Färg på kakel och bänkskiva till vitt kök?
Funderar på vad som är snyggast till vitt kök. Golvet kommer att vara ek.
Någon som har bild eller kan ge råd.
Funderar på vad som är snyggast till vitt kök. Golvet kommer att vara ek.
Någon som har bild eller kan ge råd.
Manja, intressant, för det lamninat vi har nu har haft har hållit bra mycket bättre än den träskivan vi hade tidigare. Trä skivan gick varken att ställa heta kastruller på eller att låta fläckar med vatten och rödvin stå. Tappar saker och skära utanför är ju inte sånt som något håller för i längden (utom granit då , och då i moderat mängd...)
Tål rödvin och varma kastruller (trä gör det inte i samma utsträckning).
Rostfritt får också märken om man tappar och blir repigt om man slinter med kniven... (rostfritt blir rostigt om du ställer en fuktig gjutgärnskastrull på den under några timmar)
Så i jämförelse med de andra så har jag upplevt att lamninat håller sig väl. Men det är rätt fult från början däremot...
Så trä är det sämsta materialet om du inte vill torka, slipa och olja in - då är det bra...Iofs är det mycket snyggare än laminat.
Om du tappar gjutgärnsgrytan eller skär lite utanför så syns det på en träskiva...
Du måste alltså lägga mycket mer tid för underhåll om du är slarvig om du har trä!
Vad som är bäst/sämst som material till bänskiva är nog oerhört subjektivt. Vi hade tidigare en träskiva och aldrig mer! När vi renoverade la vi dit en laminatskiva istället. Lätt att sköta och förhoppningsvis håller den sig fin längre. När jag ser på vänner och bekantas kök så håller deras laminatskivor väldigt bra. Möjligen hade jag valt granit om vi haft råd, men inte trä.
svejsan och valmar:
ja, vi alla har ju olika erfarenheter med de där bänkskivorna
visst, laminat är värmetåligt men tyvärr så ser det så plastigt ut, "no offence" till er Har haft det innan och skulle aldrig vilja köpa det igen.
Vi har ju då ekskiva och vi har behandlat den genom att lacka så den är tålig mot allt förutom värme. En ekskiva kan man inte bara olja och tro att den ska tåla saker å ting, tyvärr. Nu har vi precis flyttat in efter en helrenovering av våran nya lght, men i den andra lghtn så hade vi oxå ekskiva och behövde aldrig sköta om den efter att vi hade lackat den en gång.
Nu har vi inte vitt kök men svart granitskiva och svart-grå mosaik till. Det är även snyggt till vitt kök tycker jag.
Dessutom är det en bra bas för att kunna ändra färg i köket.
Dagotto. Du har inget bildgalleri, så jag kan inte se någon bild!
Oooopps.. Hade visst glömt att lägga till bildgalleri. Nu finns det en bild.
Vi har svart-grå-vit mosaik och svart bänkskiva (med lite vitt i, den är spräcklig kan man säga) till våra vita luckor. Det är jättefint! Finns nån bild men jag tycker inte dom blev så bra.
vi håller på att planera vårt nya kök och har bestämt, vitt kakel och valnöt bänkskiva. (vi har ekgolv)
Jag har ett högblankt vitt kök och ekparkett, till detta valde vi en ljusgrå laminatskiva med aluminiumkant och ett mörkgrått matt kakel 30x10.
Att ha både ekparkett och ekskiva kan bli lite mycket om man är träkänslig.
Manja på vilket sätt har ni behandlat er bänk-skiva? Jag har en bild i galleriet men köket är inte riktigt klart det fattas vita långa glansiga kakelplattor belysning och lite smått å gott.