten ligger för länge på trä. Så mitt bästa råd är nog att lacka skivan.
    Jag lever och andas bara för min älskade Alicia och snart kommer vår efterlängtade bebis
  • Kaxmaja

Jag har bild på vårt kök i mitt galleri

• JennyOEmilia

Jättefint kök. Angelzezzan.

• JennyOEmilia

Vet inte om jag har fått svar, men är ni som har granitskiva nöjda med den? Svart.

• SVejsan

Den kom nyss dit Hittills är jag nöjd. VAd man bör vara medveten om är att granit är liksom (andra naturmaterial) olika från parti till parti, så tittar ni på prover så blir INTE er skiva EXAKT som provet utan det är naturliga variationer i materialet.

Polerade granitskivor håller sig snyggare än slipade granitskivor.

Vissa granitskivor bör man göra en grundimpregnering med grönsåpa (håller minst 5 år) andra som tex den vi valde så räcker normal avtorkning. Typ underhållsfri...

Det är hårt! Men man vänjer sig när man ställer porslin på att ta't lugnt, annars klonkar det.

Och en svart induktions/keramikhäll i svartgrå granit är rätt läckert... Vår var färgställning var som sagt Nero Afrika (se tex www.edsvikenssten.se för råd om skötsel och olika stensorter/färger), vi valde den för att den tar upp andra färger på ett ok sätt...

• SVejsan

Granitskiva: Blankpolerad Impala (Så ser nämligen vår Nero Africa ut om man jämför bilden), Med rundad överkant!

Har man svartare än så syns dam och klägg mycket tydligare. Du har också större frihet om du vill byta färgskala helt på resten av köket...

Svar på tråden Färg på kakel och bänkskiva till vitt kök?